TGS

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

TGS

Postby gekkeax » FriOct19, 2012 8:21:35 AM

Omdat het toch een beetje een lullig vraagje is (voor jullie dan).

Ik zie vaak een ax 1.4 TGS te koop staan?

Waar staat dat voor? en TGE?

Dank :shock:
gekkeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 47
Joined: WedMay09, 2012 2:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: TGS

Postby AlexanderB » FriOct19, 2012 12:09:43 PM

Hah! de mysterieuze letters van Citroën.
Er is geloof ik geen officiële verklaring, maar het patroon is wel duidelijk.
E --> basismodel benzine 1.0 (/1.1?)
TE --> basismodel benzine met een paar opties (1.0 en 1.1)
TGE --> nog meer luxe, 1.1
TGS --> nog luxere 1.4, met een versnellingsbak bedoeld voor stilte en luxe.
TRS --> zelfde als TGS, maar dan met een sportievere versnellingsbak, zoals de GT.

En voor de compleetheid:
Teen --> 1.0 (="Ten") gemarket als 1e auto voor tieners.. :P
First/Spot --> basisuitvoering 1.1 of diesel
Volcane --> 1.1 met het luxe-dashboard van de GT, en de voorbumper/skirtset.
Sport --> 1.3 met 95 pk
GT (carb.) --> 1.4 met 85 pk
GT (injectie) --> 1.4 met 75 pk
GTI multipoint injectie en viergaats onderstel --> 1.4 met 95~100 pk

De diesels zijn allemaal basismodellen.
alle snelle modellen hebben een skirtset, sommigen (5drs, en n paar fase 1 driedeurs) met rechte wielkasten achter, de meeste met ronde wielkasten achter.

Ik zal dr vast nog een paar vergeten zijn, maar dit geeft je in ieder geval een idee van wat er allemaal (soms, sommige zijn bijna uitgestorven) te koop is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: TGS

Postby gekkeax » FriOct19, 2012 12:39:53 PM

O.

haha dat zijn er een stuk meer dan ik wist.

Wist ook niet dat er een 1.3 bestond, ook nog niet gezien op het forum hier dacht ik?

Bedankt iig voor het overzichtje, ben weer wat wijzer :)
gekkeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 47
Joined: WedMay09, 2012 2:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: TGS

Postby AlexanderB » FriOct19, 2012 12:44:53 PM

Dat is een van de zeldzamere uitvoeringen ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: TGS

Postby MBa@NL » FriOct19, 2012 1:51:14 PM

AlexanderB wrote:Er is geloof ik geen officiële verklaring, maar het patroon is wel duidelijk.


Citroën beweert zelf inderdaad dat het geen afkortingen zijn. Uit, ik dacht een Citroën krantje, heb ik wel eens op kunnen maken dat het de meest gestelde vraag was bij Citroën Contact toen ze net gestart waren.

AlexanderB wrote:TRS --> zelfde als TGS, maar dan met een sportievere versnellingsbak, zoals de GT.


Ja en nee... in de basis is een TRS een Scandinavische AX (en volgens mij geld dit ook voor de BX) en heeft in de regel stoelverwarming. Echter de Nederlandse variant met skirst is eigenlijk een buitenbeentje en kennen we ook alleen maar in Nederland als oude generatie (sowieso is die 14 TRS een apart ding want in de rest van de wereld is het gewoon een 5 deurs GT maar aangezien er voor 5 deurs hatchbacks in Nederland geen markt was (en is) hebben ze het zo gedaan. De skirts zijn wel af fabriek en ook de hele auto is in Aulnay geassembleerd (in tegenstelling tot de AX PLAISIR waarbij de dealer de skirts mocht gaan plakken (maar die uitvoering is ook weer een verhaal apart)) maar ik ga toch nog eens navragen of iemand kan vertellen of dit in Nederland of Frankrijk bepaald is). De nieuwe generatie TRS die we op Nederlands kenteken kennen is zo'n Scandinavische. Volgens de papieren nooit voor de Nederlandse markt bedoelt maar waarschijnlijk door een tekort hier en een overschot daar toch hier beland. Deze AX 11 TRS (AX 11 TGE op kenteken) uitvoeringen zijn dan dus ook uitgerust met stoelverwarming en verlichting die niet uit te zetten is.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: TGS

Postby AlexanderB » FriOct19, 2012 2:19:56 PM

Meer info! :D Kijk, ik weet ook niet alles ;) Zeker niet tegenover iemand die alle info die ie kan vinden netjes bewaart, en die een aardig compleet beeld heeft van alles wat relevant is aan de AX. :D

Haha, oke, dat is dus gelijk de reden dat er nooit een GT5 is geweest in NL..

Ergens snap ik het wel, ik heb zelf ook niet zo'n behoefte aan een 5deurs hatchback, als ik een 5deurs wou, kocht ik wel een echte gezinswagen, en ik ben (tot nu toe en voorlopig) geen gezin :P (het liefst zou ik de achterbank dr ook uitgooien, maar die is bij tijd en wijlen nog wel handig..)

Aan de andere kant een 5drs GTI of 16v ofzo zou wel weer grappig zijn, dan verwachten mensen het helemaal niet, dat ze dr uitgeblazen worden bij het stoplicht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron