brandstof E-10, slecht voor auto's van voor 2000

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

brandstof E-10, slecht voor auto's van voor 2000

Postby DuFF » FriJul10, 2009 11:08:47 AM

ANWB waarschuwt voor Franse E10-benzine
08-07-2009 | Gepubliceerd 16:12
08-07-2009 | Laatst bijgewerkt 18:27

Met het oog op de komende grote vakantie-uittocht waarschuwt de ANWB op zijn website voor E10, de nieuwe Franse benzine. Bij steeds meer pompstations in Frankrijk vervangt E10 de Euro loodvrij 95. Bij auto's van voor het bouwjaar 2000 kan E10 schade opleveren aan leidingen en pakkingen, aldus de ANWB.

De naam E10 staat voor ethanol 10 procent. Uit milieuoverwegingen heeft de Franse overheid besloten gewone benzine te mengen met de biobrandstof ethanol. In de meeste Europese landen is gekozen voor een mengsel van 5,75 procent ethanol en benzine om oudere auto's te beschermen.

Structureel gebruik
E10 kan behalve leidingen en pakkingen, ook de motor op zich beschadigen. Maar zegt de ANWB, alleen bij structureel gebruik. De Franse overheid heeft een website geopend waar automobilisten kunnen nagaan of hun auto geschikt is voor E10. De site is franstalig: www.carburante10.fr. (De controle-applicatie functioneert moeizaam, zo blijkt.)

Overigens kunnen automobilisten in Frankrijk ook Euro 98 tanken.

die e10 troep komt mooi niet in mijn axje, als de tankstations waar ik langskom deze zomer het al hebben, tank ik lekker 98.

in het e10 tabelletje staat dat alle citroëns van voor 2000 dus niet geschikt zijn om e10 te tanken, voor de pakkingen niet, en de motor ook niet.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Pascal » FriJul10, 2009 12:06:00 PM

Grappig: en alles ná 1 januari 2000 is plots wel weer geschikt voor het spul...

Bij twijfel: niet tanken!

Beetje hetzelfde verhaal als voor een paar jaar geleden bij onze oosterburen: door de sterk gestegen benzineprijzen was het voor ons grensbewoners ineens heel lucratief om in Duitsland te gaan tanken.
'Benzin' was het goedkoopst toen, dus (ons "zúnige" hollanders kennende) werden er tankladingen volgegooid met dat spul.
Helaas bleek dat spul van een RON91 kwaliteit, waardoor er nogal wat motoren schade opliepen...

"Goedkoop = duurkoop"?

Kijk dus uit wat je doet aan de pomp in het buitenland, laat je niet beduvelen (schuimtabletten in de tank, waardoor het lijkt alsof men je 'volgooit', afzetpraktijken)!

Fijne vakantie allemaal!
:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby citrofenwick » FriJul10, 2009 7:50:25 PM

Ik had het ook al gelezen. Goed om te weten aangezien ik maandag naar Frankrijk ga ;)
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby raoel » SatJul11, 2009 12:04:46 AM

ik overweeg om alleen nog maar met 98 te tanken,

ouwe AX en BX in bezit.. kan geen slecht idee zijn..
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Rio97 » SatJul11, 2009 9:23:42 PM

Ga in Frankrijk trouwens ook nooit bij de intermarché tanken.
Vorig jaar op de terugweg gedaan waarna mijn AX nog twee maanden een raar hikje had (af en toe inhouden).
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby MBa@NL » SatJul11, 2009 9:42:51 PM

Rio97 wrote:Ga in Frankrijk trouwens ook nooit bij de intermarché tanken.
Vorig jaar op de terugweg gedaan waarna mijn AX nog twee maanden een raar hikje had (af en toe inhouden).


om dat soort redenen vermijd ik ook in Nederland al de "goedkope" pompen... laat mij maar lekker "duur" (hoewel... duur? de Shell Express in eigenlijk altijd de goedkoopste hier in de buurt...) zijn bij de Shell met de Euro95... weet ik tenminste gewoon wat ik heb :)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby kleutscher » MonJul13, 2009 12:21:49 PM

net uit frankrijk.

overal nog steeds wel gewoon euro95 zover ik het zag.

mooi werk om met je ax door normandie te rijden.
veel respect van de bevolking en toeristen.

elke keer als ik hem ergens parkeerde stonden er wel mensen bij te kijken. en op de camping kwamen ze langs als ik er stond.
wel vaag omdat daar veel axjes rondreden(maja enigste met NL nummerbord).

veel mooie axjes gezien die ik nog niet eerder had gezien.
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby MNM(tm) » MonJul13, 2009 8:52:11 PM

MBa@NL wrote:
Rio97 wrote:Ga in Frankrijk trouwens ook nooit bij de intermarché tanken.
Vorig jaar op de terugweg gedaan waarna mijn AX nog twee maanden een raar hikje had (af en toe inhouden).


om dat soort redenen vermijd ik ook in Nederland al de "goedkope" pompen... laat mij maar lekker "duur" (hoewel... duur? de Shell Express in eigenlijk altijd de goedkoopste hier in de buurt...) zijn bij de Shell met de Euro95... weet ik tenminste gewoon wat ik heb :)

Helemaal mee eens.
Mijn wijlen Volcane is ook een tijd lang bijzonder slecht gaan lopen toen ik een keer bij de "goedkope pomp" in Nieuwe Tonge (was overigens wel inmiddels al ruim 8 jaar geleden!) had getankt.
Tegenwoordig tank ik altijd bij de Pin&Go (Berkman Energie) hier op 't industrieterrein "de Watertoren" en ander in IJsselmonde bij de Shell Express.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby DuFF » MonJul13, 2009 10:30:53 PM

ow en ik had nog ergens iets gelezen.
tank in het buitenland altijd ZELF !
laat niet zo'n tankaap van een benzinepomp dat doen.

in het buitenland durven ze nog wel is ongezien een schuimpil erin te gooien waardoor jouw metertje aangeeft dat je tank vol is, maar na 200 km rijden zul je toch raar kijken als ie opeens leeg is..
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby kleutscher » ThuJul16, 2009 1:29:10 PM

rij je de terugweg toch ff weer langs, en stop je een paar schuimpillen bij hem erin :evil: :P
User avatar
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 427
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede

Postby JeroenOomen » ThuDec24, 2009 2:58:02 PM

In Amerika zit overal minimaal 10% ethanol in, bij sommige tankstations kun je zelfs 80% ethanol tanken.
Echter heb ik in heel Amerika geen enkele Citroën gezien, laat staan een AX
Image
JeroenOomen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 52
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Postby Pascal » ThuDec24, 2009 4:03:40 PM

..wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn...

Citroën SA heeft tot de overname in '74 en het opgaan in Peugeot-Citroën PSA gewoon een importeur- en dealerschap gehad in the US.
Van ík-meen 1986 tot 1990 is André Pol zelfs zelf actief geweest met het importeren van de Citroën CX (serie II, en alleen in Pallas-uitvoering).
Omdat de moedermaatschappij daar h-e-l-e-maal niet gelukkig mee was, werd het verboden aan Citroën-dealers hem auto's te verkopen, die hij op zijn beurt klaarmaakte en verkocht aan amerikaanse klanten.
De CX-en werden dan ook 'geshaved' (dus zonder ook maar ergens een double chevron of 'Citroën'-vermelding te vinden) aangeboden als CXA's.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook in US de nodige liefhebbers te vinden die voornamelijk 'de standaard' Citroën's kopen en rijden: TA, DS, SM, CX en 2CV.
Een enkeling waagt zich aan een XM of iets anders.

Een 'Citroën-treffen' beslaat dan ook meestal een 10-20 tal auto's die vanuit alle hoeken van het land naar de verzamelplek rijden, ècht iets bijzonders dus.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron