Tijd voor een verkeersquiz

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Tijd voor een verkeersquiz

Postby Laurent » FriAug31, 2012 7:07:07 PM

Tijd voor een verkeersquiz!

U rijdt, als vrouw zijnde, in een Opel Astra sedan/coupé van ongeveer 12 a 14 jaar oud op de A9, met opende spitsstrook, tussen Zijkanaal C en Rottepolderplein een vrachtwagen voorbij. De auto achter u doet dit ook en gaat vervolgens de spitsstrook op. U:

Stelling 1.
Rijdt verder op de middenstrook met een snelheid varierend tussen de 85 en 105 terwijl de auto achter u inmiddels een neuslengte achter, maar dan op de rechterstrook, u rijdt. Bij knooppunt Raasdorp moet er worden geritst. U laat uw gas los en gaat vervolgens naar rechts. U spiegelt niet en doet geen schouder check, spiegels zijn immers voor de sier en van de schouder check krijgt u een stijve nek. Tevens waren de richtingaanwijzers bij dit type auto een optie die u niet genomen heeft. Dat de auto op de rechterstrook inmiddels net niet naast u zit maakt u niet uit. Dat deze vol in de remmen gaat en de claxon flink gebruikt maakt u ook niet uit, uw
conversatie met uw passagier is immers zo belangrijk dat het verkeer er niet toe doet. En de auto naast u heeft eigenlijk die zijschermen en de motorkap toch niet nodig.

Stelling 2.
Rijdt verder, geeft wat gas bij en gaat vervolgens keurig rechts rijden, want daar is de spitsstrook voor. U rijdt met een constante snelheid door en de auto's achter u kunnen gewoon hun weg vervolgen zonder telkens het gas los te hoeven laten.

Een stukje later komen we bij afrit Badhoevedorp. Hier gaat u eraf. De auto achter u gaat er ook af. De eerste rotonde is een turborotonde. U moet hier driekwart rond, de auto achter u moet halfrond. Er komen auto's aan op de binnenste rijstrook. Wat doet u?

Stelling 3.
U keek voldoende vooruit om te zien dat op de binnenring geen ruimte was, maar op de buitenste wel, waardoor u niet hoefde te remmen en via de rechterstrook keurig driekwart rond kon gaan waarbij u alsnog op de binnenste strook kwam, omdat u ook zag dat de auto's die daar reden een afslag nadat u erop gegaan bent, eraf gingen. Doordat u bleef rollen, kon u dus de rotonde op zonder de daarop al reeds aanwezige weggebruikers te hinderen. Goed voor het millieu en de doorstroming.
Op het stukje voor de afrit bleef u trouwens voldoende afstand houden van het busje voor u.

Stelling 4.
U probeert nog de buitenstrook op te rijden, echter rijdt hier inmiddels de auto die achter u reed al, omdat deze rechts van u langs mag komen (u bent immers voorgesorteerd voor linksaf) en bent vervolgens verontwaardigd dat deze u hier kan passeren. Aangezien u niet weet hoe u moet spiegelen of moet schouder checken, is deze auto naast u een komplete verrassing en bent u hierdoor totaal overdondert. Hoe durft deze bestuurder?!
Op het stukje voor de afrit kroop u trouwens zo dicht op het busje voor u, dat een aanhanger jaloers zou zijn.

Welke stellingen zijn juist?
A. Stelling 1 en 3 zijn juist
B. Stelling 1 en 4 zijn juist
C. Stelling 2 en 3 zijn juist
D. Stelling 2 en 4 zijn juist
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Tijd voor een verkeersquiz

Postby MNM(tm) » FriAug31, 2012 8:41:35 PM

Wil ik eerst even weten hoe die turbo-rotonde opgebouwd is:
-verhoogde rijbaanscheiding?
- wat voor type scheidslijn tussen de twee rijstroken?
- verplichte / gedwongen afslagen op de buitenste rijstrook?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Tijd voor een verkeersquiz

Postby Wheelnut » SatSep01, 2012 8:17:39 AM

Afgaande op ervaringen kom ik tot de conclusie dat 1 en 4 juist moeten zijn...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Tijd voor een verkeersquiz

Postby Holländer » SatSep01, 2012 7:35:20 PM

jij hebt een leuk ritje gehad in je auto? :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tijd voor een verkeersquiz

Postby Laurent » SunSep02, 2012 12:16:37 AM

MNM(tm) wrote:Wil ik eerst even weten hoe die turbo-rotonde opgebouwd is:
-verhoogde rijbaanscheiding?
- wat voor type scheidslijn tussen de twee rijstroken?
- verplichte / gedwongen afslagen op de buitenste rijstrook?

Het is gewoon een ordinaire dubbelbaans rotonde zonder moeilijkheden verder. Badhoevedorp, zuidkant van de A9.

Holländer wrote:jij hebt een leuk ritje gehad in je auto? :wink:
Werk en met 120 km per dag diverse dingen mee gemaakt, maar dit recente voorval spande de absolute kroon. Wel gehad hoor, dat je op de spitsstrook rijdt met 90 en dat mensen het dan op een ellenlange invoegstrook alsnog voor elkaar krijgen om precies naast jou te komen en dan boos naar je kijken dat je ze er niet tussen laat, terwijl voor je 100 meter vrij is en achter je ook tot in de verte een vrij stuk is. :roll:

Wheelnut wrote:Afgaande op ervaringen kom ik tot de conclusie dat 1 en 4 juist moeten zijn...
Dat is, helaas, correct. En wat mij nog het meeste irriteert, je gaat naar rechts en drukt iemand er zowat af (ik dus), diegene hangt vol in de rem en de claxon is ook evenlang ingedrukt en gewoon vrolijk doordrukken. Aangezien de vluchtstrook afgezet was vanwege wegwerkzaamheden had je dus een leuke situatie gehad, was het wel mis gegaan omdat ik een meter meer naar voren had gereden of iets meer aan de linkerkant van de rijstrook. Het zou mij ook niet verbazen als dit zo'n bestuurder is die dus na een ongeluk gewoon doorrijdt en niets gemerkt heeft.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests