V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby REV1 » SunDec03, 2017 6:05:02 PM

De lagers van mijn dynamo maken herrie, en ik wil als dat mogelijk is deze dynamo vervangen door eentje met meer vermogen.

Mijn V-snaar dynamo is 70 ampere en ik zie dat er Saxo dynamo's zijn die 80 Ampere kunnen leveren (1.5 diesel saxo zelfs 95A).
Maar die dynamo's zijn allemaal aangedreven met een multi riem.

Ik ben benieuwd of de dynamo van een Saxo op een AX past als ik alle onderdelen over zet? (poelie op krukas, de dynamo en de spanner voor de multi-riem)

Zoveel ruimte is er niet bij de AX tussen krukas poelie en de chasisbalk. Ik ben benieuwd of iemand op het forum zo iets al een keer geprobeert heeft of dat er andere tips zijn om een dynamo met meer vermogen te plaatsen?
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby AlexanderB » MonDec04, 2017 10:17:17 PM

Zolang je de passende montagebeugeltjes en spanner ook meeneemt, kan je die zo overzetten inderdaad.

De montagelocatie van de multiriem dynamo's verbeterd, en past daardoor juist beter dan die van de standaard AX, waar je een krik onder het blok moet zetten om de lange bout dr uit te halen (of een buts in de chassisrail slaan wat ik soms ook zie. :( )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby citrofenwick » TueDec05, 2017 10:01:01 AM

Het past inderdaad, maar ik vraag mij af waarom je meer dan 70A nodig zou hebben? :) Normaal voldoet 50A ruimschoots.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby REV1 » TueDec05, 2017 4:39:08 PM

citrofenwick wrote:Het past inderdaad, maar ik vraag mij af waarom je meer dan 70A nodig zou hebben? :) Normaal voldoet 50A ruimschoots.


Eén van de redenen is dat ik veel korte ritjes maak en in de winter met lichten aan, achterruitverwarming en de blower aan, dan trek je toch aardig wat stroom.
Hoe meer de dynamo kan leveren, des te beter die de accu zal laden tijdens zo'n korte rit.

Huidige dynamo moet vervangen worden omdat ik de lagers hoor. Ik weet niet hoeveel Ampere de huidige dynamo kan leveren (geen sticker), maar na koude start heb ik ongeveer 13.8-14 volt op de sigarettenaansteker. Dat is op zich goed. Zakt naar 13.4-13.6 met lichten aan.

Op de snelweg, dus met 3500-4000 toeren, lichten, blower en achterruitverwarming aan, dan zakt de spanning naar 12.5 Volt. Volgens mij geeft dat aan dat de dynamo dan al aan z'n maximum zit.

Een AX is moeilijk te vinden op de sloop, maar er liggen genoeg modernere Citroens en Peugeot modellen met ongeveer dezelfde motor, en die hebben multi-riem dynamo's.
Nu ik weet dat ik het hele boeltje zou kunnen over zetten heb ik ook meer keuze.
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby CitroCin » WedDec06, 2017 7:06:08 PM

Ik zou geen dynamo op de sloop halen als ik jou was. Bij mij voldeed de 50 a ook niet. Ik heb er nu een goede 70a in zitten. Bij een normale handgeschakelde ax zit je wat hoger in toeren en zou je met blower, achterruitverwarming licht en radio rond de 40 ampere moeten zitten.
Hoe dik is je laadkabel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: V-snaar vervangen door multi-riem dynamo

Postby REV1 » FriDec08, 2017 9:28:24 PM

CitroCin wrote:Ik zou geen dynamo op de sloop halen als ik jou was. Bij mij voldeed de 50 a ook niet. Ik heb er nu een goede 70a in zitten. Bij een normale handgeschakelde ax zit je wat hoger in toeren en zou je met blower, achterruitverwarming licht en radio rond de 40 ampere moeten zitten.
Hoe dik is je laadkabel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Ik heb er nu een v-snaar dynamo in zitten van een peugeot 106. Bij vervanging bleek dat de oude dynamo 50A was en de peugeot dynamo 70A.
De dynamo paste wel maar de aansluitingen waren anders. 50A dynamo had een M6 aansluiting en een schuifstekkertje voor de spanningsregelaar. De 70A dynamo heeft een M8 aansluiting en een schroefaansluiting voor de spanningsregelaar.

Het draadoog heb ik voorlopig opgeboord naar 8mm. Misschien is het inderdaad handig om de dikte van de laadkabel te controleren.

Ik kan wel zien dat de 70A dynamo de spanning wat meer gelijkmatig kan houden dan de oude dynamo.
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron