(Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospanning

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

(Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospanning

Postby MNM(tm) » ThuOct04, 2012 11:58:10 AM

Bij m'n AX diesel (die met dat Nissan blok dus) heb ik de koudloopregeling niet aangesloten. Daardoor loopt de motor nogal erg laagtoerig stationair. Voor de motor zelf geen enkel probleem, ook niet in de winter als het -15°C vriest!
Echter, de dynamo draait daarmee dus ook erg laagtoerig en dat heeft wel het gevolg dat de (laad)spanning die de dynamo produceert dan onder de 13,5V duikt. Op zich nog steeds geen probleem, alleen is dat best hinderlijk als daardoor de ruitenwisser ook nogal traag beweegt (en voornamelijk de rechter Xenon-lamp vaak niet start).
Die te lage spanning die de dynamo produceert bij stationair wil ik nu verhelpen. De logische oplossing zou daarvoor zijn: sluit de koudloop-regeling aan. Dat is echter veel gemakkelijker gezegd dan gedaan: er is tussen de voorkant van de pomp (waar de hevel voor stationair toerental zit) en de frontplaat van het chassis nog geen vingerdikte ruimte. Ik kan dus simpelweg niet bij het busje waar de staaldraad van de koudloopthermostaat doorheen moet.

Nu vraag ik me af: wat is het maximum toelaatbare toerental van de dieseldynamo? Even aangenomen dat een 1.5 dieselmotor toch nooit meer dan 5000 toeren maakt (zéker niet met mijn rijstijl ;)), zit ik eraan te denken om de dynamo van een kleinere multiriem-poelie te voorzien, waardoor het toerental van de dynamo tov. de motor toeneemt en daarmee de spanning die de dynamo produceert ook bij stationair draaiende motor nog gewoon op 13,5V uitkomt.

Ik heb ergens hier op 't forum gelezen dat dynamo's het niet grappig vinden als je de motor (1.4 GTi / GTI) regelmatig tegen de 7000rpm jaagt. Vooral de spanningsregelaar heeft daar blijkbaar nogal problemen mee. (en de lagers schijnen dat ook niet grappig te vinden).

Daarom dus mijn vraag: zou het voor een dieseldynamo een probleem zijn als ik er een kleinere diameter poelie op zou zetten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: (Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospann

Postby Wheelnut » ThuOct04, 2012 12:22:42 PM

Is er überhaupt verschil tussen een diesel- en een benzinedynamo?

Maar goed:
Als je normaal gesproken toch niet zoveel toeren draait, kan een kleinere poelie volgens mij niet zo heel veel kwaad.
Ik zou wel uitrekenen of je inderdaad niet over dat maximale toerental (wat iemans anders even moet noemen, want ik weet het niet :S) heen gaat komen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: (Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospann

Postby AlexanderB » ThuOct04, 2012 2:35:11 PM

Dieseldynamo is een ander model, met een hogere laadstroom, en een ander soort pulley..

Ik zou dr gewoon een iets kleinere pulley op zetten, het kan net het verschil maken wat je zoekt, en als je het ding niet te hoog de toeren in trapt (wat je met een diesel toch al niet doet/niet eens kan) zou het prima moeten gaan.. (10-15% kleiner zou ik het bij houden, zou zat moeten zijn op zich..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: (Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospann

Postby Terminal » ThuOct04, 2012 5:10:15 PM

Heb je een toerenteller? Dan kun je vrij gemakkelijk even meten, en dan de toerenteller aflezen en aan het rekenen hoeveel kleiner die zou moeten worden :)

Edit;

Bedacht me natuurlijk later, daar zul je zelf ook al wel aan gedacht hebben natuurlijk...
Je zou een dynamo revisie boer kunnen opbellen of langsgaan, die zullen vast wel de waardes hebben liggen. Weet dat als wij op de zaak een nieuwe startmotor of dynamo bestellen er vaak een test formulier bij geleverd word met alle waardes, Voltage/amperage bij bepaald toerental.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: (Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospann

Postby citrofenwick » FriOct05, 2012 3:39:24 PM

Ik heb amper ervaring met die diesels, maar kan je niet een systeempje maken waardoor hij sowieso stationair een klein tikje gas bij geeft? Beetje het idee van de stelschroef die gas geeft als je choke trekt maar dan zonder de choke.
Lijkt mij toch iets makkelijker te doen dan gaan zoeken naar geschikte pulleys?
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: (Erg) laag stationair lopende diesel en lage dynamospann

Postby MNM(tm) » FriOct05, 2012 11:29:08 PM

@citrofenwick: neen, ik wil niet dat de motor hoger stationair gaat lopen. Dat kost meer brandstof. ;)

Overigens lijkt dat te laag worden van de dynamospanning niet te gebeuren als de motor al een tijdje loopt / warm is. :?
Misschien moest ik eerst eens kijken hoe de koolborstels er aan toe zijn. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests