Mijn arme AX doet het de laatste tijd niet zo fijn meer. Eerder heb ik de dubbelrelais al vervangen, omdat mijn brandstofpomp niet altijd aansloeg. Toen liep hij weer, maar soms vielen er cylinders weg (dit verdween soms ook weer spontaan, leuk als je op de snelweg zit). De ECU gaf aan dat dit lag aan de bobine, dus ook deze maar vervangen. In eerste instantie liep hij weer, tot ik opeens heel hoge toeren kreeg stationair en slechte gas-respons. Dus het injectiehuis maar eens schoongemaakt. Dit leek weer even soelaas te bieden, tot ik instapte en mijn benzinepomp continu aanbleef, en je het relais ook meerdere malen hoorde klikken. Ik heb toen met wat contactspray en een ECU reset m'n AXje weer rijdende gekregen (stond namelijk niet thuis) en dit leek weer even te helpen, maar inmiddels had ik zelf al verzonnen dat er ergens elektrisch iets niet goed gaat. Tegen beter weten in toch ergens heen gereden en toen ik daar was en weer naar huis wilde, ging het motorlampje niet meer aan bij het omzetten van het contact. Kortom, de ECU deed niets.
Ik heb toen ontdekt dat de drie draden die op het motorblok geschroefd zitten middels oogjes (onder een steun voor een buisje, niet op onderstaande foto te zien want niet gemonteerd) vrijwel bruin/vies en weggeroest waren. Ik heb toen de oogjes eraf geknipt, de kabels een stukje verder blootgelegd, verbonden met een nieuw stukje kabel en deze weer met het motorblok verbonden. De auto deed het vervolgens weer (jeej!) en ik ben naar huis gereden. Omdat ik het nogal MacGyver stijl gemaakt had, stond op mijn agenda al het plan dit beter en permanent te repareren. Dit bleek ook nodig, want eenmaal thuis was er wederom weinig leven in te krijgen. Ik heb toen de draden fatsoenlijk met nieuwe draden verbonden, aan deze nieuwe draden 1 oogje gemaakt en deze met het motorblok verbonden. Dit leek te werken, hoewel het motorlampje en de benzinepomp soms pas enkele seconden na het omzetten van het contact actief werden. Nog vreemder, na een stukje rijden waarin alles leek te werken, kon ik na het afzetten van de motor direct al de motor niet meer starten (geen motorlampje). Ergens zat het contact dus nog steeds niet goed.
Inmiddels heb ik wederom geprobeerd om te kabels te verbinden (zie onderstaande foto), maar het lijkt niet te werken! Ik snap niet meer wat er precies is, dus daarom dit topic.
1 = dunste kabel van de drie, lijkt geen voltage op te staan bij omgezet contact.
2 = dikste kabel van de drie, lijkt mij direct van de ECU. Staat ongeveer 3/4 volt op mij omgezet contact
3 = qua dikte tussen 1 en 2 in, staat 11/12 volt op bij omgezet contact.
Als ik ze alle drie losmaak, gaat de ECU kraken (bij gebrek aan beter woord) en het lampje op het dashboard gaat flauw flikkeren. Als ik alleen 2 vast maakt lijkt de ECU het te doen (motorlampje), maar starten lukt niet (snap ik, er zitten 2 kabels los die normaal vastzaten). Als ze alle drie vastzitten krijg ik geen motorlampje (en dus ook geen brandstofpomp geluid).
Waar ik bang voor ben is dat wellicht kabel 1 (dunste) ergens anders gebroken is door het werken eraan... Maar ik weet uberhaubt niet wat de functie is van de verschillende kabels.
Wie heeft inzicht of een andere suggestie?!