sigaren aansteker demonteren/monteren

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

sigaren aansteker demonteren/monteren

Postby Arjen » MonJul01, 2013 6:11:32 PM

Beste Ax-ers

Ik schrijf het hier maar even op als naslag werk.

De sigaren aansteker (nee het is géén sigaretten aansteker) moest gedemonteerd. Zoeken hier op het forum hoe dat in elkaar steekt, maar niet al teveel info, en mijn AX is een 1e phase ('87).

Dus:
20 Amp zekering eruit (zekering kast voor het stuur boven op het dashboard, met een stuiver lossen) Je kan ook de accu even losmaken.

radio (console) eruit. Nu kun je er via dat gat bij.
Twee stekkers lostrekken, een groene voor de verlichting en een witte voor de sigaren plug (plus en min aan één stekker)
Let op door het lossen van de stekkers wordt het allemaal wat instabiel, de aansteker bestaat uit veel losse onderdelen. Die kunnen nu vrij makkelijk eruit vallen en dan ben je ze kwijt.

De plus pin van de stekker is tevens een inbus boutje. Deze eruit draaien en tegelijk dat wat je losschroeft goed vasthouden want het komt allemaal los in onderdelen (metalen aansluitpinnen en het plastiek waar de witte stekker in steekt)

Nu kun je van de achterkant de metalen bus van de sigaren aansteker naar voren drukken.
De metalen bus drukt twee verende delen naar buiten van de oranje (soms groen dacht ik) transparante ring die om de bus zit. Wanneer de bus is verwijderd kun je ook de ring naar voren drukken. Waarschijnlijk moet je 'm zo draaien dat ie loskomt. De verlichting zit er als een puistje aan, maar je kan de ring er onder een hoek toch uit drukken.

Ok. het hele spulletje is los. Je zou het lampje kunnen vervangen nu (doen!)

Nu moet het weer terug allemaal. Trickie.

druk de transparante ring weer op z'n plek.

Schroef nu eerst de metalen bus weer aan de male stekker die aan de achterkant hoort (met de inbus schroef)
Het lijkt niet te passen in het begin, maar in de transparante ring zit een gleuf waar die stekker precies in past.
Druk de metalen bus weer terug.
Sluit de stekker weer aan

monteer de radio of het console

Klaar!

Let op: zoals ik al eerder meldde is het een heel handje onderdelen bij elkaar. Ín de bus zit een isolator en daarop komt weer een metalen strip. Deze zit aan de plus 12V aangesloten. MAARRRRR deze metalen strip (soort van driepoot) komt met één van z'n strippen wel erg dicht tegen de metalen buitenkant hetgeen de min-pool is --> kortsluiting. ik heb 'm een beetje teruggebogen.

Vervolgens de zekering vervangen en toen was er licht (en navigatie)
Arjen
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SunMar28, 2010 6:27:38 PM

Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests