Belgische oldtimerperikelen.

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Belgische oldtimerperikelen.

Postby citrofenwick » SatJun01, 2013 11:31:03 AM

Voor de Nederlandse vrienden hier misschien niet zo nuttig, maar voor de Belgen wel leuk om van op de hoogte gehouden te worden omdat de eerste axjes toch oldtimer beginnen te worden.

Hier hebben we een heel ander systeem dan wat in NL van toepassing is. Als je auto 25 geworden is kan je hier kiezen tussen 2 manieren van inschrijven.

- als dagelijks voertuig met jaarlijkse gewone keuring
35€/jaar wegenbelasting
geen beperkingen
normale verzekering of oldtimerverzekering mogelijk (eventueel met kmbeperking tegen sterk verminderd tarief. Hier 180€/jaar)

- op oldtimerkenteken
35€/jaar wegenbelasting
eenmalige keuring en dan nooit meer (dwz verbouwen ok)
goedkope oldtimerverzekering
beperkingen: http://www.oldtimerweb.be/informatieve- ... imers.aspx

Deze beperkingen zorgen er voor dat veel klassiekers weinig kunnen rijden. Deze wetgeving willen ze nu graag veranderen. Beloofd werd om deze wetgeving tegen 1 juni (vandaag) in orde te brengen, maar dit werd helaas uitgesteld.
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... .art?ckc=1

Hier staat wat info over wat de nieuwe oldtimerregeling in zal houden:
http://www.bfov-fbva.be/index.php/dossi ... merstatuut

Hopelijk komt dit er snel door. Als ik nieuwe dingen hoor plaats ik het hier. Ik hoop dat dit snel in orde zal komen!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby Wheelnut » SatJun01, 2013 1:57:03 PM

Zo! Die oude regeling is wel héél krap!
Als ik het goed begrijp, is op eigen houtje een stukje toeren op een zonnige zondagochtend zelfs niet toegestaan!

Dan die nieuwe regeling. Die vind ik veel beter.
Ik denk zelfs dat die regeling ook voor Nederlandse oldtimers gebruikt zou moeten worden.
Ben je meteen van de knakerjagers af, die vanwege de vrijstelling een oldtimer voor de zaak rijden, en de liefhebbers mogen gewoon hun oldtimers houden zonder dat het onbetaalbaar wordt! En omdat een oldtimertje voor erbij gewoon nog betaalbaar blijft, wordt de handel in oldtimers er niet compleet verruïneerd.

Maarja, dat kost de overheid geld natuurlijk...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby TvL » SatJun01, 2013 2:35:21 PM

35 eurie wegenbelasting per jaar? :shock: Geldt dat alleen voor oldtimers of voor meer auto's?

Die nieuwe regeling is idd veel beter, ook beter dan wat ze hier van plan zijn...
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby Wheelnut » SatJun01, 2013 4:36:37 PM

Ik heb ook geen idee hoe zoiets gehandhaafd kan worden hier in NL.
Vooral als een oldtimer-tarief optioneel is, en mensen onbeperkt mogen rijden met hun oldtimers.

Dan is niet iedere oldtimer in de winter iemand die z'n auto ongeoorloofd gebruikt...
En bewijs dan maar dat die persoon die in januari met z'n 26 jaar oude 300D door de sneeuw rijdt belasting aan het ontduiken is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby AlexanderB » SunJun02, 2013 11:59:41 AM

Tja, we gaan in Nederland volgend jaar over op een heel raar systeem.

Auto's van 26 t/m 40 jaar oud op benzine worden oldtimer, en die mag je dan van maart t/m november rijden (en MOETEN van december t/m februari in de stalling staan), en dan betaal je €120/jaar
Auto's van diezelfde leeftijd die in de winter ook rijden, betalen gewoon de volle mep van het huidige tarief, dat zal zo'n 600 euro per jaar zijn voor de meesten.
Auto's met diesel of lpg betalen de volle mep, dat is zo'n 1200 tot 2500 euro per jaar. (zeker gezien dieselmotoren vaak in zwaardere auto's zoals landrovers of landcruisers zijn toegepast.)

Uiteraard is dat er in de politiek doorgedrukt met de belofte dat we dan vanaf volgend jaar van Achmed z'n rokende Mercedes 190D af zijn in het stadscentrum, maar het is gewoon compleet idioot tov mensen die een "echte" diesel-oldtimer hebben, of die op een mooie zonnige dag in de winter ook een ritje zouden willen maken..

Voor de LPG rijders vind ik het dan nog het minst erg, want dat kan je 1: uitbouwen, en 2: hoort qua originaliteit niet in een oldtimer, en 3: als je echt maar een paar 1000 km per jaar rijd, heb je echt geen LPG nodig.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby MBa@NL » SunJun02, 2013 7:36:46 PM

AlexanderB wrote:Auto's van 26 t/m 40 jaar oud op benzine worden oldtimer, en die mag je dan van maart t/m november rijden (en MOETEN van december t/m februari in de stalling staan), en dan betaal je €120/jaar


en dan betaal je een kwarttarief tot een maximum van €120,- per jaar.

Bron: www.knac.nl
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby AlexanderB » SunJun02, 2013 7:49:14 PM

Eeuh.. Oh, whoops, dat was ik ff vergeten, inderdaad kwarttarief t/m €120/jaar..
Voor een AX zou dat €45/jaar zijn (20/maand * 9 / 4), vrijwel elke auto is zwaarder, en gaat dus dichter bij die 120 uitkomen..

(en daar komt nog een x bedrag bovenop om de auto 3 maanden te stallen, mijn ervaring is dat dat ook nog eens €150/jaar kost, give or take, of 150 per maand als het locatie is waar je ook kan klussen ipv alleen een stalling waar je em 1x of 2x per jaar kan brengen/halen)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby Wheelnut » MonJun03, 2013 3:47:39 PM

Ik dacht dat voor diesel- en LPG-oldtimers alleen de brandstoftoeslag betaald hoefde te worden, en hetgeen wat je voor een benzineauto zou betalen niet?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby AlexanderB » MonJun03, 2013 3:53:36 PM

Nee, dat hebben ze nou *weer* veranderd..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby degene » MonJun03, 2013 4:37:22 PM

Hehe 3x raden wiens bakkie 42 jaar oud is en op LPG rijdt ..
Ik had al zo'n voorgevoel dat de grens naar 40 jaar getrokken zou worden. In Duitsland geld die Umwelt-sticker bijvoorbeeld ook niet voor auto's van 40+
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby Laurent » TueJun18, 2013 6:37:38 PM

AlexanderB wrote:Auto's van 26 t/m 40 jaar oud op benzine worden oldtimer, en die mag je dan van maart t/m november rijden (en MOETEN van december t/m februari in de stalling staan), en dan betaal je €120/jaar
Auto's van diezelfde leeftijd die in de winter ook rijden, betalen gewoon de volle mep van het huidige tarief, dat zal zo'n 600 euro per jaar zijn voor de meesten.
Overschrijven in December naar je vriendin en in maart weer naar jezelf.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby AlexanderB » TueJun18, 2013 6:45:24 PM

Loophole, lol.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby Louis » ThuJun20, 2013 12:00:40 PM

Haha goeie!
Zo'n AX, dat rijdt toch wel fijn
User avatar
Louis
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 10
Joined: ThuJun06, 2013 11:16:38 AM

Re: Belgische oldtimerperikelen.

Postby degene » ThuJun20, 2013 12:30:53 PM

Niet te veel ruzie maken in je winterdip :P
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft


Return to Club Café

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron