Advies gezocht ivm aanschaf AX

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Postby Pgoddijn » WedMay06, 2009 4:07:12 PM

Als ik zo een paar specificaties erbij pak:

Een 1.0 Carb (954cc, 42 pk) is idd redelijk traag: 20,8 seconden naar de 100, maar ideaal voor korte afstanden en binnenwegen. Kortom; ideale boodschappenwagen. Niet praktisch voor lange afstanden.
Verbruik gemiddeld: 1 op 18,9

Een 1.0i (954cc, 50pk) is alweer een stukje minder traag, maar hoe snel deze naar de 100 is weet ik niet. Schatting: 16 seconden... Zal waarschijnlijk iets zuiniger zijn dan de Carburateurversie.


De 1.1 (1124cc, 60pk) is al een heel stuk vlotter met 11,4 seconden naar de 100 en laat het probleem "op snelheid invoegen op de snelweg" mooi achter zich. Het eerste model Toyota Prius laat je met gemak achter je, maar zorg dat je je niet vergist met een nieuwer model, dan verlies je het...
Verbruik gemiddeld: 1 op 16,4

Dan de 1.4 (1360cc, 75pk). Deze auto is toch het beste als je meer tijd op de snelweg doorbrengt. Aangezien deze met 10,3 seconden op de 100 zit ben je bij een stoplichtrace tegen een Prius per definitie winnaar, tenzij je niet kunt schakelen (Prius is automaat, verwacht geen fouten van die kant :P ).
Verbruik gemiddeld: 1 op 15,4

Zo... Specificaties zijn gevonden op Autoweek.nl, maar zoals je al begreep; het is mogelijk om zuiniger te rijden dan staat aangegeven. De eerste maand dat ik mijn 1.1i had zoop het ding 1 op 10,5, nu (met een nieuwe uitlaat en schoner injectiehuis, etc.) zo'n 1 op 16.8, inclusief tripjes van 160km per uur :-D . En over de vlotheid ben ik zeer te spreken!

Een GTI is niet aan te raden, raak eerst maar verslaafd aan een 'rustiger' model, scheelt ook in de boetes ;-)
Last edited by Pgoddijn on ThuMay07, 2009 6:41:16 PM, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby AneJan » WedMay06, 2009 6:59:06 PM

Allereerst wil ik toch even iedereen bedanken die mij advies geven!!!
Nou het zit me niet echt mee :( tot nu toe elke keer als ik bel voor een AX, krijg ik te horen dat hij net die dag verkocht is :S erg toevallig allemaal.
Maar nu heb ik weer 1tje gevonden die op 5km van mijn huis staat, hopelijk staat deze AX er nog :P Het gaat hierom de volgende AX:

Merk: Citroen
Model: AX First class 5deurs
Bouwjaar: 5 -1992
Kilometerstand: 143569
Vervaldatum APK: 13-02-2010
Aantal deuren: 5-deurs
Transmissie: 4 versnellingen
Brandstofsoort: benzine
Gewicht(KG): 704
Vraagprijs: € 750

Weet iemand ook wat het ronde dingetje naast het logo op de motorkap betekend? Ik hoop dat ik nog wat van de prijs af kan peuteren, misschien dat iemand een schatting kan geven over wat een redelijke prijs is voor deze AX?? Wederom thanks;)

Image

Image

Image
AneJan
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay05, 2009 12:06:04 AM

Postby Punaxio » WedMay06, 2009 7:02:59 PM

Op deze AX mis je volgens mij toch een aantal luxe.
De auto heeft maar 4 versnellingen in plaats van 5 en is sowieso al vrij kaal uitgevoerd te zien aan het wegblijven van bijvoorbeeld een achterruitwisser.

Voor die prijs, de kmstand en de uitvoering zou ik persoonlijk verder gaan zoeken naar iets beters en misschien goedkopers.

Hierover zijn ook weer de meningen verdeeld... :P
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby Pascal » WedMay06, 2009 7:43:31 PM

Goed, even een paar dingen op een rij:

jij woont in het noorden des lands terwijl het kipje kort aan de zuidgrens studeert...
Ergo -> je zult meer dan regelmatig het ding de snelweg opsturen.
Dan is een vierbak niet handig (lees:..voor het gehoor), want die wil wel toeren draaien.
En een 1.0 met carb is niet zuinig in de stad; op korte ritten scoort 'Pino' niet beter dan 1 op 11...
Pas op de B-wegen en op lange ritten pak je de winst, dan is 1 op 19 haalbaar bij continue 110-115.
Ik zou voor een 1.1i gaan mèt 5-bak; vlot, zuinig in gebruik en oerdegelijk.
Let op de bekende AX-kwaaltjes (lees de diverse draadjes over aankoopadviezen door) en staar je niet al te blind op kilometerstanden.
Staat van onderhoud doet mij veel meer, let op wel-of-niet vervangen van D.riem, olieverversingen etcetc.
Neem iemand mee die verstand van zaken heeft en je behoeden kan een miskoop te doen; je wilt immers plezier beleven van je aankoop, geen garage-abonnement.....
Oh ja: serie/type I is vooral karig (maar stoer!), type II en IIB/III wat wolliger (lees: luxer, betere stoelen, netter interieur enzo).

Succes!
:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby MNM(tm) » WedMay06, 2009 8:59:47 PM

@punaxio: 143k km op een auto van mei '92 vind ik niet echt indrukwekkend. Voor €750,- vind ik het zelfs heel netjes.
Het model 'First Class' is idd nogal erg karig uitgevoerd. Dat vind ik persoonlijk idd best een min-punt, maar ik ben dan ook mega-verwend met m'n Volcane. ;)
Maar daarnaast: wat er niet in/op zit, kan er (meestal) wel op gemaakt worden! ;)

@pgoddijn: de 1.1i heeft een motorinhoud van 1124cc. ;)
(Of heb je de jouwe eerst uitgeboord voor je je verhaal ging typen? :lol:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Punaxio » WedMay06, 2009 9:09:32 PM

MNM(tm) wrote:@punaxio:
Maar daarnaast: wat er niet in/op zit, kan er (meestal) wel op gemaakt worden! ;)


Dat is waar... Maar daar denk ik vaak (nog) niet over na ;)
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby Pgoddijn » ThuMay07, 2009 6:40:37 PM

MNM(tm) wrote:de 1.1i heeft een motorinhoud van 1124cc. ;)
(Of heb je de jouwe eerst uitgeboord voor je je verhaal ging typen? :lol:)


Ik heb dit weekend wel de boor erbij gepakt, maar dit is toch even een typ-o :-P

Dus bij deze even een correctie in de post!

Oh, en ik denk dat dat rondje naast het logo een motorkap slot is... Is op zich praktisch, misschien?
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby MNM(tm) » ThuMay07, 2009 6:51:00 PM

Pgoddijn wrote:Oh, en ik denk dat dat rondje naast het logo een motorkap slot is... Is op zich praktisch, misschien?

Of een parkeer-sensor? :lol:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Pgoddijn » ThuMay07, 2009 6:57:30 PM

MNM(tm) wrote:
Pgoddijn wrote:Oh, en ik denk dat dat rondje naast het logo een motorkap slot is... Is op zich praktisch, misschien?

Of een parkeer-sensor? :lol:


Doe eens niet zo raar! :sign11:
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby MNM(tm) » ThuMay07, 2009 7:05:04 PM

Euh... Een-of-ander rond ding op je motorkap naast de Chevrons bevestigen is niet raar? :?

En trouwens, kotsen doe je zo:Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Pgoddijn » ThuMay07, 2009 7:30:19 PM

Fair enough, maar laten we het reëel houden en doen alsof we die sensor niet hebben gehoord... Trouwens, doe je die niet gewoon ergens in je bumper?
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby AneJan » SatMay09, 2009 8:16:23 PM

Na weinig succes ben ik toch weer een AX tegengekomen. De auto staat niet al te ver van mijn woonplaats. Het lijkt me opzich wel een leuke AX en er kan vast nog wel wat van de prijs af. Wat vinden jullie er van? Alvast bedankt ;)

http://link.marktplaats.nl/250536733
AneJan
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay05, 2009 12:06:04 AM

Postby Rio97 » SatMay09, 2009 8:36:27 PM

Tja, zo op de foto wel een nette AX. Leuke velgen.
Nadeel van advertenties van autobedrijven is (vind ik dan) dat ze er altijd amper bij vermelden wat er aan onderhoud is gepleegd.
Particulieren willen er vaak bijzetten wat er de afgelopen jaar of twee jaar aan vervangen is.
Maar als het om de hoek is kun je natuurlijk altijd even gaan kijken.
Bij een vijfdeursje ook altijd even de achterportieren open doen en kijken of de ramen nog open willen en er geen roest zit op de plek waar het onderste hoekje van de deur tegen de koets aanslaat ter hoogte van het achterwiel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Rock's » SatMay09, 2009 9:22:53 PM

Ik heb ook nog een hele nette zwarte 5-deurs staan .... ik moet even tijd zien te vinden om de koppakking te vervangen samen met de Batsjes :Thnks maar hierna kan iemand heel gelukkig worden met deze AX

Bijzonder puntje..... er is nog nooit in gerookt ...,,, dat maak je niet zoveel meer mee :D
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Pgoddijn » SunMay10, 2009 11:17:52 AM

Heh, geef hem een week aan mij en je kunt hem niet meer kwijt aan een niet-roker :-P . Maar een 5-deurs komt er misschien nog wel een keer aan, meningen veranderen (voormalige eigen quote: "5 deuren in een AX? Waar is dat in vredesnaam goed voor???")...
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Previous

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron