Achterruitverwarming relais

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Achterruitverwarming relais

Postby PaulM » SunOct19, 2014 5:54:41 PM

Hoi allen,

Ik heb een Citroën AX 1.1i First Impression uit 1995, en daarvan doet de achterruitverwarming het niet. Nu het koude weer er weer aankomt wil ik die graag repareren.

Volgens mij ligt het probleem in het relais. De verwarming zelf is al getest met een 12V spanningsbron, die wordt gewoon warm. We hebben de connector voor de knop ook doorgemeten en handmatig de verwarming aan kunnen zetten door twee aansluitingen in de connector te verbinden (maar dat is geen oplossing).

Afgelopen weekend ben ik op zoek gegaan naar het relais, maar die heb ik nergens kunnen vinden. Mijn vermoeden is dat het relais er helemaal niet in zit. O.a. omdat het lampje in de knop van de achterruitverwarming nooit brandt, in tegenstelling tot het lampje van de mistlichten dat aan gaat zodra de lamp aan gaat. Het lampje hebben we getest, die doet het nog.

Volgens dit plaatje wat ik ergens op het web heb gevonden zou het relais bij de zekeringen moeten zitten (ORG nr. 6468)
Image

Volgens dit topic hier zou het een oranje relais moeten zijn. Die zit er bij mij niet in, zoals te zien op onderstaande foto (sowieso is bij mijn Type 2 de indeling ook anders).
Ik vermoed dat het relais voor de achterruitverwarming op de open plek moet. Nu vraag ik mij af, klopt het dat het relais voor de achterruitverwarming mist, en welk relais moet hier danin? Ik heb dit topic gevonden, doch daar staan twee relais: Valeo en Bitron. Welke van de twee moet ik hebben?

Image
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Achterruitverwarming relais

Postby AlexanderB » MonOct20, 2014 6:43:14 AM

Ik vermoed dat het relais voor de achterruitverwarming op de open plek moet.

Dat lijkt me wel. :)

Je kan dr ook een groene inbouwen, maar dan heb je geen timer, en moet je 'm zelf afzetten als de ruit ontdooit is. :)

Ben momenteel niet in NL, dus kan ff niet kijken of ik dr nog een heb liggen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Achterruitverwarming relais

Postby PaulM » MonOct20, 2014 11:14:16 AM

En zonder timer is dan het risico dat je de verwarming te lang aan hebt staan? Lijkt me niet ideaal.

Ik weet niet wanneer je terug bent, maar het heeft geen haast ;)
Ik heb internet al afgespeurd naar een Bitron relais (daarvan heb ik het typenummer), die zijn nog niet gemakkelijk te vinden. Volgende week heb ik misschien tijd om een aantal slopen hier in de buurt (Eindhoven) te bellen, als het goed is hebben veel Citroën's van rond 1995 dit relais, en Peugeot 106'en ook.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Achterruitverwarming relais

Postby AlexanderB » MonOct20, 2014 12:54:27 PM

Eh, ja, en daardoor zonder nut energie blijft verbruiken, ipv alleen 10 minuutjes ofzo aan het begin van de rit.
Moet eerlijk zeggen dat ik de mijne nooit gebruik, want het is voornamelijk als je auto nat is van binnen (of je instapt met een natte jas aan ofzo), dat de ramen pas beslaan. En dat is bij mij eigenlijk nooit, want probeer m'n auto lek-vrij te houden, zodat ie niet (nog meer) gaat roesten. :)

Praktisch elke Citroën/Peugeot van de jaren 90 ja, en ze zijn oranje (ongeacht merk), dus dat moet niet al te moeilijk zijn om te vinden. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Achterruitverwarming relais

Postby MBa@NL » MonOct20, 2014 3:02:24 PM

Van welk bouwjaar in de AX? Een tweede generatie AX kan zowel een timer-relais als een gewoon relais hebben, die omschakeling ligt uit mijn hoofd rond '93/'94.

Je kunt het ook nagaan aan de knop wat er in hoort. Heb je een schakelaar of een pulsdrukker? In het eerste geval hoort er een standaard relais in (groen) en in het tweede geval een timer-relais (oranje) van ~12 minuten.

Beide relais zijn zeer makkelijk aan te komen op de sloop, een reguliere prijs op een sloop is €5,-. De groene zit in iedere PSA-wagen (Peugeot/Citroën) en de timer-variant is te vinden in PSA-wagens van (sowieso) na 1994 (in een SAXO of 106 maak je bijvoorbeeld een goede kans).

EDIT: lezen is niet makkelijk... zie nu 1995... een timer-relais dus.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Achterruitverwarming relais

Postby PaulM » MonOct20, 2014 5:09:05 PM

Top, bedankt voor de reacties.

@MBa@NL: Auto is op kenteken gezet in 1995, volgens het ORG nummer is deze in juli 1994 uit de fabriek gekomen. De knop is een pulsdrukker, dus zal een timerrelais in moeten inderdaad.

Zal binnenkort als ik tijd heb eens rondzoeken bij slopen in de buurt (Eindhoven, nog tips?).

@AlexanderB
Tot nu toe heb ik 'm ook pas één keer echt nodig gehad, toen het 's avonds flink was afgekoeld en we met z'n drieën in de auto gingen. Dan krijg je al snel condensvorming. Met regen is de auto in ieder geval waterdicht.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Achterruitverwarming relais

Postby PaulM » SatNov29, 2014 10:48:33 AM

Het heeft even geduurd, maar gistermiddag eindelijk tijd gevonden om naar de sloop te rijden.
Zelf uit een Peugeot 106 moeten halen, maar voor welgeteld 2 euro heb ik een nieuw relais en een handjevol zekeringen (had geen reserve)! Benzinekosten op en neer zijn al hoger. :lol:

Het relais zit er in en het lampje gaat ook netjes branden als de lampen aan staan. Als ik de knop indruk klikt het relais, dat deel lijkt te werken. Echter het lampje in de knop gaat niet feller branden zoals ik verwacht had; dat gebeurt namelijk ook bij het mistlicht. Meten is weten, dus de contactpunten op de multimeter doorgemeten. Daar meet ik geen spanning vreemd genoeg. Zou het relais toch defect zijn?

Edit: Ik bedacht me dat de bedrading naar de achterruitverwarming in ieder geval niet defect is, omdat we eerder de achterruitverwarming werkend hebben gekregen door twee aansluitingen van de connector van de knop, met elkaar te verbinden. Op die manier werd het relais omzeild en ging de verwarming wel aan.
Waar moet ik het nu zoeken? (Ik snap wel wat van elektrische schakelingen, maar dit is mijn eerste auto en ik heb het nog nooit in de auto bekeken).
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Achterruitverwarming relais

Postby PaulM » MonDec08, 2014 10:23:17 PM

Appeltje eitje. Net het relais uit de auto genomen om die eens door te meten. Voordat ik er 12V op ging zetten eerst alle contactpunten geprobeerd door te meten. Bij één pootje was de soldeerverbinding met de print slecht. Opnieuw gesoldeerd, ik kon het weer doormeten en op de gok in de auto gezet: werkt! Lampje in de knop gaat netjes aan als ik de knop indruk, evenals de achterruitverwarming.
Opgelost!
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron