Saxo VTS/VTR?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » SatFeb16, 2013 5:23:32 PM

Okee, dus ik zit weer eens digitaal autootjes te kijken, en m'n oog valt dus op een saxo 1.6.
Hier wordt vooral gesproken over VTS/VTR, waar ook weer 1.4 versies van blijken te zijn.

Aangezien ik erover zit te dubben of ik er een aan zal schaffen, zou ik ook graag willen weten wat nou de grootste verschillen zijn.
Alles lijkt een beetje voor elkaar uitgescholden te worden, en ik raak er een beetje van in de war.

Tot zover heb ik het volgende op kunnen zoeken:

1.4 VTR(?)/VTS = 1.4tje met 75 PK, trommels achter

1.6 VTR = 1.6 8v met 90 pk, schijven achter
1.6 VTS = 1.6 8v met 90 pk, schijven achter
1.6 16v VTS = 1.6 16v met 120 pk, schijven achter

Behalve de motorisering, kan ik niet echt wijs uit wat nou de verschillen zijn.
Zijn er nog grote verschillen kwa uitrusting of onderstel? Schokdempers, stabilisatiestangen, dat soort dingen?

En dan kom ik ook nog zoiets als een 1.4 538 Sport tegen, maar geen flauw idee op welke uitvoering die nou gebaseerd is.


De grootste vraag is eigenlijk:
Loont het de moeite, en de extra 5 euro wegenbelasting, om een 1.6 op te zoeken (met mijn budget waarschijnlijk een 8v), of is een 1.4 net zo leuk?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » SatFeb16, 2013 6:36:29 PM

1.4 vtr/vts is hetzelfde blok als ik in mijn saxo heb liggen. Dat is een mpi van magnetti, het rijd best lekker, maar echt super snel is het ook weer niet. Als je echt wat sportiefs wil, dan zou ik dat extra's uitgeven voor een 1.6.

(Want een 1.4 tunen schijnt ook geen zoden aan de dijk te zetten)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby saxo100 » SatFeb16, 2013 8:42:58 PM

Mis er nog een, met motorcode NFT.
Die heb ik gehad en was een 1.6 VTS met 100 pk en schijven achter. ( uitvoering heeft de katalysator in het spruitstuk zitten)
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » SunFeb17, 2013 11:46:48 AM

Is die NFT een 8v, of een 16v? Is ook eigenlijk het punt niet.

Wat zijn nou de verschillen in onderstel/uitrusting tussen een VTR en een VTS?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby saxo100 » SunFeb17, 2013 5:04:07 PM

Wheelnut wrote:Is die NFT een 8v, of een 16v? Is ook eigenlijk het punt niet.

Wat zijn nou de verschillen in onderstel/uitrusting tussen een VTR en een VTS?


NFT is 8v
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Browny » SunFeb17, 2013 8:20:08 PM

De 538 heeft geen sportief pakket. Ik zou kiezen voor de 16v, dat rijdt echt lekker door en is, op een zwakke bobine na, aardig betrouwbaar.

Ik dacht, maar weet het niet zeker, dat er versies zijn met schijfremmen achter en versies met trommelremmen achter.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby AlexanderB » SunFeb17, 2013 11:47:33 PM

vts met trommelremmen achter is een 1.4'tje, alle 1.6'jes hebben schijfremmen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » MonFeb18, 2013 9:02:16 AM

@Browny: Dat van die 538 had ik al zo'n beetje vermoed. Op foto's zie je dat ze een 538 interieur hebben, met geel gebiesde stoelen en een gele pookknop.
Ze hebben wel spatbordranden, maar geen lichtmetaal, en ze lijken me even laag als een VTR, maar onderhuids is het dus een normaal 1.4 onderstel?

Een 16v lijkt mij ook de leukste, maar voor onder de 2000 euro (wat ik eigenlijk al niet eens uit wil geven) heb je alleen maar petjes-getunede met twee-en-een-halve ton op de klok.
Dan zijn 8v's een stuk vindbaarder en origineler.

@AlexanderB: als je m'n eerste post goed leest, dan ontdek je dat ik daar al achter was.

Het motorvermogen is het belangrijkste punt niet. Ik geloof niet zo in hard blazen op de snelweg of de snelste acceleratietijd. Zelfs met m'n huidige elfhonderdje moet ik bij het optrekken gas terug nemen, omdat het overige verkeer gewoon geen gas geeft. Dus die 88pk van de 8v lijkt me toerijkend.
Ook boeit het me niet zo of er nou AB op de CV zit, of dat het stofje van de stoelen ietsje mooier is. Zelfs de stuurverkrachting had er van mij niet op gehoeven.

Wat mij meer interesseert is het onderstel. Ik wil weten of de VTR/VTS/VTS16v allemaal hetzelfde, sportieve onderstel hebben. (Op de ABS na dan. Boeit ook niet zo.) En of datzelfde onderstel, minus de schijremmen achter, ook onder de 1.4 VTS te vinden is.

Ik ga de volgende auto grotendeels op dezelfde manier gebruiken; als dagelijks vervoer, met de sporadische langere afstand ertussen, en voor tripjes naar de Lidl. Het enige verschil is dat ik een auto wil waar ik eventueel op een circuitmeeting niet compleet voor paal sta, als ik op drie wielen en op één oor de bochten uit waggel...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby q01z » MonFeb18, 2013 12:41:18 PM

paar belangrijke verschillen;

-schokdempers van een 16v zijn stugger als van de 8v
-stabilisatorstang en torsistangen zijn niet bij alle uitvoeringen even dik, regel is ongeveer 'hoe meer vermogen, hoe stugger het onderstel'
-ook zitten er op de 8v andere remklauwen als op de 16v
-voorveren weet ik niet, maar zal ongetwijfeld ook verschil in zitten
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » MonFeb18, 2013 3:31:05 PM

Kijk, dat is nou de informatie die ik wilde! (nou ja, het belangrijkste ervan)

Bij "stuggere dempers", en "dikkere torsie- en stabilisatorstangen", moet ik dan denken in de richting van "plankhard"?
Ik wil de auto dagelijks rijden in stadsverkeer. Er moet wel wat comfort overblijven...

Maar ik zal eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om beide versies proef te rijden.
Mijn indruk is dat een 8v voldoende is voor wat ik ermee wil doen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby q01z » MonFeb18, 2013 3:56:22 PM

absoluut niet plankhard.. t blijft Frans!

gewoon, stevig :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » MonFeb18, 2013 5:49:12 PM

Een vlug rondje gaspedaal.nl/marktplaats leert dat er maar een handjevol VTS 1.6i-16v's te koop staan voor wat ik uit kan/wil geven...
Als het ook daadwerkelijk 16v's zijn, en niet een "typefoutje"...
Dus tenzij ik veel geluk heb om een fatsoenlijke te vinden, die ook nog eens binnen een redelijke afstand van m'n woonplaats staat, en óók nog eens voor een schappelijke prijs, denk ik dat het sowieso een 8v wordt. Wel een 1.6...

Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten?
-Koppakking
-Roest achter koplampen
-Uitlaatpijp
-...?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby saxo100 » MonFeb18, 2013 7:30:44 PM

Wheelnut wrote:Een vlug rondje gaspedaal.nl/marktplaats leert dat er maar een handjevol VTS 1.6i-16v's te koop staan voor wat ik uit kan/wil geven...
Als het ook daadwerkelijk 16v's zijn, en niet een "typefoutje"...
Dus tenzij ik veel geluk heb om een fatsoenlijke te vinden, die ook nog eens binnen een redelijke afstand van m'n woonplaats staat, en óók nog eens voor een schappelijke prijs, denk ik dat het sowieso een 8v wordt. Wel een 1.6...

Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten?
-Koppakking
-Roest achter koplampen
-Uitlaatpijp
-...?


Ja, mocht je een versie met 100 PK 8v (NFT)vinden dan wordt die vaak verkocht/ geadverteerd als 16v omdat als je bij de RDW een kenteken opvraagt van een NFT hij aan geeft dat het een 16v is in sommige gevallen. Datzelfde geld voor de onderdelen sites.

Als men dus adverteerd als 16v, goed kijken naar de cilinderkop want daar kun je het makkelijk aan zien.
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby JBo » MonFeb18, 2013 9:40:06 PM

Hebben die 16v's nou ook hydrologische klepstoters?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby kick-it » TueFeb19, 2013 2:40:00 PM

-Roest dorpels onder achter zijruitjes. Je ziet t vaak niet vanwege de skirts.
-Roest wielkasten.
-achteras scheef.
-stuurbekrachtiging wil nog wel eens stuk gaan of gaan haperen.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby saxo100 » TueFeb19, 2013 2:53:58 PM

kick-it wrote:-Roest dorpels onder achter zijruitjes. Je ziet t vaak niet vanwege de skirts.
-Roest wielkasten.
-achteras scheef.
-stuurbekrachtiging wil nog wel eens stuk gaan of gaan haperen.



Als de stuurbekrachtiging hapert, zit het probleem meestal in het contactslot
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » TueFeb19, 2013 3:43:43 PM

Ah, okee.

Is die roest onder de skirts makkelijk te controleren? Of moeten de skirt daarvoor gedemonteerd worden?

En ik neem aan dat met "scheve achteras" die uitgelopen lagers bedoelt worden. Waardoor de wielen naar binnen gaan hellen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby kick-it » TueFeb19, 2013 4:26:39 PM

Wheelnut wrote:Ah, okee.

Is die roest onder de skirts makkelijk te controleren? Of moeten de skirt daarvoor gedemonteerd worden?

En ik neem aan dat met "scheve achteras" die uitgelopen lagers bedoelt worden. Waardoor de wielen naar binnen gaan hellen?

De roest in de dorpels is het makkelijkst te controleren vanaf de binnenkant, wanneer je bij de achterbank het paneel onder het raam weghaalt. Zie je snel genoeg of er roest zit.
Ik bedoel inderdaad uitgelopen lagers.
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » TueFeb19, 2013 5:21:06 PM

Hm... Ik hoopte eigenlijk niet de auto uit elkaar te hoeven halen voor/tijdens/na een proefrit...
Is het makkelijk om dat paneel te verwijderen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo VTS/VTR?

Postby Wheelnut » WedFeb20, 2013 1:20:05 PM

(Ik dubbelpost, en het kammenieschele! :twisted: )

Nou vergelijk ik toch nog even de vermogens van de 8v en de 16v, en hier kom ik op uit:
Autoweek wrote:8v
66kW bij 5600 tpm
135Nm bij 3000tpm

16v
88kW bij 6600tpm
145Nm bij 5200tpm


Die kilowattjes ga je bij flink trappen inderdaad wat sneller door, maar wat mij dus opvalt, is dat het koppel maar tien Nm scheelt, en dat dat koppel bij een 8v veel lager in de toeren voorhanden is. Precies in het toerengebied waar ik zo'n beetje altijd rij bij het dagelijks gebruik. (Tenminste, dat denk ik. Ik heb geen toerenteller. Niet nodig ook.)

Het wordt nog moeilijk kiezen zo...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Next

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron