Ax diesel 1500

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Ax diesel 1500

Postby pechie » WedFeb11, 2009 8:23:58 AM

Ik zit even met een probleempje. Onze opel astra moet ons verlaten. Er gebeuren rare dingen. Dingen die eraf vallen, schroeven verliezen, kapjes verliezen...... genoeg.
Ik heb het plannetje gesmeed om een ax diesel aan te schaffen. Waar moet ik in vredes naam allemaal op letten. zijn er specifieke punten wat gewoon goed moet zijn.
Kortom. wie weet raadt.
pechie. (nee toch he, dat worden waarschijnlijk twee ax en voor de deur.)
Eens een citroen, altijd een citroen. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 312
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Postby MNM(tm) » WedFeb11, 2009 1:06:48 PM

AX diesels zijn FIJN!. :)
Punten waar je op moeten letten zijn de algemene zaken die voor elke AX gelden.
Maar voor wat betreft 't diesel-blok: even checken wat de km-stand is, wanneer distri-riem, spanrol en waterpomp zijn vervangen en uitdrukkelijk eisen dat je 'm mag horen starten en lopen bij koude motor!!
Let daarbij onder de motorkap specifiek op de transparante slang die aan het thermostaathuis zit (dat ding waar het brandstoffilter onder geschroefd zit!). Door die slang loopt het gefilterde (door het KVS voorverwarmde) diesel naar de verdeelpomp. Als je daar luchtbelletjes in ziet, heeft het thermostaathuis een probleem.
De motor gaat daardoor ook zeer onregelmatig lopen of vaak zelfs gewoon uitvallen.

Heb namelijk nu datzelfde probleem (eigenlijk al meer dan een jaar, maar niet echt zin / tijd / goede weersomstandigheden gehad om er eens naar te kijken), en 't blijkt 1-of-andere afsluiter achterop het thermostaathuis te zijn (ff luchtfilter weghalen en je kunt erbij).
't Schijnt dat zo'n beetje alle TUD4 en vooral TUD5 blokjes er last van krijgen boven de 2 ton.
Ik verwacht overigens niet dat 't een onoverkomelijk probleem is.
't Zal alleen wat werk zijn om 't op te lossen.
M'goe, daarvoor koop je eigenlijk ook een AX en ben je lid van de club. ;)
Een AX waar nix aan gedaan hoeft te worden is saai. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby pechie » WedFeb11, 2009 2:40:49 PM

Ik weet even genoeg. Dat je een ax hebt,is gewoon lachen. Altijd wat te doen. op te vraaien. Lekkr je eigen autootje maken. naar je smaak.

Ach en voor mij, het wordt weer tijd voor citroen. Ik wil gewoon wat te doen hebben. Opel is ook maar zo saai. starten lopen draaien. en gewoon rijden. He bedankt he.


Pechie.
Eens een citroen, altijd een citroen. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 312
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Re: AX diesel 1500

Postby Donderkar » FriFeb13, 2009 9:17:34 AM

pechie wrote:Ik zit even met een probleempje. Onze opel astra moet ons verlaten.


Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen probleempje noemen :D

Heb zelf een 1.4 D en is een tof wagentje. Net als elke andere auto heeft die af en toe onderhoud nodig. Behalve de opmerkingen van MNM; vraag ook eens of de koppakking al eens is vervangen, die begeven het nog wel eens omdat er met de dieseltjes nogal eens plankgas wordt gereden (om met 't overige verkeer mee te komen :twisted: )
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AX diesel 1500

Postby IceByte » FriFeb13, 2009 2:20:22 PM

Donderkar wrote:
pechie wrote:Ik zit even met een probleempje. Onze opel astra moet ons verlaten.


Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen probleempje noemen :D

Heb zelf een 1.4 D en is een tof wagentje. Net als elke andere auto heeft die af en toe onderhoud nodig. Behalve de opmerkingen van MNM; vraag ook eens of de koppakking al eens is vervangen, die begeven het nog wel eens omdat er met de dieseltjes nogal eens plankgas wordt gereden (om met 't overige verkeer mee te komen :twisted: )


Dat is op zich geen probleem... planken met een diesel, zolang je dit maar met warme motor doet, met koude motor planken kunnen de TU diesels slecht tegen. Koppakking is een bekend punt van de diesels, let op het opbouwen van veel druk op het koelsysteem, smurrie in het koelwater en water bij de olie in de vorm van mayo afzetting e.d.

Cylinderbussen willen nog wel eens verzakken bij de 1.4, heb vermoedelijk iets soortgelijks gehad met mijn 1.4, daardoor bleef ik koppakkingsproblemen houden, uiteindelijk na een motorswap was het probleem (natuurlijk) weg.

Verder zou ik een 1.5d pakken ipv een 1.4, die heeft net iets meer pit, ze zijn alleen wel wat jonger, en dus wat duurder.
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby MNM(tm) » FriFeb13, 2009 6:21:16 PM

En dat gezeik met luchtbellen in de brandstofleiding blijkt belachelijk eenvoudig op te lossen te zijn! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

ax 1500 diesel

Postby pechie » WedApr01, 2009 6:34:53 PM

Hoe is dat dan op te lossen. bubbels in de brandstof leiding. Je zei het is eenvoudig op te lossen.

groetjes pechie.
met mischien straks wel twee axen.
Eens een citroen, altijd een citroen. kan het gewoon niet vinden in een ander merk.
pechie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 312
Joined: TueOct30, 2007 7:56:01 PM
Location: heemskerk.

Postby MNM(tm) » WedApr01, 2009 6:59:28 PM

Moet je eerst even kijken of er diesel langs het brandstoffilter druipt als je stevig in 't balgje knijpt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Joost » WedApr01, 2009 8:22:37 PM

de transparante leiding is eigenlijk fout onder motorkap.
Deze worden nl. hard en dat is niet ideaal voor het systeem. Maar het voordeel is je kan de luchtbelletjes zien.
(normaal zit er dus een gewone brandstofslang)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby MNM(tm) » ThuApr02, 2009 4:39:10 PM

Joost wrote:de transparante leiding is eigenlijk fout onder motorkap.
Deze worden nl. hard en dat is niet ideaal voor het systeem. Maar het voordeel is je kan de luchtbelletjes zien.
(normaal zit er dus een gewone brandstofslang)

Nope, bij diesels is dat ALTIJD een transparante slang. ;)
't komt idd wel eens voor dat die dusdanig hard en verdroogd is, dat daar haarscheurtjes in komen, maar in dat geval zijn de luchtbelletjes veel kleiner en beginnen die ook pas echt in die leiding te ontstaan.
In 't geval van mijn dieseltje was het overduidelijk te zien dat de (grote) luchtbellen echt al uit het thermostaathuis kwamen en het probleem dus al vóór de transparante slang zat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron