Roest door water in de kofferbak

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Roest door water in de kofferbak

Postby Rock's » MonOct17, 2016 6:06:48 PM

Veel AXjes zijn aan hun einde gekomen omdat de kofferbak ik de hoeken wegrot.

Ik zag na een bui een plas water in de kofferbak staan .... nu ben ik eens met de tuinslag gaan kijken waar het vandaan komt en hoe ik het kan tegengaan (daar zijn Nederlanders goed in :wink:
De pakking van de achter ruitenwisser was zo goed als verdwenen, om die reden liep het water bij het slot naar binnen.
De rubbers bij de achterruiten waren nog droog dus heb ik het achterlicht eruit gehaald en de rubbers schoongemaakt (rubbers af en toe invetten met vaseline doet trouwens ook wonderen)
Nu zag ik dat de "pakkingen" aan de boutjes van de achterlichten zo goed als waardeloos waren ... bij elk boutje heb ik er een stukje fietsband om gedaan waardoor dit weer goed afdicht.
De ruimte achter de achterlichten was nu ook vochtig en niet echt goed afgelakt dus heb ik hier wat tectyl in gespoten.

Kortom ... een fix wat in een kwartier geregeld was en en mogelijk voor kan zorgen dat de AX een jaar of 5 langer mee kan :D

Bij Deviltje had ik eens ontdekt dat het paneel achter de speaker flink aan het roesten was (de ene ax roest gewoon wat harder dan de andere)... AXjes werden aan de binnenzijde minimaal gespoten waardoor hij op een gegeven moment van binnen naar buiten toe wegroest, dus mocht je nog een kwartiertje over hebben controleer deze ruimte dan ook, al is het al aangetast door roest kan je een roest omvormer gebruiken zoals RX7 maar als het nog niet roestig is dan is tectyl een prima oplossing.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Roest door water in de kofferbak

Postby lummelke » ThuNov17, 2016 7:14:59 PM

Mooi werk, je kan beter preventief actie ondernemen dan achteraf te gaan lassen!

Vocht in de kofferruimte merkt men meestal sneller op dan water dat binnen sijpelt langs de achterlichten of de raamrubbers achteraan. Daarom heb ik bij de GTi een paar gaatjes van 6mm geboord in de onderste plaat achter de achterlichten, op die manier kan het water naar buiten lopen. Wel ook even in de antiroest gezet natuurlijk om erger te voorkomen.

Zoals je beschrijft zijn de ruimtes achter de binnen panelen ook kritisch, goed behandelen en zeker de afwateringsopeningen onder de dorpel goed open houden zodat het vocht ook effectief naar buiten kan. Met een voelermaatje van 0.5mm kan je goed de smalle openingen makkelijk open prikken.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen


Return to Algemeen/General

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron