Elektrische Citroen AX

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Elektrische Citroen AX

Postby CitroenZetiX » FriNov25, 2011 10:39:04 PM

Ik heb iets heel raars in mijn hoofd.
Mocht mijn AXje motorisch op zijn, dan ga ik er een elektrische auto van maken.
Een conversie van benzine naar elektrisch. Een AX zou daar heel erg geschikt voor kunnen zijn en als je het goed doet rij je zelfs een ferrari er in de korte sprint uit.


Link



Link



Link


Ik hoop natuurlijk dat hij het heel lang mag doen op benzine, maar toch.
In het weekend heb ik een afspraak te bellen en te praten over de mogelijkheden met de eigenaar van een bedrijf die daar al mee bezig is Zevparts. Ze hebben al een rijdend goedgekeurde eend rondrijden.
Ik ben heel geinteresseerd. De kennis zou al goud waard zijn voor in de toekomst.

Ik heb hier een site, die interessant is voor de nieuwsgierigen.

http://www.zevparts.com/page.php?page=contact

Op dit moment ga ik proberen zoveel mogelijk informatie te krijgen. Ik heb wel een beetje technisch inzicht, maar het is wel een hele grote onderneming.

Vraag is? Wie oh wie van ons is de eerste elektrisch Citroen AX rijder.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Elektrische Citroen AX

Postby pocketmech » FriNov25, 2011 11:41:31 PM

suc6! Wat een leuk idee.
Er zijn in de VS wat mensen die op youtube een goede instructie hebben staan voor een elektroconversie. Stap 1 neem een lichte auto...... :P Zij gebruiken de motor (DC) van een electrische vorkheftruck, de regelaar kopen ze nieuw en minimaal een accu of 6. Om dit in NLD RDW goedgekeurd te krijgen zijn de minimumsnelheid en het maximum voertuiggewicht ernstig van belang. Bouwtijd van een maandje of 3. Je kan inmiddels zelfs conversiekits kopen in de VS..... Voorlopig rijdt er een elektrische Burton (2CV basis) rond. Citroen heeft dus wel een voorsprong ;-))

Hou ons op de hoogte en start met ontwerpen; je weet niet wanneer je aan ombouwen toe bent :)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Postby Rio97 » SatNov26, 2011 1:55:16 AM

Op zich kun je het jezelf heel makkelijk maken.
Citroën heeft namelijk zelf een tijdje een elektrische AX verkocht. De AX electrique.
Staat er één in het conservatoire: klik! Een AX met stopcontact

Hier een afbeelding van een Tsjechische website:
Image

Publieksgeheimpje: Bart Ebben uit Malden heeft er zo één en die is voor heel veel geld te koop!

Zevparts is hetzelfde als Leenapk, waarvan je gisteren de link naar 123 ignition op het forum had gezet.
Leen houdt er wel van om zogenaamd onmogelijke dingen in elkaar te knutselen.
De elektrische eend is van Albert de Gier, de baas van 123 ignition. Ook al zo'n knutselaar die van de hobby zijn werk heeft gemaakt.

Deze eend: klik
Stond 2 jaar geleden op Citromobile: klik
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Elektrische Citroen AX

Postby AlexanderB » SatNov26, 2011 6:32:45 AM

let dr vooral op dat sinds februari dit jaar de regels voor zelfgebouwde electrische auto's FORS strenger zijn geworden.. grotendeels terecht, maar er zitten wat puntjes bij die vooral geldklopperij zijn. (naar mijn mening)

grootste aandachtspunten:
-loodaccu's mogen niet (of ja, dan moet je auto aan gas-emissietests voldoen, en daarvoor moet ie voor veel €€€€ in een gasdichte kamer getest worden)
-aandrijfmotor en controller moeten zijn voorzien van test-rapporten waaruit blijkt dat ze geen EM uitstralen, en niet op hol slaan door externe EM (zoals de scootmobiel in die ene Mr. Bean aflevering..) uitzondering voor als je motor en controller uit een bestaande, goedgekeurde electrsiche auto komen. basically, heftruckmotor = mag niet meer.
-accukabels moeten oranje zijn. (zodat de brandweer weet dat dr meer dan 48v op staat, en ze dr voorzichtig mee zijn, als je ooit je auto crasht.)
-BMS verplicht voor lithium accu's (terecht ;))
-nog wat ditjes en datjes die met electrische veiligheid te maken heeft (niks onoverkomelijks, ik kan evt. de pdf wel ergens uploaden :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Wheelnut » SatNov26, 2011 1:03:40 PM

Klinkt wel als een interessant project.
Ik zou zelf ook wel electrisch gaan rijden als het iets praktischer zou zijn met opladen.
(ik woon 3-hoog, en m'n auto kan niet altijd pal voor de deur geparkeerd worden)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Bossie » SatNov26, 2011 7:15:39 PM

Ook interessant is de CX die is omgebouwd naar electrische aandrijving.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208890/
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Mastenhose » SunNov27, 2011 12:40:31 AM

Staat er bij Bart Ebben niet nog een electrische AX te koop voor heeeeel veel geld met kapotte accu's?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Elektrische Citroen AX

Postby MBa@NL » SunNov27, 2011 1:12:36 AM

Rio97 wrote:Publieksgeheimpje: Bart Ebben uit Malden heeft er zo één en die is voor heel veel geld te koop!


Mastenhose wrote:Staat er bij Bart Ebben niet nog een electrische AX te koop voor heeeeel veel geld met kapotte accu's?


;-)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Mastenhose » SunNov27, 2011 1:17:15 AM

Volgende keer zal ik alle posts aandachtig doorlezen... :oops:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Rio97 » SunNov27, 2011 10:40:49 AM

Afgelopen vrijdag bij Blik op de weg.
Zelf een elektrische besteleend maken & de elektrische eend van Albert de Gier.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1116952

Vanaf 16:00 minuten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re:

Postby CitroenZetiX » SunNov27, 2011 8:35:02 PM

Rio97 wrote:Afgelopen vrijdag bij Blik op de weg.
Zelf een elektrische besteleend maken & de elektrische eend van Albert de Gier.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1116952

Vanaf 16:00 minuten.



Heel leuk en een Citroen he. Lekker eigenwijs, heerlijk :)
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Terminal » WedNov30, 2011 11:34:03 PM

Waar makkelijker aan te komen is, een elektrische 106 en die hoeven volgens mij ook niet zo heel veel geld te kosten. Collega heeft er tijd terug een verkocht voor 800e of zoiets, weliswaar met dode accu's...

Grootste probleem is inderdaad de nieuwe regels zoals alexander al zei, anders is het niet zo heel erg ingewikkeld. Regelingen en motoren kun je namelijk gemakkelijk uit een oude heftruck halen :) Al is het nog best lastig een SEM regeling te bemachtigen waar je als leek wat mee kan voor een goede prijs :) Oude transistor regelingen werken ook wel maar zijn minder krachtig en moeilijker nauwkeurig te regelen.
AC kan ook, maar is al helemaal niet interessant, duur en energie inefficiënt, beter eens per 2jaar koolborstels wisselen voor een paar tientjes.

Dat natte loodaccu's niet gebruikt mogen worden vind ik persoonlijk volkomen terecht al was het maar om te voorkomen dat er bij een ongeluk electroliet (38% zwavelzuur 62%water) vrijkomt. Verder komt er bij het laden waterstofgas en zuurstof vrij, samen een zeer explosief gas waar maar weinig voor nodig is om een mooie knal te krijgen. Een brandende peuk is al genoeg om het te ontsteken met als gevolg een accu die uit elkaar klapt.
Gelukkig zijn er ook nog veel andere oplossingen maar vaak duur of zeer gevoelig :)

En met een voltage van 48volt kun je al wel redelijk wat in een lichte auto, en is veel voor te krijgen. 80volt is ook een optie, wat weer als nadeel heeft dat je 40 accu cellen in serie ergens in de auto gepropt moet zien te krijgen.

Mocht je echt opzoek zijn naar motoren, regelingen of info je kan altijd even een pb sturen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Elektrische Citroen AX

Postby AlexanderB » WedNov30, 2011 11:43:01 PM

6 accu's onder de achterbank, 4 onder de motorkap + motor en controller en oplader, en als je nog meer wil kan je op de plek van t reservewiel en de uitlaat nog 6 accu's kwijt.

anyway.. geen vloeibare accu's dus..

hoe hoger de spanning, hoe efficienter de electronica word, enige nadeel, boven 144v worden koolborstels een probleem. (144v is trouwens ook een populaire spanning met doe-het-zelf electrische auto's..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Terminal » WedNov30, 2011 11:50:06 PM

In de heftruck wereld word 96volt als max spanning gehanteerd en dat zie je eigenlijk alleen op de echt grote trucks.
80volt is gemeengoed, waardoor er ook veel voor te verkrijgen is :)
Ook wel iets om rekening mee te houden, 96voltDC is direct het ''altijd'' veilige voltage.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Elektrische Citroen AX

Postby AlexanderB » ThuDec01, 2011 12:13:14 AM

hoezo? alles boven de 48v is gevaarlijk in principe..

maar eeh.. in de us&a hangen ze 144 op 96v motoren, dan lopen ze n stuk harder, die industriele motoren zijn vaak stevig genoeg gebouwd, als je het max toerental en de koeling maar in de gaten houd.. mja.. de kans dat je nu nog n heftruckmotor van n 30 jaar oude heftruck *mag* gebruiken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Elektrische Citroen AX

Postby Holländer » ThuDec01, 2011 10:07:15 AM

Er is inderdaad wel wat voor te zeggen, maar is het niet handiger om ipv je auto vol electrisch te maken er een hybride van te maken?

Ik heb ooit gehoord (geen idee of het waar is trouwens) dat als je je gewone aandrijving werkend laat zitten, dat je een extra motor (dus bijv. electromotor) mag hebben zonder dat die voor de apk meegekeurd wordt... nogmaals geen id of het klopt.

Afgezien van bovenstaande, met een electrische auto heb je altijd je limiet aan km's. Als je er een hybride van maakt kun je de dagelijkse afstanden gewoon rijden als een vol electrische auto, maar als je een keer vanuit belgië naar de ax meeting in Nieuwegein moet( :wink: ), kun je ook gewoon die auto pakken, je rijdt dat het laatste stukje op benzine...

is wat voor te zeggen toch?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron