Auto gekocht...

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Auto gekocht...

Postby MNM(tm) » SatMay11, 2013 9:44:24 PM

Vanmorgen in Nijmegen een auto gekocht. Een Saab. Een 9-3. Uit 1998. Fijne auto.
Maarrrr... het AX dieseltje is het er duidelijk niet mee eens: vanmorgen onderweg naar Nijmegen begon het accu-lampje heel zwak te branden. Halverwege de A15 begon het te regenen en moest ik de ruitenwisser inschakelen. Aan de wissnelheid was duidelijk te zien dat deze alleen maar op accuspanning werkte, hetgeen betekende dat de dynamo geen laadstroom produceerde. *zucht*
Gelukkig was het maar een bui en heb ik de ruitenwisser niet vaak hoeven gebruiken. Nóg een enorm groot voordeel van een diesel: er komt geen enkele vorm van elektronica of elektrische verbruikers aan te pas om de motor draaiende te houden, op de afslag-plunjer na. Zodoende dus verder wel zonder problemen in Nijmegen aangekomen en daar ook weer vertrokken.
Bij thuiskomst echter de auto niet lekker geparkeerd, maar bij een poging de motor te starten was het meteen afgelopen: accu leeg. :(

Oftewel: de AX Diesel is boos. Beledigd, omdat 'ie 'ingeruild' is voor een Saab. Hmmzzz... :roll:
Naja, hopelijk is het komende week beter weer dan vandaag en kan ik 'm eens een boel aandacht geven.
Hopelijk keert dan de rust weer terug en klaart z'n boze bui weer op.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Auto gekocht...

Postby gigawebs » SatMay11, 2013 9:52:29 PM

Saab wegdoen helpt vast. ;)
Arme diesel, hopelijk komt het snel weer goed.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Auto gekocht...

Postby pcrodent » SunMay12, 2013 2:25:26 PM

Temperamentje hoor... Maar klinkt gelukkig als een goedkoop gevalletje temperament. Dynamo/koolborstels kost je ook de wereld niet. Hopen dat je Saab niet jaloers aangelegd is, want ik vermoed dat die als ie boos wordt heel wat duurder uitpakt... :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Auto gekocht...

Postby MNM(tm) » SunMay12, 2013 7:31:52 PM

Inderdaad! Om maar eens een voorbeeld te noemen: een gereviseerde brandstofpomp kost minstens €300,- !
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Auto gekocht...

Postby AlexanderB » SunMay12, 2013 9:25:13 PM

Haah, stukje klokkenmakerswerk ook, zo'n brandstofpomp.. :)

Fijn, al die dynamo's die er tegelijk mee kappen, die van mij heb ik afgelopen week ook nieuwe koolborstels in gestoken, maar vandaag wéér acculampje.. Dikke kans dat m'n nieuwe koolborstels dus nu al opgevreten zijn, en ik aan een revisie (a €60a100) toe ben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Auto gekocht...

Postby degene » MonMay13, 2013 9:27:09 PM

Je kan ook ff de slijtage aan de uiteinden van de koolborstels bekijken .. Als die niet volledig over het hele oppervlak gesleten zijn, zijn de sleepringen op. Die kun je idd vrij lastig zelf reviseren .. maar 100E is ook weer overdreven..
Succes met de Zweed en kleine fransman!
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Auto gekocht...

Postby MNM(tm) » SunJun16, 2013 10:51:53 PM

Dynamo is terug van revisiebedrijf.
De stand van zaken: spanningsregelaar stuk, lagers stuk en rotor stuk.
Kosten onderdelen: €198,- Nieuwe dynamo: €169,-

Ik ga wel ff op de sloop kijken...


Wat de Zweed betreft: èrg fijne auto, waar ook prima aan zelf te sleutelen is! Heb er -uiteraard- de Haynes voor aangeschaft (waar ik ook al een boel onvolkomenheden in heb gevonden...) Sommige dingen zitten wel beduidend anders gemonteerd dan bij de AX: zo is bij de 9-3 het elektrische raammechanisme het popnagels vastgezet. Moet je dus met een accuboormachine aan de gang op de sloop. :P Verder verschilt een 9-3 eigenlijk niet zo veel met een AX, al heeft een 9-3 een extreem indrukwekkender draadboom in/door het interieur lopen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Auto gekocht...

Postby Louis » MonJun17, 2013 9:13:43 AM

Ah yes, zo'n Saab vind ik inderdaad ook echt zo'n fijne auto, mooi dat je ook voor het klassieke model bent gegaan! Moeilijk klussen aan zo'n Saab? Volgens mij moeten er toch wel redelijk wat reserve onderdelen beschikbaar zijn toch? Daar het merk en het aantal modellen beetje begint uit te sterven :D Mijn oom had had ook een Saab 9-3 en die heeft 'm een tijdje geleden noodgedwongen weg moeten doen, ging niet meer. Toen ben ik nog met hem naar andere modellen gaan kijken, hij was wel redelijk content met de wagen, maar hij is uiteindelijk voor een andere gegaan, heeft een audi A1 tweedehands gekocht, wat op zich een prima auto is als je er zo naar kijkt, maar wel een aparte beslissing om van een Saab 9-3 naar een Audi A1 te gaan vond ik. Nu heb ik er in gereden en rijdt het wel prima, maar dat 'logge' gedrag van die Saab mis je daar wel echt in, hij ligt toch wat lekkerder op de weg..
Zo'n AX, dat rijdt toch wel fijn
User avatar
Louis
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 10
Joined: ThuJun06, 2013 11:16:38 AM


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron