Vraag over metertje

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Vraag over metertje

Postby Joep-Meloen » TueOct04, 2016 2:34:18 PM

Dag allen,

Ik heb wat zitten zoeken hier maar een eenduidig antwoord vind ik niet.

Het meest rechter metertje van mijn AX gti is als het goed is de motorolie.
Hiervan doet de naald niets, als ik de auto start.

Wat gebeurt er bij starten:
Het lampje in dit vierkante 'raampje' licht op en kleurt oranje en rood, en gaat even later uit. Maar na een stukje rijden gaat deze soms heel zwak branden en soms iets feller. De naald blijft zoals gezegd altijd helemaal laag staan.

Is nu de oliesensor kapot? Is de temperatuursensor kapot, of de oliepeilsensor? En waarom gaat dat lampje ineens branden?
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Vraag over metertje

Postby AlexanderB » TueOct04, 2016 3:29:32 PM

Wat 't ding zou moeten doen..

Link


De oliepeil-meter werkt door eerst de weerstand van de sensor door te meten, daarna een seconde lang stroom door de sensor te laten lopen, en daarna de weerstand opnieuw te meten. Als de sensor ondergedompeld is in olie gaat de warmte van de opwarming in de olie zitten en blijft de weerstand nagenoeg gelijk, als de weerstand in lucht zit warmt ie op en loopt de weerstand sterk op, en half in olie is halverwege zegmaar. Zo weet de meter hoever die sensor ondergedompeld is.

Wat ik al zei, 70% kans dat er ergens draadbreuk of slecht contact zit in de sensor-bedrading, sowieso heeft de bedrading van die sensor nogal te lijden door de plaatsing, vlakbij de hete uitlaat, vlak langs draaiende delen en vlakbij een plek waar vaak wel wat olie lekkages optreden..

De sensor zelf (oliepeil) is zit voorop de motor vlak boven de oliefilter (groene stekker), de sensor kan je doormeten met een multimeter op weerstand-stand, die moet in ieder geval geen open-contact geven, want dan is het draadje stuk. (het is letterlijk een plastic stokje met een weerstands-draadje.) En ja, die gaan ook wel eens stuk, maar in mijn ervaring niet zo vaak.

En dan je laatste vraag, waarom gaat het lampje tijdens het rijden af en toe aan, kan dus zijn dat de stroomtoevoer of aarde van het printplaatje van de meter niet helemaal lekker is, waardoor ie zichzelf tijdens het rijden (half) activeert? Of misschien het printplaatje zelf? Het hoort in ieder geval niet, maar het kan verder geen kwaad.

En ja, ik heb ook voor dit hele systeem reserveonderdelen liggen, dus als je dr niet uitkomt, mag je altijd nog een keer langskomen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vraag over metertje

Postby Joep-Meloen » TueOct04, 2016 5:17:57 PM

Hey Alexander,

Dank je weer voor een goede uitleg! Ik ga eens meten!
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Vraag over metertje

Postby Joep-Meloen » TueOct04, 2016 5:33:44 PM

En bij te weinig olie zal ie nooit helemaaaaal laag staan alsof ie kapot is toch?
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Vraag over metertje

Postby AlexanderB » TueOct04, 2016 6:02:22 PM

Ik zou het niet met 100% zekerheid durven zeggen, maar volgens mij moet de naald wel een stukje bewegen naar de onderkant van de schaal, zelfs als er geen drup olie meer in zit.

Wat ik me herinner is wat die van jou doet (lampje vrij lang aan laten) typisch als de sensor niet aangesloten is (of sensor/bedrading stuk..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vraag over metertje

Postby Joep-Meloen » TueOct04, 2016 9:07:12 PM

Ah top man. Ik ga het uitvogelen!
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron