ECU-problemen en vragen die niet direct FAQ zijn

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

ECU-problemen en vragen die niet direct FAQ zijn

Postby DaveB83 » ThuDec27, 2007 2:23:21 PM

pcrodent: dit topic bestaat uit uit de ECU-FAQ gesplitste berichten. Stel hieronder gerust nieuwe ECU-gerelateerde vragen! Het FAQ-topic zal hier naartoe verwijzen for reference.

ehmm ff vraagje als ik mijn ecu gereset heb dan gaat hij idd opnieuw afstellen. hij gaat ff hoog lopen en dan weer stationair dan weer ff hoog en dan weer laag. maar dan na 1 a 2 min gaat mijn motor heeel erg hoog sttionair lopen. het exacte toerental weet ik niet maar ik denk toch wel dat dit min 3000 toren zullen zijn als het er niet meer zijn. waar kan dit door komen. stappenmotor zelf werkt gewoon goed.
DaveB83
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriDec21, 2007 1:06:15 PM
Location: Amersfoort

Postby Browny » ThuDec27, 2007 2:44:16 PM

DaveB83 wrote:ehmm ff vraagje als ik mijn ecu gereset heb dan gaat hij idd opnieuw afstellen. hij gaat ff hoog lopen en dan weer stationair dan weer ff hoog en dan weer laag. maar dan na 1 a 2 min gaat mijn motor heeel erg hoog sttionair lopen. het exacte toerental weet ik niet maar ik denk toch wel dat dit min 3000 toren zullen zijn als het er niet meer zijn. waar kan dit door komen. stappenmotor zelf werkt gewoon goed.


gewoon ff afwachten, zakt vanzelf wel weg als het goed is.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby DaveB83 » FriDec28, 2007 9:25:17 AM

hmmm dus je wou zeggen dat dit normaal is na het reseten van de ecu???? dat hij zo'n beetje volgas blijft hangen? als dit idd zo is gaan we het vanmiddag nog maar eens een keertje uitproberen.
DaveB83
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriDec21, 2007 1:06:15 PM
Location: Amersfoort

Postby kevin.broke » FriDec28, 2007 9:40:13 AM

Volgas niet. De stappenmotor heeft het vermogen om onbelast +/- 4000 r/min te veroorzaken. Volgas en onbelast draait je motor mits niet begrensd iets meer dan het dubbele. Met begrenzer zal dit tussen de 6500 en 7000 toeren zijn (niet uitproberen, dat is er niet goed voor nl. ;) )

Overigens vroeg ik mij zelf ook nog iets af: Het valt me op dat de ECU het er véél moeilijker mee heeft een motor in te regelen met een open luchtfilter met aanzuigbuis; hij slaat nl. regelmatig af. Wat voor oplossing gebruiken jullie hiervoor? Tijdelijk meer weerstand op de inlaat veroorzaken? Warme lucht toevoegen? Of gewoon opnieuw starten en hopen dat ie dan wel aan blijft?
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby DaveB83 » FriDec28, 2007 12:01:40 PM

hmmm ok volgas is het idd niet want ik kan mijn gas nog wel verder open zetten. maar het is en blijft een feit dat hij wel behoorlijk hoog blijft lopen. Kan het zo zijn dat dit gewoon normaal is???
DaveB83
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriDec21, 2007 1:06:15 PM
Location: Amersfoort

Postby Browny » FriDec28, 2007 12:07:50 PM

ja, dat zou kunnen, even geduld hebben.
Na ong. 15 min. is de ECU klaar met inlezen en zal ie rond de 900/1000 toeren moeten draaien.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby TwoTone » FriDec28, 2007 7:13:09 PM

kevin.broke wrote:
Overigens vroeg ik mij zelf ook nog iets af: Het valt me op dat de ECU het er véél moeilijker mee heeft een motor in te regelen met een open luchtfilter met aanzuigbuis; hij slaat nl. regelmatig af. Wat voor oplossing gebruiken jullie hiervoor? Tijdelijk meer weerstand op de inlaat veroorzaken? Warme lucht toevoegen? Of gewoon opnieuw starten en hopen dat ie dan wel aan blijft?


Heb ik eigenlijk totaal geen last van gehad... deed het gewoon zoals hij hoort. Afslaan deed hij al helemaal niet
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Dansrepairservice » SatSep20, 2008 10:57:08 AM

Hoi ik heb een 1.4 GT injection van 1991 met DIS ontsteking.
Er zit Magneti Marelli injectie op, Hoort er geen Bosch op?
Vind namelijk dat de auto niet zo heel geweldig loopt en bij de computer uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. M'n vorige ax 1.1i liep mooie en ook snelle dan deze!

MVG Daniel.
User avatar
Dansrepairservice
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 40
Joined: TueJun10, 2008 8:05:02 PM
Location: Hengelo OV

Postby MNM(tm) » SatSep20, 2008 12:14:08 PM

Hmmm... Zover ik weet is een 1.4i met DIS ontsteking een KDX blok en daar hoort een Bosch MA3.0 op (0 261 200 772).

Als er nu een Magneti Marelli ECU op zit (een G6.11 toevallig?), dan is de hele boel best stevig verbouwd (dus ECU en motorkabelboom) en zit er nu de besturing voor een 1.1i op. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Rio97 » SatSep20, 2008 12:26:54 PM

En DIS ontsteking is op de AX pas in 1993 geïntroduceerd...
Kun je de motorcode 's opzoeken?
(zit op een plaatje aan de voorkant van het motorblok, ongeveer onder de thermostaat)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Rock's » FriOct17, 2008 11:05:22 PM

Zou het kunnen zijn dat het inlezen niet wil lukken ?

Ik heb de GTI nu al een aantal keer gereset volgens de procedure, maar loopt echt heel raar stationair... herhaaldelijk in een std ritme van 2 seconden van heel laag naar hoog (alsof hij nog aan het inlezen is )

Extra info .... tis een ecu met groep N chip ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby MNM(tm) » SatOct18, 2008 9:55:35 AM

Sensor-probleem. Lambda stuk?
Krijgt lambda wel de uitlaatgassen van alle vier de cylinders?

En verder: 't is een GTI, dus kabelboom-problemen sluit ik ook niet uit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Dansrepairservice » ThuMar26, 2009 12:32:19 PM

Hoi ik heb een 1.4 GT injection van 1991 met DIS ontsteking.
Er zit Magneti Marelli injectie op, Hoort er geen Bosch op?
Vind namelijk dat de auto niet zo heel geweldig loopt en bij de computer uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. M'n vorige AX 1.1i liep mooie en ook snelle dan deze!

MVG Daniel.


Ik heb op de blok gekeken en het is een KDZ en de ecu is een Magnetti Marrelli G6.11?

Volgens mij klopt dit allemaal niet?
Hebben jullie enige idee of dit zo hoort?
MVG Daniel
User avatar
Dansrepairservice
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 40
Joined: TueJun10, 2008 8:05:02 PM
Location: Hengelo OV

Postby MNM(tm) » ThuMar26, 2009 8:06:50 PM

Weet je zeker dat er KDZ op het motor-typeplaatje staat en niet HDZ?

De Magneti Marelli G6.11 ECU hoort bij een 1.1i motor met DIS-ontsteking.

Motorblokken met beginletter K zijn 1360cc (1.4) blokken, die met een H zijn 1124cc (1.1) en die met een C zijn 954cc (1.0).

Als je echt een KDZ blok hebt, maar toch een G6.11 ECU, dan is er ENORM aan geknoeid aan dat ding! Overigens kun je niet zomaar even een Magneti Marelli ECU op de stekker bedoeld voor een Bosch ECU aansluiten. Dat past gewoon niet. (En al zou het wel passen, dan werkt 't 100% zeker NIET, omdat de pinbezetting totaal anders is!)
Last edited by MNM(tm) on MonMar30, 2009 6:33:43 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Dansrepairservice » MonMar30, 2009 1:53:10 PM

Nou Het lijkt erop dat er inderdaad een 1.1 in zit na wat beter schoonmaken van het plaatje lijkt er bijna zeker HDZ te staan! :evil: :(
User avatar
Dansrepairservice
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 40
Joined: TueJun10, 2008 8:05:02 PM
Location: Hengelo OV

Re: ECU/Rijcomputer Vragentopic

Postby Habo » TueJun09, 2009 1:06:31 PM

pcrodent wrote: - Je hoort nu de motor af en toe bijregelen. Het toerental gaat wat op en neer.
- Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld. Het duurt ongeveer 10 minuten voor het zover is.


Ik heb de ECU gereset, maar ik hoorde de motor nauwelijks de toerentallen regelen. Alleen de eerste 5 à 10 seconden draaide hij iets hogere toeren, en daarna bleef hij gedurende een kwartier rustig stationair lopen. Na een kwartier sloeg de fan nog niet aan en heb ik de motor maar weer uitgezet.

Heb ik iets fout gedaan? Heb de stekker van de ECU ca. 15 seconden los gehad, weer ingestoken en gestart. Lijkt mij dat er niet veel fout kan zijn gegaan... :?
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D
User avatar
Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 143
Joined: WedMay06, 2009 7:57:15 AM
Location: Deventer

Re: ECU/Rijcomputer Vragentopic

Postby MNM(tm) » TueJun09, 2009 4:52:17 PM

Habo wrote:
pcrodent wrote: - Je hoort nu de motor af en toe bijregelen. Het toerental gaat wat op en neer.
- Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld. Het duurt ongeveer 10 minuten voor het zover is.


Ik heb de ECU gereset, maar ik hoorde de motor nauwelijks de toerentallen regelen. Alleen de eerste 5 à 10 seconden draaide hij iets hogere toeren, en daarna bleef hij gedurende een kwartier rustig stationair lopen. Na een kwartier sloeg de fan nog niet aan en heb ik de motor maar weer uitgezet.

Heb ik iets fout gedaan? Heb de stekker van de ECU ca. 15 seconden los gehad, weer ingestoken en gestart. Lijkt mij dat er niet veel fout kan zijn gegaan... :?

15 seconden is te kort. ;)
Sneller gaat het resetten via de diagnose-stekker: 25 seconden met een draadje het contactje in de diagnose-stekker met het chassis verbinden en klaar. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: ECU/Rijcomputer Vragentopic

Postby Habo » TueJun09, 2009 5:07:45 PM

MNM(tm) wrote:15 seconden is te kort. ;)


Hoe lang moet ik de stekker dan los laten?

Dat met die diagnose stekker gaat wel sneller, maar ik weet niet over welke stekker je het dan hebt :wink: :)
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D
User avatar
Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 143
Joined: WedMay06, 2009 7:57:15 AM
Location: Deventer

Re: ECU/Rijcomputer Vragentopic

Postby grietje » TueJun09, 2009 5:19:11 PM

Habo wrote:
MNM(tm) wrote:15 seconden is te kort. ;)


Hoe lang moet ik de stekker dan los laten?

Dat met die diagnose stekker gaat wel sneller, maar ik weet niet over welke stekker je het dan hebt :wink: :)

De uitlees stekker bedoelt ie. Dat is een groene 2 polige stekker die losbungelt ergens onder je ECU tafel.

Als je die 'kortsluit' met massa reset ie ook.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Habo » TueJun09, 2009 5:20:29 PM

Ah, oke. Daar zitten 2 contactjes aan. Welke moet ik dan hebben? :oops:
En moet ik dan ook de ECU stekker loshalen? Of hoeft dat dan niet? :)
Last edited by Habo on TueJun09, 2009 5:30:20 PM, edited 1 time in total.
To do:

Ooit een AX GTI kopen :D
User avatar
Habo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 143
Joined: WedMay06, 2009 7:57:15 AM
Location: Deventer

Next

Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron