Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby RoRalf » TueMay29, 2012 8:28:49 PM

Vanochtend startte mijn trouwe AXje helaas niet! Ik verdacht meteen de brandstofpomp, omdat ik geen zoem hoor bij het omzetten van de contactsleutel. Vanavond het één en ander uit elkaar getrokken en ontdekt dat er tussen de 0 en 1 volt bij de pomp komt als ik het contact omzet. Geen idee hoe dat plotseling kan, ik heb er zondag nog bijna 400km mee gereden zonder problemen (en 3 keer starten).

Na een zoektocht hier kwam ik op dit topic: viewtopic.php?f=18&t=25187

Daarin wordt het één en ander beschreven over de bedrading naar de brandstofpomp, maar alleen met die tips weet ik niet of ik het ga kunnen repareren. Vandaar dit topic. Mijn vragen:

In het andere topic heeft iemand de pomp getest door er direct 12V op te zetten. Hoe kan ik dit het beste doen? Zou ik de auto moeten kunnen starten als ik de pomp 12V geef (en hij zoemt)? Kan het kwaad om de pomp continu 12V te geven, nog voor de motor draait (wordt de pomp normaal niet geregeld door het één of ander)?

Hoe kan ik testen of het ergens een relais of zekering is? Ik heb geen idee waar de kabels uitkomen en waar ze naar een regel-unit oid gaan. Sowieso, zit hier een zekering? Omdat er nog wel een lage spanning op komt, kan ik me bijna niet voorstellen dat er een zekering kapot is. Aan de andere kant zijn zekeringen meestal makkelijk te vervangen, dus als het daarin zit zou het mooi zijn.

Wie heeft verder nog tips en kan mij helpen dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor de moeite!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby Fruit » TueMay29, 2012 9:29:27 PM

Is het geen slecht contact ergens of een massa probleem?
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby Bas_S » WedMay30, 2012 8:34:28 AM

Stekker onder de ECU checken, de bekabeling loopt daar ergens hij zijscherm in.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby q01z » WedMay30, 2012 8:41:19 AM

je zou de auto moeten kunnen starten als de pomp continu 12v krijgt, er zit een retourleiding systeem in, dus alle benzine die hij teveel geeft loopt weer terug naar de tank, gebruik dit uiteraard als tijdelijke oplossing en maak het deugdelijk..


wat basje verder zegt, onder de ECU zit een witte stekker met gele draden, deze loopt richting de pomp..

meestal zijn deze storingen ook wel terug te herleiden naar een falend relais, het dubbelrelais (schuin onder je ECU tegen de wielkuip aan, zie FAQ topic voor locatie) wil nog wel eens stuk gaan!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby Wheelnut » WedMay30, 2012 12:56:00 PM

Het kan geen kwaad voor de pomp om er direct 12v op te zetten. Dat gebeurt eigenlijk normaal gesproken ook, alleen zit het contact er dan tussen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby AlexanderB » WedMay30, 2012 1:20:09 PM

Wat ik tijdelijk gedaan heb is zo'n aanstekerstekker dr aan geknoopt (om dr mee thuis te komen) stekker dr uit trekken als je klaar bent met rijden, en terug dr in als je weer gaat rijden..

Een permanente oplossing is inderdaad kijken of dat dubbelrelais (groot bruin blok onder het ECU) nog werkt, of de massa (tussen pomp en linker achterlicht) nog correct is, of dat er ergens anders n gecorrodeerde stekker tussen zit. In die volgorde.. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby wilfred » WedMay30, 2012 7:16:16 PM

Net wou ik de GTI even voor een rondje om meenemen. Sleutel rond en nee hoor geen actie. Vooral erg veel rust binnen in de auto. Pomp draait dus niet :-( Even gemeten en er komt ook geen 12 volt binnen bij de pomp. Aarde is goed.

Dubbelrelais klikt bij contact aan. Verder de witte stekker nog even bekeken zoals in dit topic beschreven. Daar zit 1 gele draad op en ik meen een blauwe en grijze. Alle contacten keurig schoon.

Zou het dubbel relais dan toch kapot zijn. Waar kan ik verder nog meten onderweg naar de brandstofpomp toe?
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby AlexanderB » WedMay30, 2012 7:20:32 PM

onder het dashboard, in die kabelkluwe achter het zekeringkastje/onder het dash bij het voeteneinde, zit ergens een gele draad onderbroken door een enkelpolig rood stekkertje.. (dat is diezelfde gele draad van die witte driepolige stekker, die daar onder de mat door de dorpel in gaat, en zo naar achter loopt..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby wilfred » WedMay30, 2012 7:30:37 PM

oke ik ga daar op zoek maar zal niet meevallen met die bundel aan kabels. Ik meet op de gele draad in witte stekker bij ecu ook geen 12 v maar hoor relais wel schakelen, weet alleen niet 100% zeker dat deze draad de pomp aanstuurt.
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby wilfred » SunJun03, 2012 8:51:08 AM

De gti leeft weer na wat meten. het dubbelrelais leek de boosdoener dus direct 12v op pin 9 gezet en hoppa de pomp ging draaien.

Gisteren op de sloop om de hoek een 106 ontdaan van haar relais, en 10 euro armer maar hopelijk een rijdende ax rijker weer opweg naar huis.

Kap open, relais er in, sleutel om, en ja hoor ze loopt weer.

Gelijk diverse kabels doorgemeten. Aarde is super en weerstand op meeste meetpunten netjes.

Omdat de mistlichten ineens niet meer deden dat relais even los gehad, ingespoten, en ook die doen het weer.
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby RoRalf » SunJun03, 2012 4:17:18 PM

Ook mijn AX doet het weer.

Zelfde verhaal eigenlijk, het relais eruit gehaald, beetje blazen en kijken ernaar (want geen idee hoe ik zo'n ding zou moeten doormeten...?) en maar weer teruggezet. Vervolgens deed hij het gewoon weer! Dus relais weer losgehaald, met de dremel op een laag toerental de contacten wat opgeschuurd en weer terug gezet. Zonder problemen, netjes 11.5, 12V bij de pomp. Ik heb zelf het idee dat de auto lekkerder rijdt ook. Hij lijkt sneller te reageren op gas geven en sowieso gewoon lekker soepel te lopen. Kan het zijn dat door slechte contacten in het relais de ECU af en toe rare dingen deed? Of zou het gewoon placebo effect zijn (na een dagje sleutelen lijkt het altijd beter!)?

Overigens heb ik ook eerst een sigaretten stekker geprobeerd, de pomp direct daarop aangesloten. De pomp draaide toen prima, maar ik kreeg de auto alsnog niet gestart? Dit had toch moeten werken? Hoe kan dat?

Maar goed, hij rijdt dus weer!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby AlexanderB » SunJun03, 2012 5:12:52 PM

ontsteking gaat ook via dat relais..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby RoRalf » SunJun03, 2012 5:48:39 PM

Dus dan zou het ook best kunnen dat hij nu wat lekkerder loopt? Af en toe sputterde hij een beetje bij optrekken namelijk
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby AlexanderB » SunJun03, 2012 6:05:22 PM

zou kunnen.. met stabielere spanningen werken de onderdelen wel beter :) who knows..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Brandstofpomp krijgt te weinig stroom

Postby wilfred » FriJul27, 2012 7:44:02 AM

Wou ik de gti starten van de week en weer niks. Geen power op de brandstofpomp. Rechtstreeks voeden, pomp loopt. 12 v op pin 9 van het inmiddels vervangen dubbel ralais, en nee hoor maar 1,58 volt bij de pomp. Weerstanden meten dan maar. Van rode stekker links onder dash met gele kabel naar pomp prima. Van pin 9 naar de rode stekker, oeps erg hoge weerstand. Stekker was wat groen geoxideerd maar dat weer netjes maken hielp niet genoeg.

Dus zaklamp erbij. Tegen het zijscherm zit een ronde stekker. Die los gehaald en een aaantal groene pinnen. Alles netjes gemaakt maar nog niet goed. Beetje wiebelen aan gele kabel die uit de stekker komt en ja hoor weer voeding op de pomp. Klein draadbreukje dus. Van de week even beter maken, nu even tijdelijk in orde gemaakt.

Denk zet mijn bevindingen hier even neer mocht iemand in de toekomst soortgelijke probs krijgen dan helpt dat zoeken. Ik blij dat het kleine euvel is gevonden. De tuin is klaar dus nu weer eens iets aan de auto doen.
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron