Citroën ax loadrunner/tissier

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby AlexanderB » ThuMay31, 2012 10:15:43 AM

nope, en je mag ook niet zomaar de carrosserie afzagen van een AX, dus dan zal je een 100% normale ax zonder achterklep moeten voorzien van een achterstuk van een 2x ax die met n paar boutjes vast zit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuMay31, 2012 11:42:14 AM

ja dat ziet er ruk uit... da's dus geen oplossing.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby AlexanderB » ThuMay31, 2012 2:18:35 PM

nja, bumper mag je dr ook afhalen, je mag alleen geen gaten zagen in de dragende delen van de carrosserie, dus je houd een strookje metaal tussen de dan 2 achterruitjes. zal zo ff fotoshoppen hoe dat dr uit zou zien.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Wheelnut » ThuMay31, 2012 2:46:42 PM

Of je werkt het netjes af als een Panel Van...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuMay31, 2012 5:35:56 PM

AlexanderB wrote: zal zo ff fotoshoppen hoe dat dr uit zou zien.


graag, ben toch wel visueel ingesteld :wink:

Wheelnut wrote:Of je werkt het netjes af als een Panel Van...

Wat moet ik me indenken bij een panelvan? als ik op google zoek vind ik juist allemaal super strakke busjes zoals deze:

Image

en dat is nou juist niet de bedoeling!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby AlexanderB » ThuMay31, 2012 6:06:02 PM

Image
excuses voor de belabberde paint-kladder, maar zo iets.
-de oranje lijn stelt een rubberen aansluitrand voor die op de aanhanger zit
-de auto heeft de achterklep en bumper eraf gehaald
-het groene driehoekje is een plastic vulstuk, ofzoiets, dat op de bumpersteunen van de auto klikt.
-de "aanhager" zal dus een flink gemodde AX achterkant zijn, en zal met n aantal kokerbalken oid aan de onderkant van de auto, en aan de kofferklep-bevestiging worden bevestigd met bouten en moeren, en zn verlichting krijgen van een aanhanger stekker, en verder moet de achterkant dus aan alle aanhanger-eisen voldoen, incl witte plaat. en dus aansluiten met een rubberen rand, maar niet een doorgelast onderdeel zijn van de AX, die behalve het missen van de klep en bumper nog geheel origineel dient te blijven..
-de aanhanger moet aan de auto bevestigd worden met een goedgekeurde trekhaak.. een paar hulpstangen om m recht en strak aangesloten te houden mogen wel.


nadeel is wel dat je dus geen vlakke laadvloer(--> tenzei je in je auto en in je "kar" beide een klein verhoginkje intimmert, dan ligt de vloer hoger dan de kofferbakrand van de auto en is ie dus vlak.
2e nadeel is geen lang doorlopend raam, etc.. krijgt, maar gewoon een AX waar nog een halve AX aan geschroefd is op een manier dat ie te verwijderen is zonder schade.

edit: oh, en ik zou een 5drs ax als auto, en een 3drs als donor voor de achterkant nemen, door de 5drs voorkant kom je nog n beetje makkelijk in je laadruimte, door de 3drs achterkant past het bijna allemaal, behalve dat je het raam eruit moet halen en daar een schuine balk in moet lassen (en dan n raar schuin raampje, of gewoon een plaat dr in)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuMay31, 2012 6:35:13 PM

tjsa... optimaal is het niet met een aanhanger zie ik wel... ook hier hangen nog best wat regeltjes aan, en echt strak kun je het zo nooit maken. De achterkant van de auto (het dak) loopt immers iets naar beneden. De aanhanger komt hier dan te hoog op aan te sluiten, enzovoorts...

Ik zat er juist aan te denken om een 3 deurs als basis én een 3 deurs als donor te gebruiken. Zo accentueer je juist de lengte van de laadbak! En dat je er niet zo goed bijkunt... ach ja, je hebt ook berlingo's zonder schuifdeuren... En eventueel kun je er altijd nog een schuifdeur inbouwen (al zal dit de stevigheid van de auto niet ten goede komen met een dragende carrosserie...

er blijven veel vragen open, maar ja, het is ook niet leuk als alles zo klaar als een klontje is!

Ik ga eerst mijn aanhanger afmaken, daarna zal ik eens naar de RDW bellen of langsgaan om te zien wat zij ervan zeggen.

bedankt voor 't meedenken zover!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby AlexanderB » ThuMay31, 2012 6:41:14 PM

Holländer wrote:tjsa... optimaal is het niet met een aanhanger zie ik wel... ook hier hangen nog best wat regeltjes aan, en echt strak kun je het zo nooit maken. De achterkant van de auto (het dak) loopt immers iets naar beneden. De aanhanger komt hier dan te hoog op aan te sluiten, enzovoorts...

dat is op te lossen, t dak van de "aanhanger" zal waarschijnlijk wel iets aangepast moeten worden (versmald) om het strak te krijgen, die rubber rand zou je nog aardig dun kunnen maken als het allemaal vrij precies aansluit.. :)

Holländer wrote:Ik ga eerst mijn aanhanger afmaken, daarna zal ik eens naar de RDW bellen of langsgaan om te zien wat zij ervan zeggen.

Doe dat :) en dan weet je zeker dat t aan alle eisen van een aanhanger voldoet.
Bij dit project hoef je alleen de dissel in te korten tot een stompje onder de bodem tot ie strak tegen je auto aan staat :lol:

Schuifdeur.. wut.. nee, doe dat maar niet :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuMay31, 2012 6:55:28 PM

haha ik denk niet dat ik deze aanhanger kan gebruiken voor het Loadrunner/Tissier project. Bovendien leek het mij zo leuk om deze aanhanger áchter de Loadrunner/Tissier te hangen... 3 axjes als 1 voertuigcombinatie, das toch Kick!
(en iedereen vraagt zich af waar alle axjes blijven :oops: )
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby AlexanderB » ThuMay31, 2012 7:01:49 PM

Holländer wrote:haha ik denk niet dat ik deze aanhanger kan gebruiken voor het Loadrunner/Tissier project. Bovendien leek het mij zo leuk om deze aanhanger áchter de Loadrunner/Tissier te hangen... 3 axjes als 1 voertuigcombinatie, das toch Kick!
(en iedereen vraagt zich af waar alle axjes blijven :oops: )

ja, dat mag dan weer niet :P iig niet als de achterste helft van je tissier-clone al een aanhanger is, je mag dr geen 2 achter elkaar..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuMay31, 2012 7:07:15 PM

hahah nee dan mag het inderdaad niet. tenzij ik de trekkende ax als landbouwvoertuig omtover, dan mag het ineens weer wél! en dan vervallen er ineens een heleboel regels! maar ook een heleboel rechten, zoals harder dan 25km/h rijden... :roll: nee dat is toch ook niet de oplossing :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby degene » ThuMay31, 2012 11:08:27 PM

Maar in dát geval kan je dus net zo goed je aanhanger project afmaken en de dissel tussen AX en aanhanger zó kort maken dat je er een harmonica-ax van kan maken.

:D Nice!
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » FriJun01, 2012 4:43:00 PM

da's ook een leuk idee ja! maar scherpe bochten maken dan wel steeds aanspraak op je kreukelzone ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Wheelnut » FriJun01, 2012 4:55:08 PM

Ik denk toch dat het het simpelste is om er gewoon één geheel van te maken, en dit fatsoenlijk stevig te maken.
Da's wel zo veilig denk ik. En waarschijnlijk het makkelijkste. En als de RDW hem niet op kenteken wil zetten, kun je altijd nog via de Engelse SVA gaan.
Kosten heb je toch, omdat je zowel het onderstel als het koetswerk gaat veranderen. Dan krijg je weggedrag tests in Lelystad.

Met het weggedrag zal het waarschijnlijk wel snor zitten, zes remmen voor pak 'm beet 1000kg, maar hoe zit het dan met de uitstoot in zo'n geval?
Even daar gelaten hoe je het probleem van uitlaatpijplengte i.v.m. wagenlengte gaat oplossen...

Moet de auto dan voldoen aan de eisen voor een auto van het bouwjaar van de hoofdauto?
Of moet de auto voldoen aan de eisen van een nieuwe auto, omdat je de dragende constructie dusdanig veranderd hebt dat je van een nieuwe auto kunt spreken?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Laurent » FriJun01, 2012 7:22:51 PM

Je zou eens kunnen infomeren bij zo'n dealer ofzo?
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » FriJun01, 2012 8:32:13 PM

Wheelnut wrote:Ik denk toch dat het het simpelste is om er gewoon één geheel van te maken, en dit fatsoenlijk stevig te maken.
Da's wel zo veilig denk ik. En waarschijnlijk het makkelijkste. En als de RDW hem niet op kenteken wil zetten, kun je altijd nog via de Engelse SVA gaan.
Kosten heb je toch, omdat je zowel het onderstel als het koetswerk gaat veranderen. Dan krijg je weggedrag tests in Lelystad.

Met het weggedrag zal het waarschijnlijk wel snor zitten, zes remmen voor pak 'm beet 1000kg, maar hoe zit het dan met de uitstoot in zo'n geval?
Even daar gelaten hoe je het probleem van uitlaatpijplengte i.v.m. wagenlengte gaat oplossen...

Moet de auto dan voldoen aan de eisen voor een auto van het bouwjaar van de hoofdauto?
Of moet de auto voldoen aan de eisen van een nieuwe auto, omdat je de dragende constructie dusdanig veranderd hebt dat je van een nieuwe auto kunt spreken?


Ook jij hebt goede vragen die ik nog niet kan beantwoorden :oops: Maar dit is dus precies de reden dat ik 't hier voorstel, voordat ik er aan begin. Als ik dan een gesprek met de RDW aan ga, moet ik wel weten wat te vragen...

Ik was van plan om een diesel te nemen. En wel een wegenbelasting vrije (importeren uit Frankrijk). Ik weet niet hoe het precies zit met emissie eisen voor een wegenbelastingvrije diesel. Maar de gasmeting wordt toch gedaan tijdens stilstand? Dan maakt het niet uit of de auto origneel is (750kg) of aangepast (1000Kg)

of de auto als nieuwe auto ingevoerd moet worden weet ik niet, dat zou wel zuur zijn. Dan krijg je een heleboel extra regels, die je eigenlijk niet wilt. Bovendien vervalt dan je vrijstelling van wegenbelasting...

Het simpelst is inderdaad één geheel, en deze laten keuren (via Engeland of gewoon via NL). De uitlaat is echt één van de dingen waar ik me het minst zorgen om maak. Je last hier een meter extra aan, of laat hem aan de zijkant weglopen (zoals bij bestelbusjes).

Ik zal maar eens een afspraak met de RDW maken als het met school wat rustiger wordt. Heb nu zeker genoeg vragen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Wheelnut » SatJun02, 2012 9:40:23 PM

Holländer wrote: Of je laat de uitlaat aan de zijkant weglopen (zoals bij bestelbusjes).


Moet je óók mee opletten, want daar zijn óók regels voor...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby JPG-slalom-racing » TueFeb05, 2013 9:56:21 PM

een schopje , het idee is zo leuk, en wil het echt wel eens in realiteit uitgevoerd zien... ;-)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby Holländer » ThuFeb07, 2013 8:50:14 AM

Het idee is zeker leuk, maar het kost zoveel tijd en geld om dit te realiseren!
Daarnaast heb je echt een grote garage nodig, en heel veel goed gereedschap om 'm weglegaal te maken ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Citroën AX loadrunner/tissier

Postby JPG-slalom-racing » ThuFeb07, 2013 11:16:29 PM

Holländer wrote:Het idee is zeker leuk, maar het kost zoveel tijd en geld om dit te realiseren!
Daarnaast heb je echt een grote garage nodig, en heel veel goed gereedschap om 'm weglegaal te maken ;-)

dan is dit een oproep voor de welgestelde clubleden... waar ik spijtig genoeg ook geen deel van uitmaak :-)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

PreviousNext

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests