Vermogen en Massa leeg vooertuig RDW

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Vermogen en Massa leeg vooertuig RDW

Postby Johannus » SatMay15, 2010 7:59:26 AM

Ik vroeg me even het volgende af:

Hoe zit het nou precies met het Vermogen dat op je kenteken vermeld staat, is dit puur het motorvermogen? Of is dit het vermogen aan de wielen? Als dit het motorvermogen is, hoeveel % verlies zou een gemiddelde ax dan hebben in de aandrijflijn om tot het vermogen bij de wielen te komen?

Ook een vraagje over het leeggewicht dat staat geregistreerd, is dit gemeten met volle of lege tank? En inclusief reservewiel neem ik aan? Of weet iemand toevallig hoeveel dit afwijkt met het werkelijke gewicht inclusief de bestuurder?

Benieuwd of mensen hier meer vanaf weten...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby Losroyos » SatMay15, 2010 9:37:03 AM

Of ze elke auto specifiek wegen weet ik niet, ik denk dat ze bij elke auto ongv het zelfde gewicht neer zetten. En het PK's of KW's dat staat gewoon standaart in die boekjes en word volgens mij gekopieerd. Anders zouden ze hier veel te lang bezig zijn elke auto zo uit te pluizen.

Neem ook niet aan dat ze elke auto exacte na meten of dat wel klopt :P
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Joost » SatMay15, 2010 2:18:13 PM

gewicht komt uiteraard van het type goedkeuring (of keuring bij invoering door de RDW)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Johannus » SatMay15, 2010 2:36:47 PM

Ja, snap ik, maar is het motorvermogen, of vermogen aan de wielen? En hoeveel wijkt het gemiddeld af in de praktijk? Zelfde voor gewicht...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby citrofenwick » SatMay15, 2010 4:25:49 PM

dat zijn de motorpk's
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby jk » SatMay15, 2010 10:13:59 PM

Voor motorpk's zijn verschillende meetmethoden al naar gelang de certificerende instantie (zoals SAE).

Zoek o.a. op hp, bhp, pk, PS.
Tegenwoordig allemaal omgerekend naar kW (1pk=1.36kW).

Voorzover mij bekend is het motorvermogen naar opgave van de fabrikant, want anders zouden Duitse auto's bijvoorbeeld vermogen in bhp hebben ipv PS.

Wie kan dit aanvullen?
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby denny » MonMay17, 2010 7:27:34 AM

Johannus wrote:Ja, snap ik, maar is het motorvermogen, of vermogen aan de wielen? En hoeveel wijkt het gemiddeld af in de praktijk? Zelfde voor gewicht...


In de praktijk kan het al fabrieksaf 10-15Pk schelen met wat er in de boekjes staat. Peugeot had vroeger bv nogal eens de neiging te overdrijven. Daarnaast zit er natuurlijk fabrieksaf een marge in. Niet elk blok wat 110PK zou moeten leveren levert dat ook. dat zal schommelen tussen de 100 en 115 PK dan hoogstwaarschijnlijk.

Dus om het antwoord kort te maken. Opgave door de fabriek en dus wat in de boekjes staat en het zijn altijd motor PK's.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby jk » MonMay17, 2010 8:57:05 AM

Door het 'blueprinten' van een motor kan men deze optimaliseren.

Blueprinten is het zoeken van componenten die precies voldoen aan de ontwerptekening, de blauwdruk.
Bijvoorbeeld zoekt men 4 zuigers bij elkaar van precies gelijk gewicht en met precies de juiste vorm en afmeting (in de praktijk zijn er spreidingen in vorm en afmeting).
Blueprinten is relatief kostbaar doordat je "eindeloos" veel componenten moet doorzoeken om de juiste te vinden.
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby saxo100 » MonMay17, 2010 12:19:57 PM

Interessante vraag.

Het kenteken gewicht van mijn auto is b.v. in Duitsland 100 kg meer dan hier.

Volgens mij wegen ze de auto hier kaal en dus zonder brandstof maar zeker weten doe ik het niet

dit heb ik op intenet gevonden;

Het kentekengewicht wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontleend aan de Europese Typegoedkeuring (ETG). Het gaat dan om het laagste rijklaar gewicht min 100 kg. Die vermindering heeft te maken met de gewichtsnorm in Nederland. De Nederlandse norm is het rijklaar gewicht van een auto zonder inzittenden en met een halfvolle brandstoftank. Het gewicht van de ETG is inclusief bestuurder en volle (!) tank. Voor het verschil van bestuurder en halfvolle tank brengt de RDW daarom standaard 100 kg in mindering.

Kijk en in Duitsland halen zij die 100kg er niet vanaf en dat zal het verschil verklaren
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Postby denny » TueMay18, 2010 8:03:29 AM

ik geloof met 5 liter brandstof. tenminste dat staan me bij.

even over dat blueprinten. Je zorgt daarbij dat de onderdelen kwa gewicht en balans gelijk zijn. Daar hoef je niet voor te zoeken alleen vijlen en balanceren.
Een blok kan prima geblueprint worden met de standaard internals.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests