Achterlicht aansluiten

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Achterlicht aansluiten

Postby lausteen » FriMay04, 2012 11:18:48 PM

Is het mogelijk het binnenwerk van de achterlichten uit te wisselen? Is iets misgegaan met bestellen waardoor ik nu volgens mij het achterlicht van een type 1 heb terwijl ik een type 2 AX heb.. Dus het armatuur past niet in de nieuwe unit.
lausteen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: WedOct12, 2011 12:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Achterlicht aansluiten

Postby lausteen » SatMay05, 2012 12:11:27 AM

-dubbel-
Last edited by lausteen on SatMay05, 2012 12:12:05 AM, edited 1 time in total.
lausteen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: WedOct12, 2011 12:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Achterlicht aansluiten

Postby lausteen » SatMay05, 2012 12:11:44 AM

Snap het sowieso niet helemaal wat nou bij wat hoort, want rechts heb ik een Valeo-unit zitten en links had ik een Cibie, maar die wil ik dus vervangen met een Valeo.

Ik gok dat de Valeo (rechts) bij een type 2 hoort omdat deze een 'rood' achteruitrijlicht heeft. De linker is dan dus ooit vervangen voor een 'verkeerde' Cibie en dat zou betekenen dat het armatuur uitgewisseld zou moeten kunnen worden.

Iemand nog zo'n Valeo armatuur liggen?
lausteen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: WedOct12, 2011 12:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Achterlicht aansluiten

Postby Wheelnut » SunMay06, 2012 1:50:38 PM

Ik volg het verhaal niet helemaal...
Je hebt alleen het gedeelte met het glas en de reflectors gekocht, en niet het gedeelte waar de fittinkjes in zitten, begrijp ik dat goed?

Ik meen dat armaturen wel uitgewisseld kunnen worden, zelf heb ik pas geleden ook een achterlicht gewisseld, en dat waren op een of andere manier ook twee verschillende armaturen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Achterlicht aansluiten

Postby MNM(tm) » MonMay07, 2012 6:45:32 AM

Als ik het mij goed herinner, zijn de armaturen van Cibie en Valeo niet uitwisselbaar: bij Cibie zit de vergrendel-haak in het midden van het armatuur en bij Cibie aan het onderuiteinde (of andersom).
Het monteren van Cibie of Valeo heeft verder niets van doen met type 1 of type 2; zowel Cibie als Valeo hebben 'witte' achteruitrijlichten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Achterlicht aansluiten

Postby Wheelnut » TueMay08, 2012 10:10:49 AM

Klopt, ik had idd twee verschillende vergrendelingen, en daarom moest ik niet alleen de glaasjes, maar ook de armaturen wisselen...
Maar ik bedoelde eigenlijk dat de stekkeraansluitingen hetzelfde zijn.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Achterlicht aansluiten

Postby lausteen » TueMay08, 2012 11:51:31 AM

Nee ik had inderdaad een imitatie-Valeo besteld en daar zat het armatuur / fitting niet bij. Normaal zou dat geen probleem moeten zijn maar bij mij uiteraard wel :lol:

Het vergrendelsysteem van beide armaturen is inderdaad anders. Voor zover ik kon zien zijn de stekkeraansluitingen van Cibie of Valeo wel hetzelfde. Zal nog wel even uitsluitsel geven als het gelukt is :D Ik heb het armatuur nu gewoon los in de unit gehangen en het blijft tot nu toe zitten en het lichtbeeld is ook gewoon goed, dus hoop dat ie er mee de APK doorkomt.
lausteen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: WedOct12, 2011 12:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Achterlicht aansluiten

Postby MNM(tm) » WedMay09, 2012 12:37:57 PM

De stekker-aansluitingen zijn gewoon exact hetzelfde. De bevestiging van de armaturen in de lichtbakken mag dan bij de drie grote merken (Valeo, Cibie en SignalVision) anders zijn, de stekker-aansluitingen zijn -gelukkig- standaard! Het kan wel zo zijn dat je bij een ander merk armatuur de stekker er ondersteboven in moet prikken, maar dat zie je snel genoeg aan het borg-haakje (die de stekker op z'n plek houdt).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests