welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby xantharel » MonNov20, 2017 4:55:01 PM

Welk type dynamo
Of een aanpassing ?
Mijn dynamo poelie blijkt helemaal niet in één lijn te liggen met de grote poelie v d krukas
ik heb een reserve blokje liggen en daar zit die grote krukaspoelie ook veel dichter op het blok dan bij die uit mijn auto
er zou dus een langere dynamo in moeten of die kleine dynamo poelie verder naar buiten of een hele andere manier van ophanging v d (zelfde) dynamo zodat die verder naar buiten steekt
Snap er geen bal van , heb deze auto (Tjaffer, 1.1 inj) toch al langer in mijn bezit, de oude V-snaar is ook de helft smaller geworden vanwege de slijtage (vanwege het scheef lopen) de V-snaar die ik er op had gezet was ik binnen 3 km al weer kwijt (en kon hem niet terug vinden) wil dus graag de poelie's gewoon goed op één lijn hebben
Vermoedelijk is er ooit een ander dynamo ingezet (een verkeerde.....?)
Hoe zie ik welk type blok (en welke dynamo) daarbij hoort
Wie weet hier iets over te vertellen ? en wie heeft evt een passende dynamo te koop ?
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby citrofenwick » MonNov20, 2017 6:06:46 PM

Scheelt het veel?

Normaal moeten alle dynamo's op dezelfde lijn lopen, maar er bestaan poelies met een andere "offset", die dan weer gecombineerd kunnen worden met minder/meer busjes die tussen de poelie en de alternator passen.
Misschien werd je alternator ooit geleverd met een ander type poelie, van bvb een later model saxo, en hebben ze dr nadien eentje opgezet van een AX/Tjaffer.

In principe kan je de poelies gemakkelijk omwisselen. Je kan er eentje opzetten met een andere "offset" of je kan tussen de poelie en de alternator een busje plaatsen om de poelie iets meer naar buiten te zetten. Hangt er van af hoeveel afstand je te kort komt en hoeveel schroefdraad je nog over hebt.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby Glen » ThuNov23, 2017 9:48:21 PM

Mijn ervaring is dat de poelie op de krukas ook verkeert om gemonteerd kan worden(past er andersom ook gewoon op). even de 3 boutjes losmaken en omdraaien en kijken hoe die dan uitlijnt.
User avatar
Glen
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 128
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby xantharel » ThuNov23, 2017 10:18:11 PM

Op het reserve blok dat ik hier thuis heb liggen loopt de grote poelie vlak langs het blok, bij het blok bij mij in de auto zit er een kunststof kap die vrij dik is tussen In totaal scheelde het zeker wel 3 cm
Moet bij de vorige eigenaar (en hij was de eerste, maar geen sleutelaar) al verkeerd gegaan zijn....wel raar heb er 5 jaar mee gereden, daarna 2 jaar (en dat is tot nu en toen liep die v-snaar er dus af) en met de gebruikte snaar die ik van Nico (van dit forum, nogmaals bedankt voor de moeite) slechts zo'n 3 km
Ben bij een dynamo revisie bedrijf geweest en heb een poelie voor op de dynamo gekocht met een grote ofset,(vond € 25 eigenlijk wel duur voor zo'n ding, maar goed ik kan weer probleemloos rijden en ik kon het mooi daar in een verwarmde bedrijfshal de- en -monteren (ipv bij mij buiten in de regen) waardoor de snaar nu weer in één lijn loopt
Dus probleem verholpen
Maar ben wel benieuwd waarom er bij de distributie en de grote poelie daar, zoveel verschil in de blokken zit
en welk type blok ik er dan eigenlijk in heb zitten
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby xantharel » ThuNov23, 2017 10:41:59 PM

Hallo Glen......ik zal er eens naar kijken maar geloof niet dat het hem daarin zit
hoe dan ook, nu is t op zich wel weer goed
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: welk type dynamo ? welk 1.1 inj blokje of aanpassing ?

Postby xantharel » TueNov28, 2017 10:59:34 PM

Hoi Glen....Ja had gelijk !! Ik heb in 2015 de koppakking vervangen en heb toen dus, neem ik aan, die grote krukaspoelie er verkeerd om opgezet en het was me toen dus ook niet opgevallen dat de 2 poelies niet in één lijn stonden......het is nu dan weer in orde zoals t hoort
(had wel al een verlengede poelie gekocht wat op zich goed funktioneerde, maar omdat de V-snaar dan veel verder v d dynamo afstaat (en ik denk dat daarmee de lagers ook meer belast worden) heb ik t inmiddels weer terug gebouwd naar het originele) Bedankt voor de tip ! (inmiddels vertelde een garagemonteur mij dat hij dat vroeger ook wel eens gedaan had.......haha gelukkig, ik ben niet de enige en het is ook niet mijn beroep !)
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron