Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby Koen88 » WedMar02, 2016 6:14:08 PM

Het lampje van het parkeerlicht/stadslicht, hoe zit dat nou precies?
In mijn Volcane brandt het lampje voor stadslicht niet, en ik kan eigenlijk in het boekje niet vinden of dat hoort. De enige informatie die ik over deze licht stand kan vinden is dat de check zou zijn dat de dashboardverlichting aan gaat (klopt, zodra ik stadslicht aan zet gaan de lampjes achter de twee schakelaars op de tellerbak aan, net zoals het lampje achter de alarmlicht schakelaar). In de Volcane waar ik hiervoor even in gereden heb deed dit lampje het ook niet.
Nu zit ik echter even op Flickr door wat foto's te bladeren, en ik zie dat op het dash van die bewuste Volcane weldegelijk dat lampje heeft gebrand!
Aangezien ik zo'n idioot ben die wil dat alles wat er qua lampjes op zit ook echt werkt is dus mijn vraag: waar moet ik beginnen om dat lampje weer aan de praat te krijgen?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby AlexanderB » ThuMar03, 2016 2:25:36 AM

Ander peertje in draaien, die lampjes gaan regelmatig stuk. Je kan ze upgraden naar LED, maar de 'gewone' peertjes zijn ook prima verkrijgbaar (universeel).
Niet in de valkuil trappen om de peertjes inlcusief houders te kopen, dan ben je een vermogen kwijt voor niks, want die houders zijn gewoon herbruikbaar.

Het zijn iig W2 lampjes:
Image
Ik heb zelf wat fellere (2.nogwat(t)) voor achtergrondverlichting (want die is toch dimbaar bij de hogere modellen), en op de rode waarschuwingslampjes,
en de wat minder felle (1.2) op de indicatie-lampjes. Zoals standaard, dus.

Ik heb een keer in een week tijd 3x m'n tellerbak uitgebouwd omdat dr steeds een ander lampje stuk ging, dus ergens zou ik willen aanbevelen om in 1x alles te vervangen door verse nieuwe, als je het toch los hebt.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby Koen88 » ThuMar03, 2016 8:42:19 AM

De verlichting is bij mijn Volcane in ieder geval dimbaar (ik dacht eerst dat het wieltje naast m'n mistlamp knopje voor de koplamp verstelling was, ging ineens m'n dash zachter branden). LED lijkt me wat overbodig bij een dash dat eigenlijk zo eenvoudig uit elkaar te halen is (bij m'n BX ga ik wél LED inbouwen, dat dash is hopeloos om uit elkaar te krijgen). Ik ben al lang blij dat het contactslot in mijn AX al een schakeldraad heeft, zodat ik niet alles uit elkaar hoef te trekken om m'n radio goed aan te sluiten: in de BX loopt mijn schakeldraad over de dashverlichting - zodra ik dus de dashverlichting dim gaat m'n radio uit. Als deze standaard lampjes straks helemaal nergens meer verkrijgbaar zouden zijn koop ik dan wel LED.
Omdat het boekje zo vaag is of er nou wel of geen lampje hoort te zitten en er in het verleden geklooid is met de verlichting (er heeft xenon in gezeten) wist ik niet zeker of het lampje er eigenlijk wel in hoort, dus vandaar de vraag.

Maar goed, zelfde trucje uithalen als met kerstverlichting dus: lampje vervangen, fitting laten zitten. Mocht het dan nog niet werken, dan meld ik me weer hier - wellicht dat iemand het elektrisch schema van de verlichting heeft zodat ik kan opzoeken waar wat hoort te schakelen zodat dit lampje aan gaat. Misschien sowieso handig in de toekomst. Ik rij namelijk graag met de verlichting aan overdag, wel zo veilig op polderweggetjes, en mijn radio heeft een dimfunctie die daar aan geschakeld is. Die dim functie is 's nachts heel handig, maar overdag zie je dan dus de radio niet. Zou fijn zijn om die dimfunctie aan het dimlicht te kunnen koppelen, in plaats van dat 'ie meteen aan gaat bij stadslicht, en dan op het stadslicht iets van LED dagrijverlichting te gooien (of, oooooh, met de voorste mistlampen aan rijden). Dan zie ik overdag tenminste ook m'n radio gewoon terwijl 'ie me dan in het donker niet verblindt.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby AlexanderB » ThuMar03, 2016 12:58:13 PM

De grootste ergernis qua uit elkaar halen is trouwens de tellerkabel, je moet met je hand achter de tellerbak om 'm dr uit/in te steken, of de luchtfilter dr af halen en de kabel uit de bak-aansluiting halen en stukje naar binnen voeren om binnen meer ruimte te krijgen..

Ben zelf overgestapt op een tellerbak zonder teller-kabel (106/Saxo), geen wiebelende tellernaald meer, en supereenvoudig in en uit het dash te halen, ik zou eerlijk gezegd nooit meer terug willen.. :)

Hm, ik heb de radio niet aangesloten op de verlichting/dimmer, het scheelt dat die van mij totaal niet verblindend verlicht is, alleen een (duidelijk leesbaar) LCD met witte letters op zwarte achtergrond..
Sommige radio's inderdaad wel, dus dan is een handige manier van aansluiten vinden wel ff handig. :)

Schema heb ik nog wel ergens (boek), moet ze nog een keer inscannen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby tim1993 » ThuMar03, 2016 3:58:29 PM

Koen88 wrote:blablablabla wellicht dat iemand het elektrisch schema van de verlichting heeft zodat ik kan opzoeken waar wat hoort te schakelen zodat dit lampje aan gaat. blablabla


Ga ik je vanavond even sturen!
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby Koen88 » ThuMar03, 2016 10:18:48 PM

AlexanderB wrote:De grootste ergernis qua uit elkaar halen is trouwens de tellerkabel, je moet met je hand achter de tellerbak om 'm dr uit/in te steken, of de luchtfilter dr af halen en de kabel uit de bak-aansluiting halen en stukje naar binnen voeren om binnen meer ruimte te krijgen..

Ben zelf overgestapt op een tellerbak zonder teller-kabel (106/Saxo), geen wiebelende tellernaald meer, en supereenvoudig in en uit het dash te halen, ik zou eerlijk gezegd nooit meer terug willen.. :)

Wiebelend naaldje heb ik gelukkig niet, dus dat scheelt (al ben ik het wel gewend van de BX, rij ik al mee rond zolang ik 'm heb). Voor zover ik heb gevonden zou ik de tellerbak los moeten halen, wat naar voren kantelen en dan de borging van de tellerkabel uit de bak moeten klikken. Wat prutswerk, maar nog lang niet het "waarom zit mijn dashboard onder het bloed en mijn armen onder de schrammen" waar de BX je op trakteert, dus ik ga er gewoon de tijd voor nemen en het rustig aan doen. :lol:
De tellerbak is één van de redenen dat ik een Volcane wilde, dus tenzij de teller-kabel-loze tellerbak min of meer hetzelfde uiterlijk heeft laat ik 'm lekker voor wat 'ie is en blijf ik wel hannessen/tellerkabels vervangen.

AlexanderB wrote:Hm, ik heb de radio niet aangesloten op de verlichting/dimmer, het scheelt dat die van mij totaal niet verblindend verlicht is, alleen een (duidelijk leesbaar) LCD met witte letters op zwarte achtergrond..
Sommige radio's inderdaad wel, dus dan is een handige manier van aansluiten vinden wel ff handig. :)

JVC maakt er samen met Pioneer een sport van om felle LED verlichting in de radio in te bouwen. Leuk voor overdag, want zelfs met de volle zon erop zie je de display goed, maar 's avonds... En bij de AX kan er geen klep overheen, dus dan maar op een andere manier oplossen (timer zie ik niet zo zitten, ben ik weer aan het klooien als de dagen langer of korter worden). Als het echt te irritant wordt wissel ik de radio's trouwens even om - de Pioneer in de BX heeft een knopje voor de dimfunctie.

Tim, ik zie de schema's dan vanzelf wel verschijnen!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby AlexanderB » ThuMar03, 2016 10:45:51 PM

Koen88 wrote:Voor zover ik heb gevonden zou ik de tellerbak los moeten halen, wat naar voren kantelen en dan de borging van de tellerkabel uit de bak moeten klikken. Wat prutswerk, maar nog lang niet het "waarom zit mijn dashboard onder het bloed en mijn armen onder de schrammen" waar de BX je op trakteert

Hm, dat had ik dus wel, omdat ik m'n hand achter de tellerbak moest wringen om de kabel dr in te krijgen..

Koen88 wrote:De tellerbak is één van de redenen dat ik een Volcane wilde, dus tenzij de teller-kabel-loze tellerbak min of meer hetzelfde uiterlijk heeft laat ik 'm lekker voor wat 'ie is en blijf ik wel hannessen/tellerkabels vervangen.

Die van bepaalde 106 modellen is (vrijwel) identiek te krijgen (met als enige verschil oranje ipv groene achtergrondkleurtjes). Er zijn zelfs nog meer opties (met nog meer meters), maar dat is allemaal wat meer werk om in te bouwen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby tim1993 » FriMar04, 2016 9:17:33 AM

Waar ik wel benieuwd naar ben is waar je het snelheidssignaal vandaan haalt. Ik vind het wel een leuke uitdaging om zoiets in te bouwen :)
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby Bossie » FriMar04, 2016 9:50:29 AM

Er zijn andere sensoren voor op de bak. De AX heeft er 1 waar de km-kabel op wordt aangesloten. Er zijn er ook die naast de kabelaansluiting een electrische puls geven. Ook zijn ze er die alleen een electrische puls geven.

Sensor met kabel en puls

Image


Sensor met puls

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Parkeerlicht/stadslicht dashboard lampje

Postby Koen88 » SatMar05, 2016 2:18:09 PM

Zo, even een setje van 10 2W2 lampjes gehaald - voor de achtergrondverlichting 2W, wat het daar aan 1,2W nog doet steek ik om. Deze lampjes zouden ook in de BX moeten passen, dus dan kan ik daar de zwakke verlichting aanpassen en eindelijk weer licht achter m'n klok krijgen.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron