Heeft AX waarde als oldtimer ?

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Heeft AX waarde als oldtimer ?

Postby FrankAX » WedJul22, 2015 3:01:30 PM

Hallo,

Met grote spijt in het hart gaan we na 27 jaar onze AX wegdoen.
Omdat het nu een oldtimer is vraag ik me af of "oldtimer status" invloed heeft op de prijs, waar je zo een auto best zou kunnen verkopen enzovoort. Heeft iemand ervaring met deze materie? Omdat ik zelf geen enkele ervaring heb met tweedehandsautos en ook niet met oldtimers wil ik uit respect voor ons dierbare autotje graag vermijden dat ik de auto veel te goedkoop zou verkopen aan iemand die hem een week later met flinke winst doorverkoopt.
Het is een AX10E benzine bouwjaar 1988, 3 deurs, met 64.000km en zonder roest (Ik weet dat roest een uitdaging is bij deze autos, dus hij heeft steeds in garage gestaan en nooit bij vriesweer gereden). Ingeschreven in België, maar op dit moment nog niet ingeschreven als oldtimer.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Heeft AX waarde als oldtimer ?

Postby Jurjenz » WedJul22, 2015 4:30:46 PM

In Nederland is een standaard AX niet veel waard. Gemiddeld staan ze voor 500-600 te koop aangeboden op marktplaats. Betere exemplaren zo rond de 750. Een nette GT/GTI zal zo rond de 1500 - 2000 schommelen. Ik heb wel het idee dat roestvrije en nette phase 1, GT's en GTI's iets in waarde aan het stijgen zijn. Maar de hoofdprijs ervoor krijgen, dat niet helaas.

Heb je misschien een paar foto's om alvast te delen?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Heeft AX waarde als oldtimer ?

Postby Wheelnut » WedJul22, 2015 4:40:53 PM

Met de verandering van de motorrijtuigenbelasting zijn AX-en veel minder interessant geworden als oldtimer.
Auto's zijn pas met 40 jaar wegenbelastingvrij. Een '88-er zal waarschijnlijk wel in de overgangsregeling vallen, waardoor je er kwarttarief voor mag betalen.
Maar dat betekent ook dat je er in de winter niet mee mag rijden. En driekwart van de jaarlijkse wegenbelasting voor een AX is niet genoeg om winterstalling te betalen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heeft AX waarde als oldtimer ?

Postby Holländer » WedJul22, 2015 8:16:21 PM

Wellicht dat er een privé verzamelaar interesse heeft, die hem graag in zijn garage wil zetten bij nog meer auto's. Als je écht wilt dat je AX een goede toekomst tegemoet gaat kun je zelfs overwegen of proberen om hem aan een museum te verkopen. Hier zal die voor iedereen zichtbaar zijn en een auto in goede staat is altijd welkom. Hierbij is het dan wel belangrijk dat die nog origineel is.

Verder zijn AXen vaak gewoon oude auto's. Niet van waarde omdat ze niet speciaal zijn. Er zijn er ook veel te veel van gemaakt om speciaal te zijn. Maar ook bij bijvoorbeeld de Peugeot 104 en de Citroen LN/LNA zie je dit. Een goed exemplaar is ook nog steeds maar weinig waard.

Ik denk persoonlijk (en zou dit ook het leukste vinden) dat die het beste naar een museum kan. Maar of musea geld willen uitgeven voor een AX durf ik niet te zeggen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Heeft AX waarde als oldtimer ?

Postby JSP » MonJul27, 2015 12:19:18 PM

fotos?

In Belgie zijn ze meer waard dan in NL als die in topstaat is.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests