laadproblemen²

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

laadproblemen²

Postby citrofenwick » ThuJul27, 2017 11:52:52 AM

Dag leden!

Sinds reeds een tijdje heb ik een vrij hardnekkig laadprobleem aan mijn AX GTI. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk trachten te omschrijven wat er aan de hand is en wat de symptomen zijn.

Als hij het probleem heeft:
- laadt dus niets meer bij (probleem ligt bij draad die naar tellerbak gaat naar lampje)
- op dat moment gaan samen aan: te warm-lampje + oliedruklampje
- als ik het draadje vh lampje uit de alternator trek gaan de lampjes op de tellerbak uit!
- als ik me niet vergis gaan dan het batterijlampje en ecu-lampje niet branden als ik het contact in 2e stand zet. Dat zou ik nog eens moeten controleren, maar beetje lastig op moment v schrijven omdat de motorkabelboom er uit ligt. Ben het wel vrij zeker.

Als ik een rechtstreekse draad trek van de + van de batterij naar de stuurdraad vd alternator laadt hij prima. Ik heb dus noodgedwongen enkele maanden zo moeten rondrijden wegens tijdgebrek om het fatsoenlijk te fixen.
Hij kan dus, zoals eergisteren, perfect een half uur goed rijden en plots als die lampjes opnieuw gaan branden niets meer laden.

Wat is reeds gedaan heb:
- kabelboom tussen motorkabelboom en dashboard vervangen
- dashboardkabelboom vervangen (massa rechtstreeks met batterij verbonden)
- tellerbak vervangen
(bovenstaande 3 puntjes heb ik gelijktijdig vervangen en ik heb hem zo doen lopen en het probleem bleef)
Image
- de motorkabelboom uitgehaald en gemeten of er nergens een sluiting zat tussen oliedruk-temp-batterijdraadje. Alsook visuele controle vd kabelboom. Heb hem hier en daar ontleed zelfs.
- andere alternator
- startkabels gezet tussen koets => motor etc

Hier staan 2 PDFjes met belangrijke relevante schema's:
https://1drv.ms/f/s!Ai-fOyfq7x3lmKJ17GcmBw0gVB2dLQ

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik weet het eventjes niet meer...
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: laadproblemen²

Postby AlexanderB » ThuJul27, 2017 12:10:54 PM

kortsluiting tussen de draden van acculampje en oliedruk, waarschijnlijk in het stukje waar de motorkabelboom langs de distributie loopt tot aan de dynamo zelf ergens, en massa.

-oliedruk lampje is ook aan overtemperatuur lampje gekoppeld in de tellerbak, zodat 1: beide lampjes getest worden wanneer je de auto start en de druk nog 0 is, en 2: wegvallende oliedruk 2x zo veel kans heeft op een werkend "nu stoppen" lampje.
-De draden lopen daar naast elkaar, en zijn daar nogal gevoelig voor beschadiging van de isolatie.
-Als ze elkaar raken gebeurt er op zich niks abnormaals, totdat ze ook nog eens kortsluiting met massa maken, dan krijg je en ineens een hoop lampjes, en geen laadspanning.
- Lampje van het acculampje stuk? Alternatief ook nog draadbreuk ergens.

Verklaart alleen niet waarom het ECU-lampje wel of niet zou branden, die volgt een hele andere route door de kabelboom.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: laadproblemen²

Postby citrofenwick » SatAug19, 2017 11:54:13 AM

Heb het uiteindelijk gevonden. De stekkertjes van de oliedruk en alternator waren omgewisseld :roll:

Geen idee hoe dat kon gebeuren, en ik dacht ook nooit in die richting. Ik heb ook effectief het draadje van de oliedrukstekker moeten verlengen om ze terug juist aan te sluiten.
Waarschijnlijk zat het al jaren zo. Het stekkertje van de "alternator" was al geruime tijd niet aangesloten (omdat het zo ook werkte :oops: ). Toen ik laadproblemen kreeg een paar maanden terug heb ik natuurlijk eerst dat stekkertje terug hersteld en daarna zijn idd de laadproblemen begonnen.

Ik heb veel werk gehad, maargoed, ondertussen is dat kl*te alarm ook fatsoenlijk verwijderd. Daarvoor moest het dashboard er sowieso uit.

Bedankt Alexander voor het meedenken. Je input heeft zeker geholpen (link tussen de 2 lampjes) Ook aan de mensen op whatsapp :)!

ps ecu-lampje doet het nu terug. Geen idee waarom, maar twas er blijkbaar ook aan gelinkt.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: laadproblemen²

Postby j0achim » TueAug22, 2017 8:40:40 PM

Top! beste bevalling geweest!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron