Het aanhanger project (voltooid)

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby gigawebs » WedApr04, 2012 3:18:45 PM

Hmm, iemand die het project niet kan waarderen en je band leeg heeft laten lopen?
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedApr04, 2012 3:56:53 PM

ja zo blijkt dus inderdaad, mijn andere band is nu ook leeg... 't is alleen niet iemand die 't project niet kan waarderen, gewoon een of ander (*&%&^%#kind die denkt dat het grappig is banden leeg te laten lopen...

maar ik zit op de uitkijk. weet welk kind het is, als ik het te pakken krijg... :twisted:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Mastenhose » WedApr04, 2012 6:33:19 PM

Holländer wrote:ja zo blijkt dus inderdaad, mijn andere band is nu ook leeg... 't is alleen niet iemand die 't project niet kan waarderen, gewoon een of ander (*&%&^%#kind die denkt dat het grappig is banden leeg te laten lopen...

maar ik zit op de uitkijk. weet welk kind het is, als ik het te pakken krijg... :twisted:


Makkelijk op te lossen, gewoon je ventieldopjes onder stroom zetten! ;) :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuApr05, 2012 1:11:07 PM

vanochtend dan eindelijk de stalen profielen (40x20x1.5mm) opgehaald. Even op maat gezaagd en lassen maar!

eerst heb ik de voorste dissel bevestiging aan een profiel gelast, zodat deze aan de voorkant van de aanhanger bevestigd kan worden.
Image

Ik heb dus besloten om de dissel door de tunnel van de auto te laten lopen, om een beetje grondspeling te krijgen aan de voorkant van de auto, zonder dat de aanhanger scheeft staat.

Dit past echt precies! Overal net genoeg speling, perfect.

Daarna de achterkant vastgelast, ook een bevestigingspunt voor de dissel.
Image

Deze met een extra groot profiel (had precies de goede dikte) vastgelast, zodat ik veel lasoppervlak heb op autogedeelte (die plaat is zo dun, in now time een gat erin gebrand... :evil: )

Maar hij zit vast! Zo zal de dissel blijven zitten, misschien achter nog eens wat beter lassen.

ik heb even geprobeerd hoe stabiel de aanhanger nu is, maar het blijkt dat die voor nog aardig bewegelijk is (wat waarschijnlijk zal resulteren in een dansende aanhanger als je er meer rijd). Er zal dus nog een frame gelast moeten worden in het gat om deze stevigheid wat te creeëren.

maar nu eerst een sollicitatiegesprek voor een 2e baantje, want dit project kost geld! :-P
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuApr05, 2012 8:13:46 PM

zo. Na het sollicitatiegesprek (nog geen uitslag) nog ff tijd gemaakt om met de aanhanger bezig te gaan. Omdat ik het niet zo vertrouwde dat die erg stuiterde (niet stijf genoeg was) heb ik besloten eerst nog wat verstevigingen aan te brengen.

Gelukkig had ik nog wat profielen van het tafelframe over, dus dit was geen probleem.

Eerst maar eens wat extra versteviging aan de onderkant. 2 profielen op maat gemaakt en die vastgelast in de auto. Daardoorheen per profiel 2 dikke bouten om boven en onder goed te fixeren. Dit leverde al wat extra stabiliteit op, maar nog niet voldoende.
Image

Dus ook nog 2 kleinere profielen vastgelast tussen de onderste en de omgebogen "zijflappen" van de auto.
Image
dit scheelde veel!

tot slot nog een profiel vlak bij het dak vastgelast, waar toevallig 2 stukje uitstaken, die nu het dak ondersteunen 8-)
Image
Image

Het totaal aan versteviging kwam er dus zo uit te zien.
Image

En toen moest die dicht (ik ga dit weekend weg en vertrouw die rotkinderen voor geen meter hier). Dus moest de donoraanhanger en nu écht aan geloven!
Image

en uiteindelijk is die nu dicht.
Image

zoals te zien is is deze plaat in verre staat van ontbinding, en gewoon lelijk. er zal dus nog een andere moeten komen, maar heb nog geen idee waar ik die vandaan moet toveren.

er zit trouwens nog veel ruimte in! 1.5mtr van de plaat voor tot de achterklep :-) en met de 2 deuren is het dé ideale aanhanger!

alleen de afwerking nog...

zit wel veel meer werk in dan ik dacht!

hij hang nu wel iets naar voren, kijken of ik dat nog eens op kan lossen, dit ziet er ook niet uit.
Image

maar nu eerst eindelijk een weekendje rust... heerlijk! prettige paasdagen en tot daarna met het vervolg van "het aanhanger project" (deel 2)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Laurent » ThuApr05, 2012 8:22:15 PM

Potverdomme. Dit heb ik ook al anderhalf jaar in mijn hoofd... Alleen nog geen geld/ruimte/tijd voor. Nu doe jij het verdorrie gewoon. Wel de achterbank laten zitten? :D
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » SatApr07, 2012 12:43:29 PM

de achterbank is er op het moment uit, maar kan er uiteraard weer in terug geplaatst worden. Ik wil alleen niet dat er mensen in zitten als ik er mee rijd, vind ik te gevaarlijk. (bovendien is het volgens mij ook verboden). Ik weet ook nog niet precies wat ik met de afwerking van het interieur wil doen. Misschien een plaat over de bodem heen die doorloopt tot vooraan.

ideeën? wees welkom mee te denken!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » SatApr07, 2012 3:19:05 PM

dat is inderdaad verboden. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Losroyos » SatApr07, 2012 4:04:41 PM

Moet die ook funtioneer worden anders zeg ik gewoon aankleden als een AX er normaal ook uit ziet.

Als je er dingne mee wil vervoeren zeg ik ruitjes blinderen, vloer vlak maken.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » SatApr07, 2012 8:04:22 PM

een beetje functioneel als aanhanger zou niet verkeerd zijn. hij is gewoon best wel praktisch omdat je de 2 achterdeuren kunt gebruiken om bij de "laadruimte" te komen. Bovendien vind ik een aanhanger alleen voor de show toch ook niet echt ideaal. Hangt trouwens nog wel af van hoe zwaar de aanhanger gaat worden. als ik hem maar net mag trekken kan ik er qua gewicht toch niets in meenemen...

we gaan het allemaal zien!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Mastenhose » SunApr08, 2012 12:19:34 PM

Je kunt ook een vlakke laadvloer creëren door een houten plaat tegen de rugleuning van de achterbank aan te plaatsen, en deze met pianoscharnieren koppelen aan een houten plaat die je kofferruimte bedekt. Bij neergeklapte achterbank kun je dan een volledig vlakke laadvloer creëren. (Je zult wel iets op moeten vullen in de kofferruimte, aangezien de achterbankleuning neergeklapt iets hoger ligt als de bodem van je kofferbak.

Als het puur voor het gezicht is: Vlakke houten vloer erin maken, en de rugleuning in de daarvoor bestemde ankers hangen, zonder de zitting erin te hebben. (Weet niet exact of dat gaat passen, de 'bult' onder de achterbank, waar de tank onder hangt, komt net iets hoger uit dan de bodem van je kofferbak.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuApr12, 2012 1:01:34 PM

Afgelopen weekend even bij mijn fam in het noorden geweest, waar ik even met mijn broer heb gepraat over de aanhanger (waar het hart vol van is vloeit de mond van over :wink: )
Daar tot nieuwe inzichten gekomen. In plaats van de aanhanger alleen als transportmiddel voor goederen te maken, wil ik er ook een recreatief voertuig van maken.

een paar voorbeelden:
nu hoef je niet meer zo te zitten
Image

maar kun je gewoon de voorkant van de aanhanger openen en lekker op de achterbank van een ax zitten. te warm? dan doe je raampjes open 8)

nu hoef je niet meer zo te staat bij een Nieuwegein meeting
Image

maar ga je gewoon lekker achterin je ax zitten

en uiteraard zijn er zo nog veel meer dingen te verzinnen. geen stoelen meer meer op vakantie, maar gewoon de aanhanger!

Deze inzichten/plannen leiden wel tot nieuwe "problemen". Zo moet nu dus de hele voorkant open kunnen, zou eigenlijk de dissel verwijderbaar moeten zijn, zou het fijn zijn als er een radio inzit, enz.

Een tweede idee was nog om ergens een oude slaapbank op de kop te tikken en deze zo aan te passen dat er van de aanhanger een vouwwagen te maken is. ik heb nog een tentje met slechte stokken, die kan daarvoor best gebruikt worden. Dit is ook een leuk plan, maar denk dat ik (eerst) voor de bovenste ga.

Nu is het in ieder geval zaak om de aanhanger klaar te maken voor de stalling. wat dus wil zeggen: het eerste stukje ermee over de weg rijden! Gelukkig alleen binnen het dorp, maar dan nog. Dus hij moet weg-af zijn.
dit houd dus in:
- driehoekige reflectoren achter plaatsten
- reflectoren voor plaatsen
- verlichting aansluiten
- voorste plaat zo bewerken dat deze niet/minimaal uitsteekt
- voorste plaat GOED vastzetten
- en voor het oog alvast de First velgjes erop.

wanneer dit moet gaan gebeuren is mij nog onduidelijk, misschien dat ik zaterdag even tijd heb, maar dat zal wel weer tegenvallen.

hoe dan ook, ik hou jullie op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Bossie » ThuApr12, 2012 1:41:53 PM

Je kunt de voorkant dan ook in 2 delen maken. Bovenste helft naar boven open laten klappen (eventueel een ruit er in) en de onderste helft naar beneden laten klappen. Als je de hoogte van het onderste deel juist kiest, kan deze neergeklapt op de dissel rusten en naar beneden terwijl de aanhanger achter de auto hangt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » ThuApr12, 2012 2:29:04 PM

dat was inderdaad de bedoeling ja. Boven een raam, het liefst een achterraam van een ax (mooie grote oppervlakte en bijna pasklaar) die dan met gasveren omhoog kan staan.

onder wilde ik een plaat maken die je er uit kan tillen. Die dus onder verticaal blokkeerd zit (met pinnen in de bodem ofzo) en die tegengehouden word door het raam. Maar het zijn nog maar ideeën.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedMay30, 2012 12:35:45 PM

zo eindelijk weer eens tijd om iets aan de aanhanger te doen.
vanaf 12 april niet meer gelukt, maar we zijn back in the race!

Vandaag wilde ik het neuswiel monteren en de verlichting aansluiten.
Omdat op 't forum vaak te lezen is dat solderen met krimpkous beter is dan kroonsteentjes eerst maar eens een assorti doos gehaald met krimpkous

Image

Daarna de kabelboom gestript en klaargemaakt om alles te verbinden. UIteraard eerst even gekeken waar alle draadjes van waren.
Image

Alles mooi afgewerkt met een grote krimpkous (ja als je toch een assortiment doos vol hebt... :wink: )
Image

En uiteindelijk zit de kabelboom er nu zo onder. Moet voor 't mooie hier en daar nog ff vastgezet worden, maar dat komt wel.
Image

Ook de stekker nog aangesloten (daar moet nog 'n nieuwe op, dit ding is oud, rot en lelijk) en getest
De verlichting doet het, maar er zijn nog een paar puntjes... alles brand maar op 30% van de normale sterkte (slechte massa?) en als ik mijn rem intrap en ik heb mijn alarmverlichting aan krijg je echt een disco effect. De knipperlichten branden nauwelijks meer en de remlichten met de gewone achterlichten knipperen wisselend...

Verder moet er een apparte aansluiting gemaakt worden voor het mistlicht, wat tegenwoordig verplicht is. Ook moet dit in de auto aangepast worden.
Ik mag er dus nog niet mee op de weg, maar er is vooruitgang!

Daarna het neuswiel. Dit ging vrij gemakkelijk. Had nog een neuswiel liggen, en de klem die ik gebruikt heb is van een verkeersbord, die heeft ook een 50mm buis :D

Image

Deze klem is alleen van aluminium en niet heel stevig. Er zal dus nog wel eens een stalen klem op moeten komen denk ik...

Image

Maar we hebben een neuswiel, het begint er steeds meer uit te zien als een échte aanhanger! 8)

hopelijk binnenkort nog wat tijd om de verlichting af te maken. Deze week ga ik het achterraam nog ophalen bij AlexB, dus dan kan ik ook beginnen met de voorkant dichtmaken... dat word nog véééél laswerk!

Image
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » WedMay30, 2012 12:49:30 PM

Wel geldt er een uitzondering: indien de trekkende auto geen mistachterlicht heeft, dan hoeft de aanhangwagen die ook niet te hebben.


bolletje dr uit draaien bij je auto, en schakelaar aftapen, klaar :+
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedMay30, 2012 12:53:02 PM

zullen ze n iet kijken naar 't type auto? volgens mij hebben zelfs de 1e types 1 een mistachterlicht...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » WedMay30, 2012 12:56:51 PM

Artikel 5.2.51

k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;


kortom, van voor '97, dus geen mistachterlicht verplicht.. maar geen mistachterlicht --> dan mag er ook geen schakelaar voor zijn in het interieur.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby Holländer » WedMay30, 2012 1:05:14 PM

ach ja... aan de andere kant, veel werk is het niet. 't is ff uitzoeken hoe het precies moet en welke draadjes ik met elkaar moet verbinden, maar dan wordt ik misschien ook ooit nog eens wat sterker in het electrische gebeuren ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Het aanhanger project (poging 2)

Postby AlexanderB » WedMay30, 2012 1:16:17 PM

1 draad van linker achterlicht naar stekker trekken, 1 draad van stekker aan die platte kabel verbinden, klaar. ;)

Het vervelende is vooral dat die stekkerpositie voorheen 'gereserveerd'/gebruikt was was voor continue 12v, voor bijvoorbeeld een koelkast in de caravan, en dan zie je n nieuwe aanhanger achter n oude auto = continu brandend mistlicht..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron