Het mechaniekje telt, zij het de verkeerde kant op, dus ik verwacht daar eigenlijk geen defecten aan.
Het telmechanisme is verder hetzelfde als dat van de mechanische snelheidsmeters: gewoon een hoopje tandwieltjes in cascade.
Het zal trouwens niet meevallen om een 'elektronische' snelheidsmeter te vinden op de sloop: zelfs in de jaren vóór de slooppremie (toen er nog fatsoenlijke aantallen AX-en en 106-en langere tijd op het sloopterrein bleven staan, ben ik er maar 1 tegengekomen (en die ligt nu dus bij mij thuis.
)
Probleem is namelijk dat dit eigenlijk een soort tussenfase is geweest: een elektronische meter, maar dan als losse 'module' in de conventionele tellerbak. Als vrij snel is de overstap gemaakt naar de nieuwe tellerbakken, waarbij alle bi-phase draaispoelmetertjes op één grote printplaat zitten, samen met de rest van de indicatielichtjes en de controller(s). (Bij Xantia van Sagem en bij de Saxo van VDO
)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!