Saxo VTS/VTR?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Drake » ThuFeb21, 2013 11:12:11 PM

Mwah het maximum koppel bij een 16v ligt hoger maar je hebt bij een lager toerental al meer koppel dan de 8v maximaal geeft ;)
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » FriFeb22, 2013 12:59:32 PM

Zou ik dat verschil voelen, denk je?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » SatFeb23, 2013 4:33:15 PM

Okee, vandaag twee adresjes afgegaan:

Een donkerblauwe VTS 8v van '98, en een grijsblauwe VTS 16v van '97.

De donkerblauwe, 170k op de klok, was veel minder mooi dan op de fotootjes.
De bodykit-panelen hingen op verscheidene plaatsen los, speakerdraden hingen los, en een van de stootlijsten op de deur zat met parkers vastgeschroefd...
Het reed op zich niet verkeerd, al kwam ik er na de proefrit achter dat de koppelingshevel gelast was.
Is het trouwens normaal dat het koppelingspedaal vrij zwaar gaat, en een heel korte slag heeft t.o.v. een AX? (of misschien heeft mijn AX juist een hele lange slag?)
Al met al: Stond er te slordig bij. Ik kijk liever even verder of ik een nettere kan vinden.

De zestienklepper stond weggestouwd in een hoekje, de druppels hingen aan de ramen, en de schimmel stond op het stuur.
Volgens de verkoper omdat het raam open heeft gestaan, en er sneeuw naar binnen is gekomen.
Ik heb niet eens de moeite genomen om er een proefritje in te maken.
Het was zo'n beetje de enige 16v die eruit zag zoals ik wil dat hij eruit ziet, met een acceptabele kilometerstand (twee ton), en binnen een te overbruggen afstand, die ook nog eens te betalen was. Jammer.

Gebaseerd op mijn korte rijervaring met de achtklepper, en de ervaring dat een zestienklepper bijna niet te vinden is in de staat die ik wil, heb ik besloten een achtklepper aan te schaffen. Die gaat echt wel voldoende zijn voor wat ik ermee ga doen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Rob GT » SatFeb23, 2013 10:43:04 PM

Vergeet niet dat de jongste Saxo's inmiddels ook al bijna 10 jaar oud zijn en dat de eerste Saxo 17 jaar terug van de band rolde. Echt moderne/nieuwe auto's zijn het dus niet :wink:

Maar ik denk dat ik inmiddels wel een redelijke goede ervaring heb met de Saxo VTS :D

Heb twee jaar terug bewust gekozen voor de 1.6 8v en wel om de volgende reden, de 1.6 8v is vlot genoeg (0-100 in 10 sec) en ook nog zuinig. De 16V is leuk, maar naar mijn idee moet je goed zoeken voor een goede en ik gebruik mijn auto voornamelijk als wintervervoer. Dus jammer van zo'n 16V die ook nog eens onzuiniger is. Van de 8v zijn nog voldoende goede exemplaren te vinden en was dus voor mij het beste compromis tussen sportiviteit en zuinigheid. Al heb ik eerlijk gezegd nooit serieus in een 1.4 gereden. Ik vind zelf het model vanaf 2000 wat frisser en moderner ogen. Maar technisch zijn er niet veel verschillen volgens mij.

Nu heb ik een 1.4 538 Sport met het 1600 blok uit mijn oude Saxo. De 1.4 538 uitvoering is wat onderstel betreft niet merkbaar anders dan mijn oude 1.6. Enige merkbare verschil is het interieur, dat heb ik dan ook meteen gewisseld. Kwa zuinigheid doet de 1.6 niet veel onder voor een 1.4. Ik rijd nu in de winter veel woon-werk (100 km dagelijks) en verbruik 1 op 15. Vriend van me met een 106 1.4 sport doet hetzelfde.

De 1.4 valt overigens wel in een lagere gewichtsklasse en volgens mij is die ook vlot zat en ziet er hetzelfde uit als een 16V (op het logootje na dan).

Nog even uit mijn hoofd voor je op een rijtje:
1.4 VTS 75PK 98-02 (weet ik niet zeker) 815 KG
1.6 VTR 90PK 96-98 895 KG (zie je niet veel meer)
1.6 VTS 90PK 98-01 895KG
1.6 VTS 100PK 01-04 895KG
1.6VTS 96-04 930KG (zoiets)
Facelift was in 1999.

Minpunten naast genoemde punten:
- stuurbekrachtigingspomp
- achteras
- wiellagers (bij mij tenminste)
- aandrijfassen

Oh trouwens, volgens carbase (autoweek.nl) accelereert de VTR langzamer naar de 100 dan de VTS 1.6, maar dat klopt niet volgens mij. Ook de verbruikscijfers kloppen niet helemaal. Ik zou de cijfers aanhouden van de 1.6 VTS 90 pk.

Tot slot, ik vind de Saxo een fijne sportieve, vlotte, lichte en zuinige auto. Er gaat wel eens wat stuk en er blijven wel eens lampjes branden, maar dat ben je gewend want je rijdt al frans en echt gekke dingen heb ik er nog nooit mee gehad :D (toch al ruim 25.000 km verder).

(een AX GT/GTI is overigens wel mannelijker)
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » SunFeb24, 2013 8:34:46 AM

Yep, dat zijn mijn bevindingen ook.
16v-tjes zijn best nog wel te vinden, maar degenen die ik vind zijn veelal verpest met afzichtelijke tuningdelen (zowel binnen als buiten) en velgen die twee maten te groot zijn. En als dat niet het geval is, dan is de prijs er ook naar, of de auto staat aan de andere kant van het land, of de kilometerstand is ruim de twee-en-een-halve ton gepasseerd. (Vaak nog alledrie ook.) En ga niet af op wat er boven de advertenties staat, de helft zijn gewoon typefoutjes...

Een VTS/VTR heeft vaker z'n originele bumpers nog, en staat nog op originele Toulouse-velgen (al mogen andere mooie velgen ook wel).
Zoals ik eerder al zei, een 16v gaat het niet worden, omdat de enige die binnen het plaatje viel beschimmeld en APK-loos in een hoekje stond...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby AlexanderB » SunFeb24, 2013 3:39:23 PM

En wat is het probleem met 2.5 ton? Fatsoenlijk onderhouden TU blokken kunnen makkelijk 5+ ton lopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby kick-it » SunFeb24, 2013 5:36:13 PM

Ik heb met mijn VTR 360.000 km gereden. Blok is nog perfect.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » SunFeb24, 2013 7:03:08 PM

Is iets psychologisch denk ik. Ook weet ik natuurlijk niet of die blokken goed onderhouden zijn.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby TvL » SunFeb24, 2013 7:47:33 PM

Niet op ervaringen gebaseerd, maar ik denk dat een auto alleen zo'n kilometerstand haalt als ie goed onderhouden wordt... En zijn lange ritten en weinig stilstand niet veel beter voor een auto dan korte ritjes en veel stilstand?
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » SunFeb24, 2013 8:43:09 PM

Vaak weet je toch niet wat je koopt, of het nou 1.4, 1.6 8v, of 16v'tjes zijn :)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Bossie » SunFeb24, 2013 8:46:24 PM

1.4 of 1.6 staat gewoon op kenteken, 8v of 16v zie je snel genoeg.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » SunFeb24, 2013 8:57:18 PM

JBo wrote:Vaak weet je toch niet wat je koopt, of het nou 1.4, 1.6 8v, of 16v'tjes zijn :)


Ik bedoelde qua staat he :D (dus onderhoud etc.)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » MonFeb25, 2013 8:19:07 AM

^ Datte.

En de blokjes kunnen die drie ton wel hebben, maar hoe staat het met de rest?
De versnellingsbak, het onderstel, de beademing van het blok, de distributieriem?
Ik kan me voorstellen dat na de 200.000 km de klad wel eens in het onderhoud kan komen. Vooral bij auto's van 15 jaar oud.
Dan is die 250k ook met hangen en wurgen bereikt...

En "16v" staat ook op het kenteken, evenals het vermogen van 87 Kw.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby MBa@NL » MonFeb25, 2013 3:20:25 PM

Als je echt een auto wilt kopen waarvan je de staat van onderhoud wilt weten moet je een nieuwe kopen... Bij een auto van 5 jaar kun je nog redelijk nagaan wat het onderhoud is geweest (meestal nog wel terug te vinden in de boekjes en anders op te vragen bij de garages waar die wagen is geweest). Bij een auto van 10 jaar en ouder moet je er gewoon vanuit gaan dat je de ellende van een ander koopt (tenzij het tegendeel wordt bewezen aan de hand van het onderhoudsboekje, welke bij die leeftijd nog wel eens vervalt worden als het om een wat duurder segment gaat).

In de leeftijdscategorie waar jij een auto in zoekt zou ik mij eerder zorgen maken om de algehele staat van de carrosserie (roest, schade, enz.) en na aanschaf zelf groot onderhoud gaan plegen en bij twijfel van bijvoorbeeld een distributieriem deze vervangen (als je tenminste nog lang plezier wilt hebben van de bewuste auto).

Het kopen van een tweedehands auto is en blijft altijd een risico en je moet er gewoon een klein beetje geluk mee hebben om een goed exemplaar te vinden...

Misschien is het ook een idee om (als je het financieel op kan brengen natuurlijk) tijdelijk twee auto's te hebben om eerst even aan te kijken of de "nieuwe" auto wel betrouwbaar is. zo niet dan heb je altijd nog vervoer achter de hand.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » TueFeb26, 2013 4:04:59 PM

Vandaag proefgereden in een VTR. Kwa uiterlijk ging het wel. De bodykit hing grotendeels nog vast, maar er zat wel een plekje boven de spatbordrand linksachter.
Technisch was de auto niet zo fris meer: Airco die niets deed (wat ik al wist), stroef schakelen, hoog koppelingspedaal, een rare zoem-klik achter het dashboard vandaan. Maar wat nog het ergste was, was de kat die doorgerot was. Dat lijkt mij een duur grapje om meteen te moeten vervangen.

Al met al een auto met teveel kleine dingetjes om te fixen. Volgende kandidaat!
(ik raak een beetje door de kandidaten heen, eerlijk gezegd...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » TueFeb26, 2013 5:05:22 PM

Misschien dat je anders ook zou kunnen kijken naar 106'jes? Verschillen zijn niet zo heel groot, of moet er echt een Citroen logo op zitten?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » TueFeb26, 2013 5:12:35 PM

Zijn die net zo sportief als een VTR/S? GTI's zijn zo verrekte duur...

Nee, mijn gedachte was dat een Citroën sAXo nog net acceptabel genoeg was om bij de AX club tussen de AX-jes te rijden.
(Ja, ik weet het, ik mag alles rijden wat ik wil, en nog steeds lid blijven, maar dit gaat over mijn mening)
Een 106 zou een goede tweede optie zijn, maar ik vind op een of andere manier dat toch een beetje te vreemde eend in de bijt worden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby AlexanderB » TueFeb26, 2013 5:21:29 PM

Een 106 fase 1 heeft meer weg van een AX dan een sAXo..

een 106 GTI is een 16v, en daarom inderdaad "premium duur"..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » TueFeb26, 2013 8:00:19 PM

Volgens mij zijn ze net zo sportief, maar als ze duurder zijn, dan zou ik het ook lekker laten.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JPG-slalom-racing » TueFeb26, 2013 11:21:30 PM

User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

PreviousNext

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron