stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby DuFF » ThuAug16, 2012 7:36:40 PM

Oke het volgende doet er op, ik wil een stekkerblok aanschaffen met
-overspanningsbeveiliging.
-minimaal 4 maar liefst 5 verdeelpunten.

Ik weet nog niet hoe en waar ik het moet plaatsen.

Wat komt er allemaal in dan? nou:
-TV.
-dvdspeler/cinemading.
-spelcomputert.
-oplader voor accupacks gamecontrollers.
-verlichting.

Gezien tekst niet echt veel duidelijk maakt heb ik nog wat foto's met afmetingen:

Spoiler Tuning:
Image
Image
Image
Image


Oke nog wat punten op een rij:
-De opening die ik gemaakt heb waar de dvdspeler/cinemading in staat was voorheen een lade, in die opening komt ook nog de spelcomputer te staan.
-De lades zijn niet zo diep als de diepte van het meubel, achter de lades is nog een ruimte van 18 cm diep, 23 cm hoog en 82,5 cm breed.

Nu weet ik dat stekkerdozen, voedingen en elektronische apparatuur warm kan worden, en niet te warm mag worden omdat het dan kapot gaat.


Wat raden jullie mij aan? ik heb wel al wat opties maar ik zou niet weten wat verstandig is.

-Ventilatiegaten achterin het meubel maken en achter de lades de stekkerdoos installeren ?
-stekkerdoos bovenop het meubel onder de tv leggen vol in het zicht ?
-Alle stekkers verlengen en naar links leggen door een kabelgoot en de stekkerdoos op de grond naast de subwoofer?
-Alle stekkers verlengen en naar links leggen en de stekkerdoos tegen het meubel aanschroeven?

Ik hoop op goeie tips, bovenstaande foto's verder onderkleuren in Paint zou ik op prijs stellen, plaatjes zijn bij mij duidelijker dan tekst :lol: :music
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby Fruit » ThuAug16, 2012 9:00:37 PM

Wat dacht je van achter je dvd spelert leggen? Ligt ie gelijk centraal en hoef je alleen te zorgen dat die lang genoeg is om bij het stopcontact uit tekomen? En zorg ervoor dat die game console zen warme lucht kwijt. Zeker als het een xbox360 of ps3 is!!
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby v.andriessen » ThuAug16, 2012 9:07:13 PM

Alle kabels verlengen en achter de subwoofer het stekkerblok leggen. Over koeling zou ik me niet echt druk maken... die apparaten kunnen dat best aan!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby Fruit » ThuAug16, 2012 9:10:50 PM

Even wat anders.. Is dat stopcontact uberhoud wel ge-aard? Anders heeft het totaal geen zin :P
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby DuFF » ThuAug16, 2012 9:24:41 PM

:roll: ja, dat is weer een ander puntje, ik heb geen enkel stopcontact met aarde, iig niet aan die muur :roll: jaren 70 enzo

Spoiler Tuning:
Image


Zal ik me daar eerst maar op gaan focussen zeker? :oops:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby DuFF » ThuAug16, 2012 9:27:33 PM

Owja en een aardekabel is ook wel leuk, die heb ik al op diverse plekken nieuw getrokken zoals hier:
Spoiler Tuning:
Image


maar hoe test je uberhaubt of het echt AARD, want over aard-kabels her en der heb ik ook zo me twijfels, ik weet niet waarom.. misschien omdat het soms zo zit zoals hierboven..
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby v.andriessen » ThuAug16, 2012 9:33:09 PM

volgens mij heeft overspanning niks met aarde te maken... dat zit gewoon op je stekkerblok en als de spanning hoger wordt dan 230 klapt ie er gewoon uit. Aarde heeft alleen zin bij kortsluiting...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby DuFF » ThuAug16, 2012 9:42:30 PM

Maar, ook dat is dan toch handig? :?

Wat de ruimte betreft voor de xbox360 en de homecinema dan zit dat wel goed,
alleen dan moet ik er geen stekkerdoos achter leggen!

dan zit ik nog met de adapter van de xbox, een onnodig groot ding wat warm word.. zal ik die dan achter de lades leggen? met de nodige ventilatiegaten in de achterzijde van het meubel.

dan kan de stekkerdoos bij de subwoofer in de buurt, maar op de grond is ook zo rommelig, misschien tegen het meubel aan schroeven?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby AlexanderB » ThuAug16, 2012 10:08:54 PM

Fruit wrote:Even wat anders.. Is dat stopcontact uberhoud wel ge-aard? Anders heeft het totaal geen zin :P

Dit, de duurdere overspanningskabels beveiligen ook als de spanning tov aarde te hoog wordt.. Ik zou een geaard stopcontact belangrijker vinden dan zo'n beveiligingsstekkerdoos..

Overigens zijn die dingen maar n beetje hocus spocus, er zit n soort van neon-buisje in dat doorslaat bij 400-450 ish volt, (en dan als t goed is permanent kortsluiting veroorzaakt waardoor de stop dr af gaat, en je een nieuw stekkerblok kan halen)... Niet dat je apparatuur 450v leuk vind, waarschijnlijk is alles wat dr achter hangt toch als nog afgeschreven, mocht de bliksem ooit op zo'n manier inslaan verderop in de straat dat er 450+v uit het stopcontact komt..

Het grootste nut dat je dr eventueel van hebt, is als zo'n ding komt met een apparatuurverzekering/garantie, en je het ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt om geld te claimen met alle beperkende voorwaarden.. (maargoed, daar heb ik n inboedelverzekering voor, dus zo'n ding heb ik thuis niet nodig..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby DuFF » SatAug18, 2012 8:53:20 PM

Ik ben er uit!
Stekkerdoos is reeds besteld, best een luxe apparaatje, die in het zicht komt te liggen onder de tv, maar wel met de stekkers in de achterkant.
Op de voorkant is het stroomverbruik af te lezen.. :roll:

de metronic multiprise zero power x8
8 stopcontacten, 3 constant, 5 met ecofunctie.
infrarood.
aansluiting telefoon/modem/coax.


Heb me ook even ingelezen over aarding e.d. en had dit stukje gevonden:
Spoiler Tuning:
Belangrijke aandachtspunten
Een deugdelijke aarding biedt extra bescherming. Het voorkomt dat apparaten onder spanning komen te staan.
De huiseigenaar is zelf verantwoordelijk voor een deugdelijke installatie.
Voer zelf geen reparaties uit aan de elektrische installatie, want daardoor kunnen onveilige situaties ontstaan.
Laat reparaties door een erkende vakman uitvoeren.
Als de stekker niet past, dan mag het apparaat niet op het betreffendestopcontact worden aangesloten.
Als uw installatie geaard is via de waterleiding, schakel dan de hulp in van een erkend elektrotechnisch installateur.
Laat uw elektrische installatie controleren na een verbouwing, aanpassing aan de installatie of bij verhuizing en als u niet zeker weet of u over een goed systeem van aarding beschikt.
Test uw aardlekschakelaar tenminste twee keer per jaar door de 'testknop' in te drukken. Bijvoorbeeld wanneer u uw klok verzet van winter- naar zomertijd en andersom.
Het is aanbevolen om de aardelektrode 1 x per 10 jaar door een elektrotechnisch installateur te laten controleren.

Ik heb wat koperkabels met klemmen op me waterleidingen in de meterkast en badkamer zitten, en een stopcontact met aarde in de keuken, maar of die dus op hetzelfde zitten of niet weet ik niet, daarvoor komt binnekort iemand langs om de boel is door te meten.

Daarna zal ik zorgen dat er aardedraden in het circuit zitten naar de wandcontacten, en daar ook nieuwe wandcontactdozen komen met aarde :)


Dus! oke, bedankt voor het meedenken mensen, en mochten jullie onverwacht nog suggesties hebben dan hoor ik ze graag.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby Bossie » SatAug18, 2012 9:25:33 PM

Je kunt veel gemakkelijker je aarde regelen Duff

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: stekkerblok, thuisbioscoop hoe?

Postby ruud2 » SatOct20, 2012 3:41:18 PM

hoi DuFF,

Lees nu pas dit topic, dus een beetje late reaktie ,maar als je alles wilt weten over HT en stekkerblokken www.htforum.nl
heel veel HT met alles wat er rondom heen hangt, maar misschien kende dat forum al.

groet, Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron