ECU probleem of???

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

ECU probleem of???

Postby Tender » TueOct09, 2012 8:59:22 AM

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier.
Ik zal me op een later moment even netjes voorstellen, maar ik heb echt even jullie deskundige advies nodig, geloof ik.

Eind april hebben wij Toet gekocht.
Toet is een AX Ten injection E2 (aldus het kenteken). Toet is van maart 1994.
Aanvankelijk liep ie hartstikke leuk, afgezien van een krakende as linksvoor.
Op een gegeven moment (volgens mij was het begin juli) de as laten vervangen
(laten doen, omdat we zelf geen van beide technische talenten zijn :oops: )
Garagehouder gaf aan dat hij tevens de bougies/ bougiekabels/ verdelerkap had vervangen, omdat deze dramatisch slecht waren.
Top! Super!

En of het daardoor is gekomen weet ik niet, maar daarna begonnen de problemen...
Stotteren wanneer ik constante snelheid reed (probeerde te rijden) ,
inhouden wanneer ik gas gaf,
bijna stil vallen wanneer ik het gas een ietsie pietsie los liet.
Op het laatst wilde hij bijna niet meer stationair blijven lopen en was van A naar B komen een echte uitdaging geworden.

Dit alles meestal, maar niet altijd, gecombineerd met het motormanagement-lampje.

Tot het moment dat Toet natuurlijk helemaal niets meer wilde - zelfs starten was teveel gevraagd. (dit was eind juli)
Naar garage gesleept - brandstofpomp vervangen.

Toet liep 1 dag goed, en toen begon het ge-eikel weer.
Ik was er toen een beetje klaar mee, en manlief ging er mee rijden.
Soms ging het goed, soms niet, maar een poos lang was het allemaal niet meer zo heel heel heel erg dramatisch als in juli.
Totdat Toet begin september onderweg ergens zei: tot hier en niet verder. :D

Eind september (tja, zelfs als je een goedkope auto rijdt, is het geld een keer op :D , dus we moesten even een paar weken wachten) ging Toet naar een (andere) garage. Helaas heb ik deze man zelf niet gesproken, maar volgens mijn man (nog net iets a-technischer dan ik :oops: ) had het aan het computertje gelegen. Voor het gemak neem ik dus maar aan dat het over de (het?) ECU gaat. Of de garagehouder hem had gere-set of had vervangen wist mijn man niet.
Vorige week zaterdag was Toet weer klaar.
Vorige week reed ie de hele week super - ik was weer helemaal in de 7e hemel met mijn Toet!
Af en toe brandde 'het' lampje wel een poosje, maar soms ook helemaal niet, maar boven alles bleef ie geweldig rijden!

Tot vanochtend *huil* *snif* *snotter*
Vanaf het starten ging het al fout.
Direct ging en bleef het lampje branden, en liep ie stationair slecht. Onregelmatig en vooral heel laag in toeren. Ik moest zelfs echt flink gas bij geven om hem aan de praat te houden (niets voor Toet - in zijn normale doen loopt ie zelfs ietwat hoog in toeren, en hoef je zeker geen gas bij te geven). Toen ie eenmaal warm was, was het staionair lopen wel weer goed, maar dat was dan ook het enige dat goed was...
Stotteren, inhouden, alle ellende was weer terug...

Ik ben bang dat mijn man de handdoek in de ring gaat gooien.
Een auto die feitelijk elke week naar de garage moet is natuurlijk geen doen.
En ik heb ook gewoon een betrouwbare auto nodig.
Mijn man is regelmatig een paar dagen in het buitenland, en dan dan is het toch handig dat ik op mijn werk (en weer thuis) kan komen...

Maar verdikkeme, als ie wel goed loopt, is het zo'n hemels autootje!!!
En het kán voor mijn gevoel toch bija niet anders dan een lullig klein probleempje zijn????

Ik wil proberen of ik vanavond op weg naar huis even bij de garage langs kan rijden,
misschien kan die beste man mij laten zien wat ie vorige week gedaan heeft, en kan ik dat zelf ook doen?

Maar ik wilde hem nu toch hier maar eens 'in de groep' gooien,
misschien hebben jullie een idee wat nu echt 'het' probleem is?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van het hele verhaal in ieder geval !!!!
Tender
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: TueOct09, 2012 8:29:21 AM

Re: ECU probleem of???

Postby Holländer » TueOct09, 2012 9:10:07 AM

stotteren en inhouden kan door veel verschillende dingen veroorzaakt worden. maar daar hebben ze iets voor gevonden, het uitlezen van de ECU ( de computer dus).
De ECU elke week resetten is natuurlijk een oplossing, maar ook dat is niet de bedoeling van het autorijden. Ergens op het forum (klik de link hieronder) staat uitgelegd hoe je zelf eenvoudig je ECU Uit kan lezen. en dit is écht eenvoudig, ook als je niet technisch bent.

KLIK HIER VOOR DE HOW-TO ECU UITLEZEN

Als je even naar beneden scrolt zie je ook direct de lijst met foutcodes. een sensor of iets dergelijks. na het uitlezen weet je welk onderdeel van de auto de storingscode veroorzaakt. onderdelen voor een ax zijn gelukkig goed te krijgen en niet al te duur, dus hiermee moet je de auto gemakkelijk kunnen repareren!

Succes ermee!

Leuk dat je de ax niet direct op heb gegeven! en zoals je zegt: het is het houden waard, als ze goed rijden zijn het fijne auto's!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: ECU probleem of???

Postby Tender » TueOct09, 2012 9:24:38 AM

Hoi Holländer dank je wel voor je reactie!

Ik zal me dan idd maar eens proberen te wagen aan het uitlezen van de ECU.
Ik had het al wel via het contactslot geprobeerd, maar dat doet deze helaas niet (althans: ik krijg het niet voor elkaar).
Heb de How-To inmiddels uitgeprint.

Nog vergeten te zeggen trouwens, maar het is een Bosch ECU.
Tender
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: TueOct09, 2012 8:29:21 AM

Re: ECU probleem of???

Postby Johannus » TueOct09, 2012 9:57:22 AM

Uitlezen geeft je inderdaad meteen een goed beeld :)

Mocht het probleem nou echt in de ECU zelf zitten, ik heb nog wel een Bosch 1.1 ecu liggen. Mocht je andere 1.1 onderdelen nodig hebben naar aanleiding van het uitlezen, laat maar weten :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: ECU probleem of???

Postby AlexanderB » TueOct09, 2012 10:51:29 AM

Het trucje met het contactslot werkt alleen met een hele specifieke serie AX'en (tussen '89 en '91), zolang ze nog compleet origineel zijn.. Je zult een stukje draad moeten trekken buiten de auto om: 1 kant onder de motorkap in de loshangende groene stekker naast/onder de computer (je zult even moeten kijken op welke van de 2 contactjes dat ie reactie geeft), andere eind tegen aarde drukken als je achter het stuur zit, terwijl de auto op contact staat.. (De buitenrand van de sigarettenaansteker werkt daarvoor bijvoorbeeld prima..) Zoals beschreven in de howto dus..


Qua symptomen, het is heel simpel, er komt te weinig benzine de motor in, waarschijnlijk doet de computer wat verkeerd.

Mijn gok is trouwens dat een van de sensoren het begeven heeft (meestal de groene watertemperatuursensor in het thermostaathuis (aan de kant van de accu, voorop de motor) probeer eerst eens die stekker los te maken en kijken of ie dan wel wil, zo ja: dan is die sensor stuk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: ECU probleem of???

Postby Tender » TueOct09, 2012 11:06:58 AM

Dank jullie wel allemaal (Y)

Ik ga vanavond idd even bij de garage langs.
Zojuist gehoor ddat de ECU dus wel vervangen was.
Denk dat we dan nu officieel kunnen vaststellen dat het probleem niet in de ECU zelf zat :D

Ik print al jullie advies aan het einde vd dag even uit en neem het mee naar de garage :music
Tender
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: TueOct09, 2012 8:29:21 AM

Re: ECU probleem of???

Postby Holländer » TueOct09, 2012 11:34:43 AM

AlexanderB wrote:Mijn gok is trouwens dat een van de sensoren het begeven heeft (meestal de groene watertemperatuursensor in het thermostaathuis (aan de kant van de accu, voorop de motor) probeer eerst eens die stekker los te maken en kijken of ie dan wel wil, zo ja: dan is die sensor stuk.


iemand met ervaring is nog beter dan alleen algemene kennis ;-)

een goede tip, zou ik zeker proberen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: ECU probleem of???

Postby Tender » TueOct09, 2012 4:35:23 PM

Garage kwam helaas niet verder dan ECU resetten.
Maar goed, hij loopt eerst weer, en ik weet nu hoe het moet ;)

Uitlezen wist ie niet, en luisteren naar mijn uitleg zat er ook niet bij :D
(logisch, had ik waarschijnlijk ook niet gedaan als ik hem was, hahahaha).

Ik probeer zelf nog wel even iets in elkaar te fietsen voor het uitlezen!

Daarnaast had ie het over het injectiehuis schoonmaken, omdat het signaal idd toch ergens vandaan moet komen.
Grappig, want eind juli heb ik dat zelf voorgesteld (toen nog een andere garage).

M'n vader maar eens lief aankijken of ie me daarbij wil helpen, mbt de How-To hier van het forum!

Leuk dat jullie allemaal zo mee willen denk, top! :cheers:
Tender
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: TueOct09, 2012 8:29:21 AM

Re: ECU probleem of???

Postby Holländer » TueOct09, 2012 4:44:19 PM

Mooi dat die weer rijd! en nu snel uitlezen om problemen in de toekomst te voorkomen (of gewoon elke week resetten ;-)) succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: ECU probleem of???

Postby MNM(tm) » TueOct09, 2012 5:31:41 PM

Tender wrote:Dank jullie wel allemaal (Y)

Ik ga vanavond idd even bij de garage langs.
Zojuist gehoor ddat de ECU dus wel vervangen was.
Denk dat we dan nu officieel kunnen vaststellen dat het probleem niet in de ECU zelf zat :D

Dat had ik eigenlijk al van tevoren kunnen vertellen.
Bosch ECU's gaan vrijwel nooit stuk, tenzij de bedrading gaar is.
Ik mag toch hopen dat je dan niet voor die nieuwe ECU hoeft te betalen, danwel de oude ECU weer gewoon terug krijgt?!
(Die oude ECU hoor je trouwens sowieso terug te krijgen: dat ding is en blijft jouw eigendom!)

@Johannus: een AX Ten E2 is een 1.0 injectie. Die lopen op een Bosch MA3.0 ECU. ;)
Daar kun je dus niet zomaar even de ECU van een 1.1i aan hangen (Dat zijn namelijk óf Bosch MA2.2 (erg zeldzaam in 1.1i uitvoering), óf Magneti Marelli G6.11. Beiden zijn niet pin-compatibel met de MA3.0.

Ik ben overigens ook wel heel benieuwd naar welke storingcodes de ECU uitspuugt.

Voor wat betreft dat "meteen maar de bougies, bougiekabels en verdelerkap vervangen" betreft: voor dat soort "reparaties" horen ze eerst contact op te nemen! Trouwens, een verdelerkap bij een 1.0i met Bosch MA3.0 ECU??? WTF? :?
Die dingen hebben geen verdelerkap! Punt. Bestaat niet. Zie pagina WD.12 van de Haynes. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: ECU probleem of???

Postby Tender » TueOct09, 2012 6:29:16 PM

Hahahahaha....
geweldig MNM(tm)...
Die eerste garage komen we voorlopig ook idd niet weer, lol...
Ik vermoed nl dat die nieuwe brandstofpomp er misschien ook wel voor de kat z'n je-weet-wel in is gezet...

Nja, is gebeurd, nu niets meer aan te doen.
Dat het injectiehuis nu alsnog aangewezen werd, maakte wel dat ik een beetje een binnenpretje had.
Nu eerst nog even kijken of m;n vader mee wil helpen, en dan gaan we die zondag gewoon schoonmaken - laten we hopen dat het leed daarmee geleden is!

Heb oude ECU overigens niet terug (heb er ook geen belang bij hoor), maar heb idd ook nog geen rekening gezien :)
Vanavond heeft ie me sowieso gratis geholpen - hij vond het al vervelend genoeg.
Tender
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: TueOct09, 2012 8:29:21 AM

Re: ECU probleem of???

Postby MNM(tm) » TueOct09, 2012 7:36:08 PM

Hmmm... Als het een echte Bosch MA3.0 computer is, had ik er wel interesse in gehad. :oops:

Je hebt niet in je profiel opgegeven waar je (ongeveer) woont, anders zou misschien een clublid eens kunnen proberen de storingscodes uit te lezen...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron