Welke AX?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Welke AX?

Postby basdeglopper » MonJan31, 2011 8:25:25 PM

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum om een reden, ik wil een ax kopen! Eerst zal ik zeggen waarom: mijn vader rijdt al 25 jaar citroen en een ax is lekker licht en goedkoop in de verzekering. Een goede saxo kan ik nou eenmaal niet betalen. Zelf wordt ik eind volgende maand 19 en het wordt mijn eerste auto.

Nu heb ik een aantal vragen mbt het kopen van een ax.
Ik wil maximaal 750 euro kwijt zijn, een die loopt op benzine, het liefst een 3-drs en geen (knal) rode. Verder heb ik niet echt veel eisen.

Ik ben dus bijna 19, auto (citroen) gek, werk bij een audi dealer als eindcontrolleur/autowasser en wil volgend jaar hts autotechnieken gaan studeren. Ik woon in amsterdam en mn vader heeft goede contacten met zijn citroen garage (geen officiele dealer, gewoon een garage).
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby Losroyos » MonJan31, 2011 9:00:33 PM

ten eerst welkom.

Wat voor jongeren toch altijd wel aantrekkelijk is een Volcane GT of GTi . Ik heb alle 2 gehad en ben ook 19 ;) Maar onderschat de kracht van een 1.1 zeker niet.

Er is een howto over een ax kopen waar je op moet letten bij het kopen van een auto. Als je dat naloopt maakt het eigenlijk niet uit wat voor een ax je koopt.

voornaamst zou ik voor een GTi, GT of Volcane kijken die zijn net even wat sportiever en luxer.

Succes met de zoektoch. Ow en houd hier het aangeboden forum in de gaten ;)


(als ik hele gekke dingen gezegt heb corrigeer me)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby basdeglopper » MonJan31, 2011 9:18:07 PM

dus jij raad me een GT, gti of volcane aan? Maar die heb ik nog niet echt zien staan voor de prijs die ik wil...
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby Losroyos » MonJan31, 2011 9:37:38 PM

De dingen die je bij die auto's wel hebt en bij andere niet (als ik het goed heb)

Ronde wielkasten, Skirtset GT voorbumper en spoilertje, wat net wat sportiever oogt. Elektro ramen, centrale vergrendeling, links en rechts op het dash luchtroosters voor de zij ramen, een dashkastje en stoelen met iets meer ondersteuning.

Als je zegt ja dat is voor mij allemaal persee niet nodig. Dan kan je eigenlijk elke ax wel kopen ;)

(Ondervoorbehoud dat ik het goed gezegt heb, heb nog niet heel veel verstand van type's en opties en dergelijke. Wil je dit allemaal zeker weten moet je even een PB sturen naar MBA@NL, Die weet zon beetje alles wel.)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby basdeglopper » MonJan31, 2011 9:47:23 PM

hmm ja dat klopt die zien dr wel leuk uit ja, maar zijn in die prijsklasse volgens mij niet echt in super staat, ik heb nog een stuur uit een zx furio en volgens mij past die er in dus dat zou meteen al een aanpassing kunnen zijn:P niet dat ik veel van plan ben maar het enige dat ik wil is dat ie er goed en gezond uitziet, en van binnen wil ik gewoon lekker muziek kunnen luisteren, mn nummerbord hoeft niet te gaan klapperen...
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby pcrodent » MonJan31, 2011 10:39:12 PM

Voor 750 euro moet je (heel) flink mazzel hebben wil je een nette GT(i) of Volcane vinden... Terwijl je voor dat geld met redelijk gemak een nette niet-GT vindt.

Tuurlijk, aan alles kun je sleutelen zodat het beter wordt, maar houd het in je achterhoofd bij dit budget. Maar dat heb je zo te lezen al.

Oh, en neem deze mee als je bij een auto gaat kijken: http://www.axclub.net/how/kopen/kopen.pdf , die helpt vast. Succes! :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Mastenhose » TueFeb01, 2011 2:08:26 AM

Een Volcane heeft standaard geen CV of electrische ramen, maar wel een dashboardkastje met een klepje en luchtroostertjes aan de zijkant van het dashboard, wat ik zelf altijd als erg prettig heb ervaren.
De sportieve looks van een Volcane en GT(i/I) wordt vooral veroorzaakt door de voorbumper met mistlampen.
Maar welke AX je ook kiest, een AX is een heerlijke auto! Succes met je zoektocht!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby raoel » TueFeb01, 2011 7:27:33 AM

Welkom!

AX is perfect om mee te beginnen ;-)

Als je niet perse hard hoeft: neem een 1.1. Die voelt al heel snel aan, is stukken zuiniger, en meestal goedkoper.


Aangezien auto's van 15-20 jaar oud nooit "als nieuw" verkocht worden: als je budget echt ophoudt na 750 zou ik iets kopen van 500 en de rest op reserve houden.. Voor de eerste APK, zeg maar....

En dan geduld hebben tot er iets moois voorbij komt :-)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Revz » TueFeb01, 2011 12:41:14 PM

raoel wrote:AX is perfect om mee te beginnen ;-)

Als je niet perse hard hoeft: neem een 1.1. Die voelt al heel snel aan, is stukken zuiniger, en meestal goedkoper.

Mee eens! Ik rij nu sinds 2 maanden in een 1.1i voor weinig. Bevalt prima. :)
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Rob GT » TueFeb01, 2011 8:25:10 PM

Een 1.1i is in principe vlot zat.

Maar een 1.4 vind ik net wat leuker, zeker in GT/Furio uitvoering. Zuinig zat en lekker vlot maar over het algemeen net wat luxer.

Ik vind alleen dat het aanbod leuke/goede GT's vrij schaars is geworden :oops:
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Postby basdeglopper » TueFeb01, 2011 8:31:12 PM

ik heb op internet een 1.1 spot 3drs (flinke deuk/kras in achterscherm) uit '96 zien staan met ongeveer 100dkm zien staan voor 750 bij een garage waar mijn vader meerdere auto's gekocht heeft.
En een 1.1 volcane uit '94 ziet er perfect uit en heeft 170dkm gelopen en die kost 795 waarop mijn vader zei: 'doe dan die van 750 die heeft veel minder gelopen en komt van een vertrouwd adres'.

Maar welke zouden jullie doen?
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby CitroCin » TueFeb01, 2011 8:37:11 PM

Is dat die volcane in Drachten?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Postby albert_buitendijk » TueFeb01, 2011 8:41:53 PM

ik heb zelf 4 maanden terug een 1.1 alure gekocht voor 550 eurie . past in elke deur 2 literfles cola ook dicht handschoenen vakje en al leuke bekleding vind ik zelf
its nice 2 be important but its more important 2 be nice !!!

al redelijk wat vervangen aan mijn auto's nu de bestuurder nog
User avatar
albert_buitendijk
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 47
Joined: TueDec28, 2010 11:07:42 PM
Location: Axel zeeuws vlaanderen

Postby basdeglopper » TueFeb01, 2011 9:03:24 PM

CitroCin wrote:Is dat die volcane in Drachten?

ja hoezo? maar niemand met een antwoord op mijn vraag, welke zouden jullie doen?
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby Rob GT » TueFeb01, 2011 9:17:29 PM

Vertrouwd adres.

Hangt alleen wel een beetje af hoe groot de deuk en kras zijn, hoe handig jij bent en of je ergens de technische staat kunt achterhalen.
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Postby basdeglopper » TueFeb01, 2011 9:36:07 PM

de deuk zit in het achterscherm aan de bestuurderskant, zit qua hoogte tussen het achterraam en de sierstrip en loopt dan vanaf het hart van het achterwiel tot het achterlicht.
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby basdeglopper » TueFeb01, 2011 9:37:17 PM

dubbele post..
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby Rio97 » TueFeb01, 2011 11:21:45 PM

Persoonlijk zou ik gaan voor de AX waar het meest over het onderhoud bekend is.
En bij jou specifieke vraag zou ik in eerste instantie voor het vertrouwde adres gaan.
Misschien dat er nog een beurtje en/of een verse apk bij kan?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby basdeglopper » TueFeb01, 2011 11:26:53 PM

Rio97 wrote:Persoonlijk zou ik gaan voor de AX waar het meest over het onderhoud bekend is.
En bij jou specifieke vraag zou ik in eerste instantie voor het vertrouwde adres gaan.
Misschien dat er nog een beurtje en/of een verse apk bij kan?


er zit een verse apk tot feb 2012 op, en ja een beurtje zou ik wel redelijk vinden aangezien die toch niet zo'n mooie schade heeft...
basdeglopper
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuJan27, 2011 4:18:26 PM
Location: amsterdam

Postby Mastenhose » WedFeb02, 2011 2:19:07 AM

basdeglopper wrote:
Rio97 wrote:Persoonlijk zou ik gaan voor de AX waar het meest over het onderhoud bekend is.
En bij jou specifieke vraag zou ik in eerste instantie voor het vertrouwde adres gaan.
Misschien dat er nog een beurtje en/of een verse apk bij kan?


er zit een verse apk tot feb 2012 op, en ja een beurtje zou ik wel redelijk vinden aangezien die toch niet zo'n mooie schade heeft...


Als er een flinke schade op zit, zou ik op 't gemakje lekker verder zoeken. AX-jes zijn er nog altijd ruim voldoende. Natuurlijk wil je nu z.s.m. een autootje, maar soms is het beter om 'even' te wachten!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Next

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests