even een nadenk momentje!

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

even een nadenk momentje!

Postby djmarcio » WedDec12, 2012 9:59:11 PM

zat net bij de pol van het verbruik te kijken en kwam daar het tweede bericht tegen
die volgt als:

Tegen de 800 km, maar 900 is ook haalbaar.

Gemiddeld verbruik over de laatste 30.000 km is 1:22,0

Oh ja, een liter brandstof kost 82,5 eurocent bij de Esso.

En als klap op de vuurpijl ook nooit bekeurd voor te hard rijden, want dat is bijna onmogelijk....

NU betalen we gewoon dik het dubbelen:O moet je is even na denken:O het geen wat we nu betalen voor de benzine betaalde we ook oen de gulder er nog was....

als je het omrekend kom je op 1.80 nu de prijs x2.2 = 3,69 per liter!
hoezo de wereld is gek geworden...
djmarcio
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: ThuSep13, 2012 10:34:36 PM

Re: even een nadenk momentje!

Postby AlexanderB » WedDec12, 2012 11:33:05 PM

Haha, tja, en mensen blijven het kopen.. Overigens, die 1:22 is een diesel, met een benzine haal je dat niet.

Ik weet nog dat de diesel door de €1 per liter ging, heel NL stond op zn kop, vrachtwagenstakingen enzo, nou betalen we al weer 1.42 de liter en het is de normaalste zaak van de wereld.. :P
Oh, en ik weet ook nog dat zonnebloemolie 50 cent de liter was bij de supermarkt, tegenwoordig kost zonnebloemolie meer dan diesel ipv minder.. :P

Maargoed, in beide gevallen had ik toen nog geen auto..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: even een nadenk momentje!

Postby degene » WedDec12, 2012 11:50:58 PM

Je moet ook meer dan 10 jaar aan inflatie meerekenen he. (25% tussen 1999 en 2009)
En ik tankde eergisteren E95 voor 1,66 per liter!
Wist niet wat ik meemaakte. Ik rij overwegend LPG en de laatste keer benzine was 1,92/l.
Maargoed, ja, persoonlijk vervoer is wel duurder geworden inderdaad. Kijk voor de gein ook eens naar een treinkaartje.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: even een nadenk momentje!

Postby Rock's » ThuDec13, 2012 7:12:17 AM

Nog zoiets ...

Ik weet nog dat ik 18,- voor mijn zorgverzekering betaalde .... nu is dat 180,- (heb er gelukkig wel wat loon bijgekregen in de tijd) :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: even een nadenk momentje!

Postby JBo » ThuDec13, 2012 9:50:44 AM

Laat me raden... zeker allemaal de schuld van de overheid?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: even een nadenk momentje!

Postby q01z » ThuDec13, 2012 1:19:14 PM

En ik weet nog dat er vroeger altijd een paar GT's te koop stonden..


Helaas, alles veranderd.. Niemand is blij met de kosten verhogingn, ook de overheid niet.. Mark rutte betaald ook gewoon brandstof en ziektekosten, of iig voor zn vrouw

Dingen worden gewoon duurder, ook omdat we steeds hogere standaarden gaan stellen, dat er op sommige dingen bezuinigd kan worden, maakt nog niet dat het beter wordt!
We kunnen allemaal heel erg balen vd hoge kosten (doe ik ook, en mijn loon staat al 5jr stil, zonder inflatie of iets), maar uiteindelijk moet het geld ergens vandaan komen!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: even een nadenk momentje!

Postby pocketmech » ThuDec13, 2012 6:28:03 PM

Beat the system! Daarom heb ik een zuinige ax met een ultralage aanschafwaarde (150euri) en onwaarschijnlijk lage prijzen voor de onderdelen. Nog iets verzinnen op die benzine en dan.... :evil:
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: even een nadenk momentje!

Postby Wheelnut » ThuDec13, 2012 8:49:30 PM

Behalve zo zuinig mogelijk proberen te rijden, is er waarschijnlijk niets aan te doen.
Behalve gaan fietsen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: even een nadenk momentje!

Postby raoel » FriDec14, 2012 9:43:25 AM

Tanken in Duitsland.

1,50 per liter vorige week :D
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: even een nadenk momentje!

Postby Wheelnut » FriDec14, 2012 11:20:23 AM

Bij Eurodisney: 1,48.
Vijf kilometer verder: 1,44...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: even een nadenk momentje!

Postby MNM(tm) » SunJan06, 2013 3:59:17 AM

Mijn vader probeert nog steeds hun auto naar mij door te schuiven als zij aan een andere willen (eerst een Xsara Picasso, daarna een Opel Meriva :roll:).
Elke keer komt hij met de opmerking dat ik eens aan een serieuze auto moet.
Mijn reaktie daarop is steeds: zolang jij niet de wegenbelasting, de verzekering en de brandstofkosten voor dat hok betaalt als ik 'm heb overgenomen, blijf ik jou lekker uitlachen met de voor jou blijkbaar niet voorstelbare lage kosten die ik met mijn AX-en heb! Het antwoord is dus NEE! :)
Trouwens, wat moet ik met zo'n grote auto?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: even een nadenk momentje!

Postby pcrodent » SunJan06, 2013 9:15:26 AM

JBo wrote:Laat me raden... zeker allemaal de schuld van de overheid?

q01z wrote:Helaas, alles veranderd.. Niemand is blij met de kosten verhogingn, ook de overheid niet.. Mark rutte betaald ook gewoon brandstof en ziektekosten, of iig voor zn vrouw

Dingen worden gewoon duurder, ook omdat we steeds hogere standaarden gaan stellen, dat er op sommige dingen bezuinigd kan worden, maakt nog niet dat het beter wordt!


Nou, heren, laten we ook even realistisch blijven. "Kostenverhogingen" kun je ook gewoon inflatie noemen en zolang die inflatie niet te hoog wordt moeten we niet zeuren (liever dat dan deflatie). Ook de overheid is daar tot op zekere hoogte prima content mee. En ik denk niet dat onze hoger geworden eisen de brandstof zo duur maken: onze AXjes vonden euro loodvrij 20 jaar geleden net zo lekker als vandaag. Sterker nog, ik heb het idee dat steeds minder auto's per se hoog-octaan brandstof willen drinken, maar dat kan aan mij liggen.

Maar nu komt ie, en ik verbaas me dat niemand dit nog heeft opgemerkt: van de prijs aan de pomp wordt zowat tweederde gevormd door BTW, accijnzen en, hou je vast, BTW over de accijnzen (Verhelderend stukje: http://plazilla.com/1-hoeveel-belasting ... je-benzine). Ingevoerd onder de vlag van het milieu of het fileprobleem, maar inmiddels (en toen ook stiekem) natuurlijk ordinaire schatkistvullerij. Ik weet nog dat er een jaar of vijf geleden door de politiek een commissie werd ingevoerd die ging onderzoeken waarom de brandstofprijzen zo hoog waren. Tot mijn immense verbazing repte die commissie vervolgens nauwelijks over al die achterlijke accijnzen, maar gaf men vooral de conjunctuur, de inflatie en de oliemaatschappijen de schuld!
Spoiler Tuning:
Een vergelijkbaar verhaal trouwens bij de verkeersboetes, die uiteraard zijn bedacht om gedrag te beïnvloeden. Weet je nog, ongeveer een jaar geleden? Waren er dat jaar ineens minder boetes geïnd, omdat we netter gingen rijden met z'n allen. Zegt Donner: "De inkomsten vallen tegen, dus we verhogen de boetebedragen." Dat verzin je toch ook niet... maar goed, dat heb ik wel vaker bij die man.


Oplossingen? Die heb ik niet. Maar kom niet bij me aan met beschuldigingen richting gezichtsloze oliemaatschappijen of ongrijpbare conjunctuurgolven. Kom niet bij me aan met een "daar kun je niks aan doen"-mentaliteit. Want een land dat veel geld uitgeeft, moet ook veel geld ophalen. En als je het (als volk) te pijnlijk vindt om te snijden in de uitgaven van je staat, dan heb je ook (als volk) niet te zeuren over de manier waarop dat geld bij elkaar wordt geharkt. Elk volk heeft de regering die het verdient... en blijkbaar ook de benzineprijs die het verdient :cry:

Spoiler Tuning:
In de VS volgen de prijzen aan de pomp wel gewoon redelijk trouw de ruwe olieprijs. Maar ja, daar staat ook een cultuurverschil tegenover, zowel qua overheid als qua bevolking, en of je dat moet willen voor Nederland is te bezien. En daar zeurt men ook over de brandstofprijzen trouwens...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: even een nadenk momentje!

Postby AlexanderB » SunJan06, 2013 9:30:30 AM

De gein is ook dat de benzineprijs hier en in de US vrijwel hetzelfde is, alleen betalen wij dr n dikke euro de liter belasting bovenop..

Van 30 cent naar 65 cent in n paar jaar tijd.. Tja, das lullig.. Voor ons ging de prijs van 1.50 naar 1.80, voor de Amerikanen verdubbelde die, en ja, daar zit je dan met je cultureel-verantwoorde-zuipauto's, dan moet je ineens 2x zoveel betalen voor je benzine, stel je voor dat je met je 1:7 lopende auto niet meer op je werk kan komen omdat de auto meer vreet dan je werk oplevert.. (Want ja, dichterbij wonen of een auto met een normaal verbruik kopen is geen optie..)

Stiekem hebben we het hier zo slecht nog niet, want noodzaak drijft innovatie, wij hebben al tientallen jaren zuinige auto's, in Amerika is het een godswonder als er een auto langs komt die 1:15 haalt, mensen slaan steil achterover als je vertelt dat je in een 20+ jaar oude auto rijd die bijna 1:30 kan (De Diesel-AX'jes dan).. Maargoed, netto betalen we per km net zo veel, alleen zij doen het met loodzware sloepen en n grotere tankinhoud..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: even een nadenk momentje!

Postby pcrodent » SunJan06, 2013 9:46:49 AM

AlexanderB wrote:... mensen slaan steil achterover als je vertelt dat je in een 20+ jaar oude auto rijd die bijna 1:30 kan (De Diesel-AX'jes dan)..


Ey da's valsspelen hè, moet je daar 's een pomp proberen te vinden waar je diesel kunt tanken... ;)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: even een nadenk momentje!

Postby AlexanderB » SunJan06, 2013 9:53:23 AM

Zie anders genoeg Amerikanen diesel rijden met hun pickups.. mja, dan roepen ze "no smoke, no poke", en krijgen ze het voor elkaar om 1:7 te rijden met een diesel, rokend en wel.. Tja, tov 1:4 op benzine gok ik dan, maar dan nog, dat is redelijk triest..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: even een nadenk momentje!

Postby JBo » SunJan06, 2013 10:01:04 AM

Haha echt he, onvindbaar! Diesel is daar alleen voor vrachtwagens lol

Nog even terugkomen op de prijzen, het is heel simpel. We hebben een groeiende wereldbevolking die steeds welvarender wordt, grondstoffen nemen af (aangezien niemand nog echt de moeite neemt deze te recyclen) en de vraag dus toe. Resultaat hogere prijzen :)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: even een nadenk momentje!

Postby Terminal » MonJan14, 2013 6:33:12 PM

Vind het leukste nog wel, hoe hoog de prijzen ook zijn, de gemiddelde Nederlander rijd er geen kilometer minder om inclusief mijzelf.
De prijzen zullen toch wel blijven stijgen, en ik rijd er zelf geen kilometer minder om, enigste verschil is dat ik oplet met het verbruik, ik rijd gewoon wat minder hard. Lange einden rijden blijf ik wel lekker achter een vrachtwagen hangen... maar daadwerkelijk minder rijden, nee.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron