Mijn AX is helaas niet door de APK

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Mijn AX is helaas niet door de APK

Postby Sifirus » ThuMar10, 2011 3:13:32 PM

Hallo Lieve Lezers,

Helaas heb ik gister mijn Geweldig geliefde Citroen AX niet door de APK gekregen, De garage adviseerde ook de reparatie af aangezien de kosten.
Nou zou ik het heel verschrikkelijk vinden als ik mijn AX niet meer over de
Nederlandse wegen kan laten zweven...

De volgende onderdelen waren aan vervanging toe:
- GasKlepHuis (defect)
- Gordel Links voor
- Achterste uitlaat demper.

Mijn Citroen AX:
1995 Bordeaud Rood
1.1i First
188000 km

Nu ben ik heel benieuwd of jullie misschien suggesties of tips hebben, waar ik op korte termijn deze onderdelen zou kunnen vinden. Het liefst in de buurt van Maastricht. Er rijden hier niet al te veel Citroen AX rond, dus hopelijk hebben jullie tips voor mij.

Mocht ikzelf de onderdelen niet kunnen vinden ben ik ook er toe bereid de Citroen te verkopen... Mochten jullie daarin interesse hebben kunnen jullie natuurlijk ook reageren.

Alvast bedankt.
User avatar
Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Postby raoel » ThuMar10, 2011 3:39:49 PM

Een gasklephuis kan bijna niet defect, je kunt wel versleten koolstofbanen hebben.

Oplossing: haal er eentje zoeken van een sloper... al hebben die vaak hetzelfde probleem, maar je kunt ze gelukkig reviseren.
De HOWTO: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=22282

Nieuw kosten ze idd iets van 800 euro, niet aan beginnen ;-)


- Gordel: ook van een sloper (10tje?)
- Demper: Tsja, dat is vast het geld niet.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Mijn AX is helaas niet door de APK

Postby MBa@NL » ThuMar10, 2011 3:41:46 PM

Sifirus wrote:- GasKlepHuis (defect)
- Gordel Links voor
- Achterste uitlaat demper.


Voor wat betreft sloperij prijzen...

- GasKlepHuis (defect) [€20,-] (Toevallig de gaskleppotentiometer kapot? zie de howto hier op het forum daarvoor.)
- Gordel Links voor [€10,-] (Wat is daar trouwens mee mis als ik vragen mag?)
- Achterste uitlaat demper. [€25,-] (Is er niet nog wat eer te helen met GunGum?)

En dat moet hier op het forum (zie gezocht) nog wel goedkoper kunnen.

Is de toko waar je de AX laat keuren soms ook een dealer van nieuwe auto's... het ruikt er een beetje naar dat je een nieuwe auto aangesmeert wordt namelijk...

Dit zijn nou niet echt dingen om een AX af te danken naar mijn idee...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Pascal » ThuMar10, 2011 3:52:28 PM

Natuurlijk is vanuit een garagist-oogpunt reparatie aan een 15+jaar oud lijk niet interessant, en smeert men je het liefst een nieuwe C2 aan.
Maar niet iedereen beschikt over de vereiste dikke portemonnaie of wil jaren kromliggen voor een PL-letje...

Daarbij vergeet men natuurlijk maar snel dat er zoiets als liefhebbers zijn, of mensen die op de centjes moeten letten en erg blij zijn met hun bejaarde maar prima rijdend ruimtewondertje....

Zoals al aangegeven betaal je op de sloop of bij particulieren héle andere prijzen voor onderdelen, en wat ik op jouw lijstje aan afkeurpunten lees is echt niet zorgwekkend.
Onze raad: ga lekker op een zaterdagje naar de sloop (bestaat er een mooiere speeltuin..?), en neem voor de spreekwoordelijke "appel en een ei" de genoemde onderdelen mee.
Als je snel bent heb je ze dezelfde zaterdag nog in je eigen auto zitten en kun je na het weekend een lange neus trekken naar je garagist....

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby Sifirus » SatMar12, 2011 8:38:29 PM

Hartelijk dank voor de goeie tips. Op dit moment word t gasklephuis gereviseerd, en morgen nog kijken voor de uitlaat. Of de komende week dit idd nog proberen. In ieder geval, nogmaals bedankt voor de hoopgevende tips!
User avatar
Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Postby Mastenhose » SunMar13, 2011 1:15:24 AM

Ongelofelijk dat een garage je afraadt om dit te repareren. Sterker nog, de vermelde klussen zijn klussen die iedereen met een redelijke basisgereedschapsset prima zelf kan doen... Daarbij geeft zelf doen een voldaan gevoel en bespaar je enorm veel kosten!
Ik zou het enorm zonde vinden om om bovenstaande redenen een AX naar de eeuwige jachtvelden te sturen (want daar gaat ie waarschijnlijk heen, of je garagist lapt 'm op en verkoopt 'm dan weer lekker zelf...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Joost » ThuMar17, 2011 10:57:59 PM

een nieuwe einddemper kost je 60 euro max. en dan hebben we het nog niet over 2de hands clubprijzen gehad. gordel vervang je in no time en de meeste gordels zijn gewoon goed, (dus makkelijk te krijgen, let ook op een passende gordelklikker!)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Sifirus » TueMar22, 2011 12:35:21 PM

Op dit moment ben ik dus opzoek naar een nieuw gasklephuis/injectie huis.
Ondanks de goede en uitgebreide uitleg van Raoel durf ik er zelf toch niet aan te gaan...

Vandaag is de APK wederom afgekeurd op het gasklephuis, en te hoge CO uitstoot. Weten jullie misschien als ik deze gasklephuis of injectiehuis vervangen heb, of dit het wezelijk verschil zou maken om mijn schat weer door de APK te krijgen?
User avatar
Sifirus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 8
Joined: FriDec03, 2010 12:42:45 PM

Postby Terminal » TueMar22, 2011 5:26:31 PM

Tank eens Ultimate brandstof, of hoe het ook heet bij BP of Shell.
Ga daarna een FLINK eind rijden, dus een km of 50 minimaal. Goed door trappen dat die flink op temperatuur komt en breng hem daarna direct voor de keuring.

Wat je ook kan doen, een andere garage zoeken zijn er genoeg die niet eens meten.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby AlexB » TueMar22, 2011 5:36:04 PM

ik kan je wel aan onderdelen helpen :)

Weet niet waar je woont?
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Mijn AX is helaas niet door de APK

Postby leonax » SatMay07, 2011 10:02:24 PM

afkeur op een gasklephuis? nog NOOIT van gehoord, sorrij

ander vraagje hoe oud zijn je bougies, luchtfilter en brandstoffilter? staan de kleppen wel goed gesteld? je woont in Zuid Limburg daar zijn toch genoeg heuvels om die motor eens lekker te laten werken?
die dingen kunnen de viergastest ook aardig overhoop gooien ook een slechte uitlaat kan je viergastest beinvloeden

iig succes en tracht deze AX te redden
leonax
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 114
Joined: WedJan13, 2010 10:49:15 PM


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron