Je AX uitlenen...

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Re: Je AX uitlenen...

Postby Holländer » ThuMar05, 2015 9:19:45 PM

Inderdaad een oud topic! Ik ga al wat jaartjes mee hier, maar had deze nog nooit voorbij zien komen :D

Mijn AX is voor iedereen beschikbaar. Ik hecht niet zoveel waarde aan mijn auto's. Komt ook wel omdat ze er al nooit meer al te best uit zien, genoeg km's hebben gereden (de 1.5D nu 350.000) en ik ze voor een habbekrats koop. Ook mijn zusje die net dr rijbewijs had kon 'm gewoon meekrijgen. Je hoort dan wel wat commentaar natuurlijk, als: het stuur draait heel zwaar! en er zat zoveel speling op je versnellingspook dat ik niet wist in welke versnelling die stond :lol:

Ik kan er wel om lachen. Mijn ax is ook altijd werkpaard, alles er in, er op of erachter kan en mag allemaal. Het blijft maar een gebruiksvoorwerp. Wel waarschuw ik altijd even dat een AX niet zo remt als moderne auto's, dus dat ze even wat meer volgafstand houden en anticiperend moeten rijden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Je AX uitlenen...

Postby Jurjenz » ThuMar05, 2015 9:35:33 PM

Inderdaad hoor! Auto's zijn gebruiksvoorwerpen. Bij mijn vorige twee ax'en had ik er ook absoluut geen enkel probleem mee, maar bij Sophie ben ik er veel voorzichtiger mee wat betreft uitlenen. Het is niet zomaar een 'AX'je'! :)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Je AX uitlenen...

Postby AlexanderB » FriMar06, 2015 12:01:42 AM

Euh, nou, liever niet tenzij ik dr naast zit, en dan alleen aan mensen die ik dr mee vertrouw.

Verder is het heel simpel, you break it, you just bought it, en dan niet voor de dagwaarde van de koets, maar voor de som van onderdelen en uren.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Je AX uitlenen...

Postby Wheelnut » FriMar06, 2015 1:09:29 PM

Zelf heb ik mijn AX ook maar één keer uitgeleend aan iemand die geen familie was.
En laat ik die kerel nou net bij PPR tegenkomen vorig jaar.

Met mijn Saxo heb ik precies hetzelfde trouwens. Die ga ik ook niet aan jan en alleman meegeven.
Ik ken zelfs personen die ik gewoon ronduit weiger.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Je AX uitlenen...

Postby j0achim » MonMar09, 2015 8:40:39 PM

haha, mijn eerste AX was echt de slet van de vriendengroep. Hij stond altijd bij een vriend van me op het erf met de sleutels erin.
Gereed voor gebruik wie een auto nodig had. We waren allemaal net 18 en hadden wel een rijbewijs, maar enkel 2 man een auto. Ik had hem niet vaak nodig, dus dit was wel handig.
Het mooie was dat iedereen wel wat aan de auto deed. De ene keer kreeg ik hem terug met een luchthoorn erin, dan weer een open rvs pijp van voor naar achter. Ook de motorkap is een keer doorgelast, andere radio en speakers etc.
Echt een geniale auto werd het op die manier. Enige nadeel was dat we wel handig waren, maar geen geld. Dus de tank was vaker leeg dan vol :P
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Je AX uitlenen...

Postby citrofenwick » WedMar11, 2015 9:07:33 PM

Bij mij enkel goeie vrienden die vaak bij me in de schuur klussen en mijn broer. Mijn vader mag ook wel nog. Verder vertrouw ik ze aan niemand. Ow, axclubleden die ik goed ken krijgen ook wel mn sleutels!

Een keer heeft mn moeder onwetend een paar jaar terug de sleutels van mn AX aan mn zus gegeven (die nog maar PAS begon te rijden en net haar eigen ax had geprakt) zonder mijn medeweten om mee naar school te gaan. Wetende dat het ding 110pk had, op semislicks stond met kuisptoelen etc EN het begon te sneeuwen. Ik was vrij kwaad toen ik het hoorde!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Je AX uitlenen...

Postby j0achim » ThuMar12, 2015 2:32:18 PM

Het zijn maar spullen. Het is altijd jammer als er iets gebeurd. Maar kan er niet van wakker liggen.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Je AX uitlenen...

Postby Wheelnut » ThuMar12, 2015 5:14:33 PM

citrofenwick wrote:Een keer heeft mn moeder onwetend een paar jaar terug de sleutels van mn AX aan mn zus gegeven (die nog maar PAS begon te rijden en net haar eigen AX had geprakt) zonder mijn medeweten om mee naar school te gaan. Wetende dat het ding 110pk had, op semislicks stond met kuisptoelen etc EN het begon te sneeuwen. Ik was vrij kwaad toen ik het hoorde!


Dat vind ik ook nog een stapje erger. Zonder overleg de spullen van iemand anders uitlenen.
En dan ook nog in zo'n situatie. Zou ik ook kwaad om worden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Je AX uitlenen...

Postby theohoutman » FriMar13, 2015 7:07:14 PM

Wheelnut wrote:
citrofenwick wrote:Een keer heeft mn moeder onwetend een paar jaar terug de sleutels van mn AX aan mn zus gegeven (die nog maar PAS begon te rijden en net haar eigen AX had geprakt) zonder mijn medeweten om mee naar school te gaan. Wetende dat het ding 110pk had, op semislicks stond met kuisptoelen etc EN het begon te sneeuwen. Ik was vrij kwaad toen ik het hoorde!


Dat vind ik ook nog een stapje erger. Zonder overleg de spullen van iemand anders uitlenen.
En dan ook nog in zo'n situatie. Zou ik ook kwaad om worden.


Tja... Ik ken dat soort momenten. In mijn geval heeft een familielid van me zonder te vragen de sleutels gepakt. En doordat het in een van haar dwangneurose momenten was vond ze achter af dat ze geheel in d'r recht stond. Zelfde deed ze met mijn DVD's en leent ze die ook nog eens uit aan bekende van d'r (die zag ik never nooit meer trug)

Wees zuinig op de sleutels! (zeker gezien zo'n iemand binnen 2 weken naar d'r rijbewijs te hebben gehaald een auto finaal tegen een VAT bus had gereden)
Doe FF relAX
User avatar
theohoutman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 138
Joined: SunAug10, 2014 2:04:41 PM
Location: Apeldoorn

Re: Je AX uitlenen...

Postby Holländer » SunMar15, 2015 9:39:03 AM

nu komen de échte verhalen boven water! Daar zou ik zeker niet blij mee zijn! Als je 'm zelf uitleent kan je het nog soort van je eigen "schuld/risico" zijn als er iets mee gebeurd, maar op deze manier... Toen ik naar Duitsland ging voor stage met mijn Saab 9000 (speciaal daarvoor gekocht) Bleef mijn AX achter in NL. Mijn vader betaalde daarvoor ondertussen de vaste lasten, dus het was ook soort van zijn auto. Hij gaf 'm mee aan de stageloper, die 'm binnen een paar weken in de sloot parkeerde (hoe is nog steeds een raadsel, zeker 50 meter na een bocht haaks op de weg de sloot in, zonder slipsporen in het gras van de berm :shock: ). Dit was wel jammer, maar nog niet zo erg als bovenstaande gevallen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Je AX uitlenen...

Postby Pascal » SunMar15, 2015 10:52:15 AM

In principe leen ik Pino niet uit.
Aangezien het nog een èchte is (dus carburateur en handchoke) komt tegenwoordig geen hond er meer mee weg...
"Huh..??!! Choke?? Wasda?? Hoemottat??"

Dus starten ho-maar.
Daarnaast heeft Pino geen rembooster, dus moet je ouderwets 100 kilo op je rempedaal zetten alvorens er zo ongeveer wat gebeurt...

Nee, uitlenen heeft alleen zin als ik niet alleen van Pino..,maar ook van de bestuurder afwil... :lol: :lol: :twisted:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Je AX uitlenen...

Postby Laurent » FriJul03, 2015 7:42:29 PM

Van mijn klasgenoten (of eigenlijk, voormalig klasgenoten) zijn er maar 2 die ik hem mee zou geven... Omdat beide gewoon een behouden rijstijl hebben. In mijn vriendengroep zijn er ook mensen die hem mee mogen en mijn vader rijdt er wel eens mee (is er bij een onderhoudsklus aan zijn auto een paar keer mee naar zijn werk geweest). Altijd garant voor opmerkingen over slijtagepunten. Laatste keer (februari/maart) was de opmerking dat de onderste motorsteun eraan zit te komen. En bij het vervangen van de remmen: "Helemaal vol met scheurtjes." Zeg maar een soort rijdend diagnoseapparaat.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Je AX uitlenen...

Postby PapaAX » SunJul12, 2015 10:24:45 AM

iedereen die ik beetje ken en vertrouw mag de souplesse en liefde van de AX voelen..... en zelfs veteranen die dikke mercedessen en BMW's gewend zijn zeggen dat hij verbazend lekker zit en goed rijd... alleen een beetje luid...
Image
User avatar
PapaAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: MonJan13, 2014 10:17:39 AM
Location: Apeldoorn

Re: Je AX uitlenen...

Postby JSP » MonSep21, 2015 1:19:40 AM

Nee, niemand leen ik uit mijn tgs is te snel en pino hecht ik veel waarde aan.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Previous

Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron