Vervoer lange lading: kan het dak het aan?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Vervoer lange lading: kan het dak het aan?

Postby mezhaheleena » SatJun27, 2009 1:16:32 PM

Ik vervoer regelmatig mijn deltavlieger op het dak van mijn AX, en vraag me af hoe slecht dat is voor het dak enz. Iemand met ervaring/verstand van zaken?

Het is een rond pakketje van 4,5m lang. Ligt op een ladder, die weer netjes aan de dakdragers zit. Alles blijft keurig binnen de 50kg die het dak kan hebben. Maar, de ladder steekt voor en achter een flink end uit t.o.v. de dakdragers. Bij elke passerende vrachtwagen of hobbel in de weg zwiept de voorkant van de ladder aardig op en neer.

Een touwtje naar het trekoog vóór vorkomt dat de ladder omhoog zwiept. Maar, naar beneden kan nog wel. Ik kan me voorstellen dat al dat gewiebel en gezwiep een aardige belasting is voor zo'n dak.

Ben even aan het experimenteren geweest met een steun op de motorkap, maar dat lijkt mij ook niet ideaal.

Iemand ideeen?

Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Postby q01z » SatJun27, 2009 1:25:15 PM

Hoi Heleen,

volgens mij doe je al al het mogelijke om het goed te vervoeren, de ladder zal zeker helpen om het pakketje stijf te houden (en je deltavlieger niet te slopen).

opzich moet het dak het prima kunnen hebben, de krachten van het wiebelen zullen niet zo heel groot zijn..
Het ergste wat er zou KUNNEN gebeuren, is dat in de loop van tijd er wat deuken/golven ontstaan in je dak.. of dat er een scheur in je voorruit komt (dat laatste zal niet meer gebeuren, dan was dat al wel gebeurd)

maar ach, dan heb je wel leker kunnen deltavliegeren al die tijd ;)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby durksz » SatJun27, 2009 5:50:35 PM

heb je dakdragers?

zo niet dan verpest je het dak.

met dakdragers is het geen probleem, misschien de voor en achterkant van de ladder met een touw aan de sleepogen vast binden. touwen beetje vast sjorren, dan kan het zaakje geen kant op.

qua belasting kan het best.

Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het citroen virus.
durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 93
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord

Postby mezhaheleena » SunJun28, 2009 6:45:42 AM

Jazeker, de ladder ligt op dakdragers.

Dank voor jullie reacties; heb er zo wel weer vertouwen in.

Heleen
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht

Postby q01z » SunJun28, 2009 9:44:40 AM

nu eisen we natuurlijk wel foto's he Heleen! en met het pakketje op het dak.. en uiteraard ook actiefoto's, dat snap je natuurlijk zelf ook wel :D
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby mezhaheleena » SunJun28, 2009 1:00:43 PM

Tja, ik heb dan ook al vanaf het eerste bericht geprobeerd er een foto bij te krijgen... En heel erg onhandig ben ik toch niet met computers/internet. Ik zal blijven volharden, dan komt het vanzelf goed :-)

Als is dat misschien meer iets voor een wieiswie, als ik het forum goed begrijp.
User avatar
mezhaheleena
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: MonNov12, 2007 9:06:32 PM
Location: Utrecht


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests

cron