Het aanhanger project (voltooid)

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuJun14, 2012 9:05:17 PM

hij hangt zo dicht bij de grond helaas. Inschattings foutje met het bevestigen van de dissel... was erg moeilijk te zien toen de dissel nog niet vastzat.

ik ga binnekort naar m'n vader die heeft een pijpbuiger. Daar zal ik de dissel zodanig verbuigen dat die wat rechter komt te staan.

Morgen eerste proefrit! meteen 100km, kijken hoe die 't houd :D
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Laurent » ThuJun14, 2012 11:49:55 PM

Houd je ook rekening met zijverlichting en stadsverlichting? Verder reflectoren voorop?

http://www.aanhangwagen.nu/verlichting.html

Heb jij trouwens enig idee wat het gewicht van het hele zooitje is? Zit sowieso onder de 300 denk ik, maar hoeveel?
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » FriJun15, 2012 4:14:15 PM

@ Laurent

Ik ben op de hoogte van het volledige regelement wat aanhangers betreft. Heb me er eerst in verdiept voordat ik met dit project begon ;-)
Dit was de testrit, en ik vond het niet nodig om daar alle toeters en bellen al voor op te plakken. Voor hoeft trouwens geen verlichting, omdat de aanhanger niet breder is dan 1.60mtr (hij is 1.56mtr) :)
Wat het geheel nu weegt kan ik ook alleen maar schatten op 't moment. Als die helemaal af is ga ik er mee naar een weegbrug hier in de buurt, en zullen we het op de kilo precies weten.

Zo, vanochtend dan om 06:00 vertrokken naar mijn werk, 50km verderop met de aanhanger achter de auto.

De testrit heeft me veel duidelijk gemaakt!

Ten eerste is het ideaal dat er 2 ramen in zitten, zo hou je overzicht op de weg via je binnenspiegel, heerlijk. Verder is de wegligging van de aahanger buitengewoon goed! Het snelt wat ik heb gereden is 100km/h, en toen slingerde die ook niet. Ik heb 1x gehad dat die aan de voorkant van de aanhanger een beetje ging dansen. Dit kan komen door de dissel (lijkt me niet) of door de "stijfheid" waar de dissel aan de aanhanger gemonteerd zit (aan de voorkant dan).

Daarnaast zijn er hééél veel mensen die met een verbaasde of laggende blik naar de combinatie kijken :D Daar was het ook wel een beetje om te doen natuurlijk.

Al met al een heel geslaagde testrit, en een goedkeur voor de aanhanger.
Morgen avond misschien nog even ermee bezig, en dan zondag naar de meeting!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby NextGenAX » FriJun15, 2012 4:18:26 PM

Ik zag idd op de foto dat hij voor wat laag hing...hopelijk klapt hij dan niet tegen de grond..........
Als je 100 kan halen is al lekkere snelheid! :D

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wou je hem nog in de kleur spuiten zoals je rijdende?Of laat je hem lekker zo?
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » FriJun15, 2012 4:30:03 PM

NextGenAX wrote:Wou je hem nog in de kleur spuiten zoals je rijdende?Of laat je hem lekker zo?


Ik ga 'm zo spuiten als de auto origineel was. Ik spuit hem niet in de kleur van de trekkende auto, omdat die kleur nou niet echt heel vaak voorkomt. Ik ga deze aanhanger niet voor altijd houden (na de zomervakantie gaat die in de verkoop) en dan is zo'n onmogelijke kleur niet handig :wink:

Hij hangt voor nog heel laag ja, maar moet toch nog wat aan de dissel doen. Zit er aan de denken om 'm toch iets in te korten en de bochten zo aan te passen dat de aanhanger recht achter de auto hangt. Dit moet in het noorden gebeuren, ik heb 't gereedschap niet...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby NextGenAX » FriJun15, 2012 4:34:29 PM

Ja is idd wel verstandig om te kijken of je hem zo recht mogelijk dr achter kan krijgen, niet alleen voor de zekerheid, maar ook tegen de mannen in het blauw! ;)

Ik vind de kleur van je trekauto wel geniaal...maar waarom dat weet jij ook hahaha...tsja, als ik het geld had, dan had ik gezegd, doe hem blauw, dan koop ik hem na de zomer van je hahaha! :P

Maar echt een tof project man!

Dus naar het noorden...Groningen las ik...lekker dichtbij, misschien zie ik je nog wel voorbij tuffen! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » TueAug14, 2012 4:23:51 PM

Zo, na de vakantie, en tussen alle drukte door van school afmaken voordat de vakantie begint en direct na de vakantie stagelopen heb ik toch wat tijd gevonden om met de aanhanger bezig te gaan.

vorig weekend heb ik de originele dissel vervangen voor een zelfgemaakt exemplaar.Dit heb ik gedaan om de aanhanger wat rechter achter mijn auto te krijgen, gezien die erg naar voren hing.
Zo was het:
Image

en zo is het nu:
Image

Zoals je ziet zit die nu veel rechter achter de auto. Je kunt ook zien dat de auto veel lager hangt (achter) dan de aanhanger. Dus voor het mooie zou eigenlijk de achteras van de aanhanger 30mm naar beneden moeten... Op die manier kun je met nog een klein knikje in de dissel zorgen dat die helemaal mooi recht achter de auto hangt (de voorkant van de aanhanger steekt nu ongeveer 5-10cm boven de auto uit...)

Verder heb ik op mijn stage een mooie grote plaat gegalvaniseerde plaat (207x145cm) van 1mm dik kunnen regelen.
Zoals Rock's eerder al eens zei: "Ik vind de achterklep aan de voorzijde erg milieuvriendelijk vanwege het hergebruik maar niet echt mooi ....
Ik zou daar gewoon een mooie plaat staal/alu/plexiglas voor halen." omdat het veel makkelijker is om het gewoon met een plaatje dicht te maken heb ik hier toch voor gekozen. Komende zaterdag ga ik er weer mee bezig, maar er zit nog veel werk in!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby NextGenAX » TueAug14, 2012 6:58:20 PM

Die aanhanger is en blijft een geil project/resultaat! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Losroyos » TueAug14, 2012 11:24:02 PM

Wouw,, ja echt een hele verbetering die deur in de goeie kleur ;) :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » FriAug17, 2012 4:53:52 PM

De aanhanger is zeker cool. Ik zie 'm elke dag staan, en elke keer ben ik er weer blij mee. Nu ik die grote plaat heb (dat verhaal volgt zo) kan ik ook de voorkant eindelijk goed afmaken. ik denk dat ik toch alle losse plaatjes half wegslijp, en er één grote strip overheen popnagel. Deze plaat is gegalvaniseerd, dus (met de juiste primer en) een lakje verf zal die niet snel gaan roesten! Dan kan ik eindelijk de voorkant in kleur gaan spuiten. Maar eerst is er nog wat las/slijpwerk te doen...

Dan de grote plaat ophalen. Op mijn werk stond de plaat naast een 12kuubs container. Daar leek het een kleine plaat. Op mijn auto was het een reusachtige plaat!
Image
Vooral de zijkanten waren veel breder dan de auto (20cm aan elke kant :oops: ). Ook de dakdragers waren niet echt gemaakt om dit vast te houden geloof ik. Ik had aan alle hoeken van de plaat een touw vastgezet naar de dakdragers, maar trok de dakdragers gewoon uitelkaar in plaats van dat ik de plaat goed vast kon zetten...
Durfde mede daarom ook niet harder dan 60Km/h en heb dus de 30km naar huis maar over de parallel weg gereden. Weer een ritje die ome agent niet had moeten zien!

Over ome agent gesproken... Ik ben laatst een weekend naar Groningen geweest met de aanhanger. Op de terugweg hadden we op de A12 traject controle. Ik dus mooi 100km/h rijden, de maximale toegestande snelheid daar. Krijg ik gister een boete. Op dat stuk mag je 100km/h, maar met aanhanger natuurlijk maar 90. Hebben die smerige politie ratten gewoon gezien dat ik er een aanhanger achterhad en me dus een boete gegeven. geklokt op 99km/h, 3 correctie eraf, dus 6 te hard. en wat betaal je daar voor? €51.-!!!!! hufters...

Maar goed, voortaan met de aanhanger 90km/h dus.

Morgen zal ik ff met mijn auto en waarschijnlijk aanhanger bezig, is nog niet helemaal zeker. Weet ook niet of ik met 30+graden graag buiten bezig ga, en ik ben mijn laskap kwijt :?

We'll see, ik hou jullie op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby NextGenAX » SatAug18, 2012 7:59:50 AM

Die bekeuring is wel smerig idd!!!
Vlak voor/bij Juliana plein zeker?

Mocht je eens langs Assen komen, bier staat koud! ;)
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » SatAug18, 2012 10:23:48 AM

tja, regels zijn regels, die controleapparatuur kan inderdaad prima zien dat het een aanhanger is :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » SatAug18, 2012 11:53:54 AM

AlexanderB wrote:tja, regels zijn regels, die controleapparatuur kan inderdaad prima zien dat het een aanhanger is :P


toch wel raar, de meeste mensen hebben er moeite mee om dat te zien ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » SatAug18, 2012 6:40:59 PM

Zo, het verhaal van vandaag.

Eerst heb ik het neuswiel weer aan de dissel gezet, dit is toch iets gemakkelijker (beter dan op een assteun neerzetten ;-)
Image

Daarna ben ik aan de grote operatie begonnen, namelijk de plaat is stukken slijpen en deze over de bestaande plaatjes heen vastpopnagelen om een mooi afgewerkt geheel te krijgen.
Eerst de voorkant leeggehaald, het raam en de klep eruit. Hier kun je ook goed zien met hoeveel plaatjes de aanhanger is dichtgemaakt, en hoeveel plamuur en schuurwerk hierin zit voordat het maar in de buurt komt van een glad geheel.

Image

Omdat ik veel ging slijpen eerst maar een beschermhoes over het interieur gelegd.
Image

Daarna de plaatjes die precies aansloten op de achterklep weggeslepen en een goede antiroest behandeling gegeven (laagje verf wat in 3min droog was!)
Image

En toen begonnen af te tekenen en uit slijpen van de plaatonderdelen. Het is een 2mm dikke gegalvaniseerde plaat, en door de warmte had ik alleen een T-shirt aan. Nu heeeel veel brandplekjes op m'n armen van alle vonkjes die van het slijpen afkwamen!
Image

Even passen en goed positioneren om af te kunnen tekenen...
Image

ook de bovenkant weggeslepen en in de anti-roest verf gezet...
Image

En de plaat vastgepopnagelt op de onderste plaatjes. en we hebben een gegalvaniseerde plaat uit 1 stuk voor de zijkant!
Image

Ook de andere kant gedaan, anti roest verfje over de geslepen kanten en het raamrubber er weer in.
Image

Het raam er weer in
Image

En tot slot de plaat gemaakt die de achterklep vervangt.
Image

De bovenste strip komt volgende week, daar had ik geen tijd meer voor. Ook het interieur (vloermat) en hopelijk het verven (hangt van 't weer af) ga ik volgende week doen. Dan moet ik misschien de 3 grote gegalvaniseerde platen nog aanelkaar lassen, en klaar is de voorkant. Uiteraard moet ook de bevestiging nog van de plaat en het raam (liefst met slot) en ik wil toch dat het raam met een gasveer open kan. Daar zal ik ook nog even moeten kijken. We zijn er nog niet, maar we komen wel stapje voor stapje bij een beter resultaat!

tot de volgende keer maar weer, en nogmaals: tips zijn altijd welkom, 't is voor mij ook de 1e keer dat ik dit doe!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Laurent » SunAug19, 2012 1:13:17 AM

Wat staat er in je bekeuring vermeldt? Kijken of ik wat voor je kan betekenen, want we willen natuurlijk wel weten of de agent zijn werk goed gedaan heeft en hij niet jou ten onrechte 51 euro in rekening brengt.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuAug23, 2012 2:00:41 PM

wat wil je precies weten van de bekeuring? kenteken en tijd en datum klopt. Er staat alleen niet bij dat het om een aanhanger gaat, maar jah, zou dat uitmaken?

weet niet iemand een site waar je bezwaarschrift brieven kunt downloaden ( beter goed gejat dan slecht verzonnen ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuAug23, 2012 2:00:42 PM

Dubbelpost
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Laurent » SatAug25, 2012 11:53:34 AM

Flitsservice. En je wilt natuurlijk weten, juist omdat het geautomatiseerd gaat, of de apparaten nog wel geeikt zijn, eventuele foto's opvragen, etc.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » SatAug25, 2012 9:05:42 PM

ik zal er eens naar kijken.

Vandaag weer goede werken kunnen verrichten aan de aanhanger! heb nu een paar coole opties :D

Ondanks de 100mm die dit weekend zou vallen begon ik vanochtend met dit weer
Image

Eerst het hele feest weer starten met het voorraam en de voorste klep eruit om wat ruimte te maken.
Image

De bovenste strip was het laatste wat nog in gegalvaniseerder plaat uitgevoerd moest worden, dus daar ben ik mee begonnen. Beetje afmeten...
Image

Vastnagelen...
Image

En tot slot deze plaat aan de zijplaten gelast voor wat extra stevigheid (en een mooier verloop in de plaat)
Image

De hoeken van de voorste plaat heb ik iets afgerond zodat het deurrubber er later makkelijker en mooier omzit. Ook meteen even gekeken of ik het Citroën logo erop wil hebben. Ik vind het er wel leuk uit zien, anders is die plaat zo kaal. Wat denken jullie?
Image

Het zelfde gedaan met de hoeken van de zijkant
Image

Omdat ik graag de voorkant met een slot dicht wilde hebben (en ik wil maar 1 sleutel voor een auto) heb ik gekeken of dit op de lossen was met het slot van de tankdop (die ga ik immers toch niet meer gebruiken ;-)) Eerst het slot maar eens uitelkaar gehaald
Image

Een kunststof ringetje op maat geveilt zodat die er mooi om zit
Image

En het gat waar normaal je achterruitenwisser door kan op maat geveilt voor het slot
Image

En dan ziet het slot er zo uit in het voorraam
Image

Met 't slot kon ik even niet verder, dus eerst maar eens de open hoek dichtgelast.
Image

Het plaatwerk van de voorkant is EINDELIJK af! geen geslijp, gelas en gedonder meer, alleen nog een likje verf (en misschien een hoekprofiel).
Image

De voorste plaat kon nog niet dicht, dus daar moest ik wat op vinden. DIt heb ik gedaan door middel van raamklauwen van binnen. Van buiten uiteraard mooi afgewerkt met slotboutjes. Van buiten ziet dat er dus zo uit
Image

en van binnen zo
Image

De plaat wordt nu dus aan de onderkant vastklemt door het hoekprofiel wat over de onderste ronde rand klemt, en boven door de 2 raamklemmen dicht te draaien. Voordat de klemmen vast kunnen moet je de plaat goed aandrukken, waardoor de rubbers goed ingedrukt worden en de plaat waterdicht tegen de aanhanger zit.
De hele voorkant (steeds dichterbij af!) ziet er nu zo uit
Image

Omdat ik nog wat tijd over had (er was in het hele dorp nergens meer de goede verf te krijgen, en het was nou ook niet echt verfweer) heb ik het slot ook verder afgemaakt. In de plaat een kleine inkeping, en aan het tankslot een armpje
Image

Zoals je ziet zit er nu nog was ruimte tussen het raam en de plaat, wat natuurlijk ongewenst is. Dus weer met rubbers aan de gang gegaan
Image

Nu is de auto bijna geheel lekvrij. Alleen het gedeelte aan de bovenkant (tussen het dak en de plaatjes die daartegenaan zijn gekomen) is nog niet lekvrij, en de zijkanten van de ramen zijn nog niet lekvrij. De bovenkant wel (maar alleen door een rubber dus eigenlijk zou daar nog iets boven moeten komen).

Al met al toch behoorlijk door kunnen werken vandaag, met een super resultaat (vind dat slot echt zo supercool!).

Er blijft natuurlijk nog genoeg te doen. de voorkant kan nu in principe geverft worden, ik heb de sloten uit de voordeuren nog liggen om achterin in te bouwen (maar dat zou ook wel weer een groot uitzoekwerk met die stangetjes zijn), er moet een fatsoenlijke neuswielhouder gemaakt worden, deze is zo verbogen als wat, evt de handrem aansluiten (ik weet nog niet waar. op de dissel is lelijk en zit het in de weg. Zat zelf de denken in de kofferbak, wat vinden jullie daar van?) en ik heb nog een gat in de kofferbak wat ik dicht moet lassen:
Image

graag reacties, zou leuk zijn als het écht een goede en leuke aanhanger wordt (begint er al steeds meer op te lijken!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Jurjenz » SatAug25, 2012 9:35:55 PM

Ik zit met grote bewondering je project te bekijken, wat een werk en wat gaaf!! :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

PreviousNext

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron