ax slopen/ demonteren, hoe aan te pakken ?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

ax slopen/ demonteren, hoe aan te pakken ?

Postby DuFF » WedMay05, 2010 6:13:45 AM

Ik heb dit in Algemeen geplaatst omdat ik niet zeker was waar ik dit anders moest plaatsen.

Oke ik heb de slooppremie misgelopen, dus het idee om de ax nog rijdend te houden is eigenlijk ook voorbij.

ik wil dus diverse goede onderdelen nog van de ax trekken voordat ie naar de eeuwige jachtvelden gaat.

denk hierbij aan:
motorkap, zijschermen, deuren, klapraampjes, bumpers, musketier sideskirts, vloerkleed, interieur, gordels, knopjes middenconsole, gereviseerde kabelboom, injectiesysteem incl ecu, en ga zo maar door.

in hoeverre mag ik dit eigenlijk doen, en wordt ie dan gewoon opgehaald?

ik heb dit al doorgelezen, ik heb gerekend, en de ax is ouder dan 15 jaar.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... slopen.htm

Ik zal hier vast wel reactie op krijgen, ik hoor graag wat jullie ervaring of bevindingen zijn bij het zelf uit elkaar trekken van een ax bestemd voor de sloop.

Bedankt alvast.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Rock's » WedMay05, 2010 6:48:26 AM

Gewoon uit elkaar trekken en vragen of de sloperij hem ophaald ...
Sommige sloperijen halen hem niet gratis op omdat ze er geen losse onderdelen van kunnen verkopen ... ze zullen iets van 50,- rekenen maar als je dan zegt dat je een andere gaat bellen dan doen ze het toch wel gratis.
Zij krijgen namelijk een bedrag (250?) van de overheid als het kenteken word ingeleverd .... + de oud ijzerprijs .... en ze hoeven er niet heel veel aan te doen om hem kaal te maken.

Ze halen hem dus op zolang jij je kenteken er nog op hebt zitten ..... of je brengt hem langs, zolang hij nog een kenteken heeft zijn ze verplicht om hem aan te nemen.

als je jouw kenteken opstuurd naar het RDW dan hou je een lastig paketje oud ijzer over, dus dat zou ik niet doen.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby MNM(tm) » WedMay05, 2010 8:53:13 AM

Toen ik de Sunroof-Volcane van de sloop ging redden, moest ik er €200,- voor betalen, dus ik denk dat dat ook de vergoeding van de overheid zal zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby kick-it » WedMay05, 2010 9:50:03 AM

Toen onze AX diesel total loss gereden werd, hebben wij deze helemaal gestript en toen laten ophalen door een sloperij.
Was geen enkel probleem.
Image
Image
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby pcrodent » WedMay05, 2010 9:56:49 AM

Ik heb een keer een sloopauto laten verplaatsen (toen ie nog reed), dat kostte me 50 euro. Een wrak/karkas verplaatsen mag dan niet veel meer kosten lijkt me. Die lever je af bij de oudijzerhandel (wel eerst even bellen dat je komt ;)) en dan kost het je hopelijk op de transportkosten na 0 euro. Voordeel: je mag de platen zelf houden. Nadeel: meer regelwerk.
De makkelijkste manier lijkt me wat hierboven staat: het van tevoren op een akkoordje gooien met de plaatselijke sloop :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby q01z » WedMay05, 2010 10:03:56 AM

duff, hij is oud genoeg voor sloop in eigen beheer.. dan kan je m dus kaalstrippen tot op het bot, chassisnr slijpen, karkas laten halen door oud ijzerboer (heb wel telefoonnr voor je) en de rest moet je volgens mij opsturen naar de RDW (kentekenbewijs e.d.) dat moet ik ook nog ff doen :roll:
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby raoel » WedMay05, 2010 11:53:13 AM

bij het in onderdelen uit elkaar halen:
- in je eigen tuin: no problem
- als je hem neerzet langs de openbare weg: ff kijken wat de APV (algemene plaatselijke verordening, nakijken bij de gemeente) zegt: in Enschede mag je geen auto neerzetten die "eruit ziet als sloop-auto". Naja, voor een nachtje kan wel (Reep Botox is op straat uit elkaar gehaald).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Mastenhose » WedMay05, 2010 11:58:13 AM

Volgens mij moet 't voertuig altijd verplaatsbaar blijven en mag het niet langer dan 3 dagen op dezelfde plek staan...

Wat betreft slopen in eigen beheer:
Gewoon alles demonteren en dan de oud-ijzerboer langs laten komen...
Heb ik met de TGS destijds ook gedaan... (Wij hadden 'm in stukken gezaagd, maar de meeste oud-ijzerboeren beschikken over een mooie vrachtwagen met zo'n grijper eraan...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Sjaakie » WedMay05, 2010 1:22:47 PM

Je kan de auto ook exporteren. Kan je em daarna op je gemak uit elkaar trekken en kan je de auto afleveren bij een oudijzerboer.
Sjaakie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 323
Joined: WedAug19, 2009 9:09:58 PM
Location: IJsselstein

Postby bollie » WedMay05, 2010 3:20:54 PM

zo doe ik dat altijd met mijn crosswagens, gewoon ff langs de rdw met je papieren en kentekenplaten en dan op export zetten.
kost iets van 12 euro en daarna kun je hem indd gewoon bij de ijzerboer inleveren.

dan ben je sneller klaar dan dat je een brief naar de rdw moet sturen.
mensen daar snappen niet zoveel (of tref ik toevallig iedere keer de lompe figuren :P )
User avatar
bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 250
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Postby CitroCin » WedMay05, 2010 7:09:17 PM

Als je m door een sloperij op laat halen dan moet je m wel rollend houden.
Voor de rest maakt t niet uit.
En je hebt gelijk een vrijwaring, das ook wel lekker.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Postby DuFF » WedMay05, 2010 7:17:28 PM

marc had zijn porsche als karkas aangeboden en dat is opgehaald, zoiets lijkt me wel wat.

maar de ax zal wel rijdend blijven, wielen hoeven er niet af, maar er zullen geen deuren of zijschermen of skirts opzitten, die wil ik er dus allemaal afhalen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MBa@NL » WedMay05, 2010 7:19:11 PM

CitroCin wrote:Als je m door een sloperij op laat halen dan moet je m wel rollend houden.


Image

Niet bepaald rollend toen onze 14TRS vertrok, De Populier in Rotterdam nam hem gewoon zonder kosten mee en binnen een week de vrijwaring thuis.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Henk Bats » WedMay05, 2010 7:20:17 PM

CitroCin wrote:Als je m door een sloperij op laat halen dan moet je m wel rollend houden.
Voor de rest maakt t niet uit.
En je hebt gelijk een vrijwaring, das ook wel lekker.


Image

Deze was niet echt rollend meer en is toch gewoon zonder kosten opgehaald

Image


Image


En ook nog vol gepropt met allerlei troep die we ook kwijt moesten.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby DuFF » WedMay05, 2010 7:21:59 PM

oude bmw motor zo te zien erbij :lol: .

maar mooi, dan weet ik genoeg, ga ik ff rondbellen welke sloop 'm gratis wilt ophalen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby pcrodent » WedMay05, 2010 7:23:27 PM

Image

:)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby grietje » WedMay05, 2010 7:28:18 PM

haha zelfde auto net 1 minuut na elkaar.


De TRS is opgehaald door een sloperij in Nunspeet (was wel een bekende) en die is niet rollend compleet total opgehaald, gratis.


De Blauwe daarintegen moest ik 50 euro voor betalen en gezien er geen andere sloperijen in de buurt zitten was dat een probleem. Die heb ik vervolgens in zijn geheel verkocht aan een crosser (carosserie was nog goed)

Degene van Ceristimo wou ik slepend houden zodat ik hem voor de deur van de sloperij kon afleveren en ze geen 50 euro konde rekenen maar dat mislukte. Ik heb toen de sloper gebeld en gezegt dat ie compleet was (maar dat wastie niet, alhoewel er wel nog volledig onderstel + motor inzat) en zij wouden dus eigenlijk geld rekenen maar deden het dus toch gratis.

Later nog over gemaild met de ARN en ik kreeg het volgende terug:

Een autodemontagebedrijf is verplicht om sloopauto’s aan te nemen. Echter hierin zijn wel een aantal regels verbonden:



· Het voertuig wordt aan de poort aangeboden

· Het voertuig wordt compleet aangeboden

· Het voertuig ligt niet vol met andere afvalstoffen (zoals vuilniszakken, sloopafval, extra banden of accu’s enz.)



Aan de eerste twee eisen voldoet uw voertuig niet. Het voertuig moet ergens opgehaald worden en is niet geheel compleet. Het demontagebedrijf is dan ook gerechtigd hier een kleine vergoeding voor te vragen. Het bedrijf krijgt weliswaar een kleine vergoeding voor het demonteren van het voertuig, maar bij voertuigen waar ook nog eens geen her te gebruiken onderdeel afgehaald kan worden, weegt dit lang niet op tegen de kosten van die worden gemaakt voor sloop van het voertuig. Er moeten namelijk een groot aantal materialen ook gedemonteerd worden. En voor voertuigen waar materialen van afgehaald zijn, kunnen ze deze ook niet claimen. Demontagebedrijven krijgen namelijk slechts premie als ze ook daadwerkelijk de materialen inleveren.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests