AX diesels zijn FIJN!.
Punten waar je op moeten letten zijn de algemene zaken die voor elke AX gelden.
Maar voor wat betreft 't diesel-blok: even checken wat de km-stand is, wanneer distri-riem, spanrol en waterpomp zijn vervangen en uitdrukkelijk eisen dat je 'm mag horen starten en lopen bij
koude motor!!
Let daarbij onder de motorkap specifiek op de transparante slang die aan het thermostaathuis zit (dat ding waar het brandstoffilter onder geschroefd zit!). Door die slang loopt het gefilterde (door het KVS voorverwarmde) diesel naar de verdeelpomp. Als je daar luchtbelletjes in ziet, heeft het thermostaathuis een probleem.
De motor gaat daardoor ook zeer onregelmatig lopen of vaak zelfs gewoon uitvallen.
Heb namelijk nu datzelfde probleem (eigenlijk al meer dan een jaar, maar niet echt zin / tijd / goede weersomstandigheden gehad om er eens naar te kijken), en 't blijkt 1-of-andere afsluiter achterop het thermostaathuis te zijn (ff luchtfilter weghalen en je kunt erbij).
't Schijnt dat zo'n beetje alle TUD4 en vooral TUD5 blokjes er last van krijgen boven de 2 ton.
Ik verwacht overigens niet dat 't een onoverkomelijk probleem is.
't Zal alleen wat werk zijn om 't op te lossen.
M'goe, daarvoor koop je eigenlijk ook een AX en ben je lid van de club.
Een AX waar nix aan gedaan hoeft te worden is saai.