Slecht contact, ECU problemen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » MonJun03, 2013 4:45:28 PM

Mijn arme AX doet het de laatste tijd niet zo fijn meer. Eerder heb ik de dubbelrelais al vervangen, omdat mijn brandstofpomp niet altijd aansloeg. Toen liep hij weer, maar soms vielen er cylinders weg (dit verdween soms ook weer spontaan, leuk als je op de snelweg zit). De ECU gaf aan dat dit lag aan de bobine, dus ook deze maar vervangen. In eerste instantie liep hij weer, tot ik opeens heel hoge toeren kreeg stationair en slechte gas-respons. Dus het injectiehuis maar eens schoongemaakt. Dit leek weer even soelaas te bieden, tot ik instapte en mijn benzinepomp continu aanbleef, en je het relais ook meerdere malen hoorde klikken. Ik heb toen met wat contactspray en een ECU reset m'n AXje weer rijdende gekregen (stond namelijk niet thuis) en dit leek weer even te helpen, maar inmiddels had ik zelf al verzonnen dat er ergens elektrisch iets niet goed gaat. Tegen beter weten in toch ergens heen gereden en toen ik daar was en weer naar huis wilde, ging het motorlampje niet meer aan bij het omzetten van het contact. Kortom, de ECU deed niets.

Ik heb toen ontdekt dat de drie draden die op het motorblok geschroefd zitten middels oogjes (onder een steun voor een buisje, niet op onderstaande foto te zien want niet gemonteerd) vrijwel bruin/vies en weggeroest waren. Ik heb toen de oogjes eraf geknipt, de kabels een stukje verder blootgelegd, verbonden met een nieuw stukje kabel en deze weer met het motorblok verbonden. De auto deed het vervolgens weer (jeej!) en ik ben naar huis gereden. Omdat ik het nogal MacGyver stijl gemaakt had, stond op mijn agenda al het plan dit beter en permanent te repareren. Dit bleek ook nodig, want eenmaal thuis was er wederom weinig leven in te krijgen. Ik heb toen de draden fatsoenlijk met nieuwe draden verbonden, aan deze nieuwe draden 1 oogje gemaakt en deze met het motorblok verbonden. Dit leek te werken, hoewel het motorlampje en de benzinepomp soms pas enkele seconden na het omzetten van het contact actief werden. Nog vreemder, na een stukje rijden waarin alles leek te werken, kon ik na het afzetten van de motor direct al de motor niet meer starten (geen motorlampje). Ergens zat het contact dus nog steeds niet goed.

Inmiddels heb ik wederom geprobeerd om te kabels te verbinden (zie onderstaande foto), maar het lijkt niet te werken! Ik snap niet meer wat er precies is, dus daarom dit topic.
Image
1 = dunste kabel van de drie, lijkt geen voltage op te staan bij omgezet contact.
2 = dikste kabel van de drie, lijkt mij direct van de ECU. Staat ongeveer 3/4 volt op mij omgezet contact
3 = qua dikte tussen 1 en 2 in, staat 11/12 volt op bij omgezet contact.

Als ik ze alle drie losmaak, gaat de ECU kraken (bij gebrek aan beter woord) en het lampje op het dashboard gaat flauw flikkeren. Als ik alleen 2 vast maakt lijkt de ECU het te doen (motorlampje), maar starten lukt niet (snap ik, er zitten 2 kabels los die normaal vastzaten). Als ze alle drie vastzitten krijg ik geen motorlampje (en dus ook geen brandstofpomp geluid).

Waar ik bang voor ben is dat wellicht kabel 1 (dunste) ergens anders gebroken is door het werken eraan... Maar ik weet uberhaubt niet wat de functie is van de verschillende kabels.

Wie heeft inzicht of een andere suggestie?!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » TueJun04, 2013 5:54:40 PM

Wel, na een nachtje ECU stekker eruit heb ik hem net gestart en een goed kwartier laten draaien, hij deed het meteen. Ik ga zo een korte rondje rijden. Wat ik me nog wel afvraag: zijn er nog andere elektrische punten die handig zijn om na te gaan (dit zijn massapunten, misschien ook in de aanvoer..?) en hij leest niet echt in. Hij schommelt wel een beetje, maar ik heb niet het idee dat hij veel toeren maakt e.d. om in te leren. Hoe zit dit precies?
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby Holländer » WedJun05, 2013 6:05:06 PM

Van het electrische systeem heb ik niet zo veel verstand. Wel weet ik dat ik nog een goede ECU heb liggen. Deze kan je wat mij betreft komen ophalen, om te testen. Het is wel een Magnetti Marelli ECU, van een 1.1. Als je een 1.4 of Bosch hebt gaat het feest niet door.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » SunJun09, 2013 2:40:04 PM

Dat lijkt me misschien geen slecht plan, want hij blijft sputteren! Ik weet zeker dat het elektrisch is, zit zelfs al met het idee te spelen de hele kabelboom te vervangen.... Ik heb het alleen op het moment echt super druk, dus weet niet of hij onwijs in de weg ligt? Ik heb een 1.1 met Magnetti, dus dat is in ieder geval goed.

Niemand anders ervaringen met slechte draden? Doormeten, waar komen draden uit? :(
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby MNM(tm) » SatJun29, 2013 6:50:58 PM

Zou het hele probleem niet gewoon door een brak contactslot kunnen worden veroorzaakt?! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby Bas_S » FriAug09, 2013 10:56:39 AM

Slecht contact 3-polige stekker onder ECU?
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » WedSep11, 2013 4:14:35 PM

Tijd niet geweest en deze laatste 2 posts niet gelezen. De AX staat helaas al een tijd stil, ben druk bezig met afstuderen, dus weinig tijd. Vandaag wel en heb de diagrammen van Haynes er eens bijgepakt. Ik ben vooral op zoek naar hoe de ECU precies zit aangesloten, waar komt de stroom vandaan en waar zijn de massapunten?!

MNM(tm) -> Contact is prima, alles werkt verder wel (radio, lichten, ruitenwissers, enz.), alleen de ECU gaat aan/uit/aan/uit enz.

Bas_S -> WAAR ZIT DIE IN HEMELSNAAM?! Zoiets denk ik namelijk ook =P

edit

Bas_S, ik heb hem gevonden, niet echt verstopt inderdaad. De buitenste 2 pinnen geven 0.35 V, de middelste 0. Daarnaast is het plastic rond de pin verbonden aan de blauwe draad zwart, alsof hier een keer kortsluiting geweest is...? Weet niet zo goed hoe verder te gaan... Elektrisch, aaargh!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby AlexanderB » ThuSep12, 2013 9:33:01 AM

Bij het dubbelrelais (bruine blok, ook daar onder de ECU) doormeten of er daar wel 12v aankomt op de juiste pinnen, al dan niet het dubbelrelais zelf meten of preventief vervangen door een 2ehands?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » ThuSep12, 2013 3:07:45 PM

Dubbelrelais is al vervangen. Ik ga even opzoek naar de pin-layout of maar gewoon meten...
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Slecht contact, ECU problemen

Postby RoRalf » ThuOct03, 2013 7:51:13 PM

Even een update: een vervangende ECU lijkt alles te hebben opgelost.

Tip voor andere dus, vage elektrische problemen, probeer te testen met een andere ECU!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests