belgishe keuring

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

belgishe keuring

Postby beefy » FriAug20, 2010 11:46:58 AM

titel zegt genoeg, de meeste hier weten wel wat kan en mag in belgie ivm de autokeuring:
na 2 pogingen zijn ze nog niet beginnen keuren.

poging 1: papieren vergeten
poging 2: de verlaging maar maar moet boven de 11 cm komen. omdat er momenteel een 1.1 blok inligt komt m'n spagettie iets lager dus ik zit nu op 8cm.
ze hebben moeten opzoeken of m'n zetelrails wel op standaart dingen bevestigd zijn. das dus inorde, ze vonden de co uitzonderlijk laag voor een 1.4 carb :D dus ik ga nu moeten origineele veren monteren.
de keuring chef vond het blijkbaar leuke stoelen en die vond het best hard optrekken voor een 1.4. degene die de foto's hebben gezien op m'n facebook weten dat het ding evenveel olie slurpt zoals benzine, toen m'n ax op de brug stond drupelde er olie op het hoofd van de keuring chef.
en op het terug keren naar huis heeft het motorblokje het begeven. raar krakend geluid en er komt olie uit langs de carterontluchting :shock: .
asap de 1.4 terug monteren.
wat een frustratie is de belgishe keuring dus :evil: :evil:
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
 
Posts: 611
Joined: WedJun25, 2008 11:33:02 AM
Location: belgie "staden"

Postby jk » FriAug20, 2010 3:49:46 PM

Ik heb voornamelijk ervaring met afkeur op enigszins verdroogde rubbers (van stabilisatorstang e.d.) en een bijna hysterische accuratesse bij de afstelling van de koplampen (er zijn mensen die 3x worden afgekeurd ondanks bijstellen van de lampen).

Dit zijn beide punten die in Nederland eerder door de keuring komen.

Bij de meeste afkeurpunten krijgt men 14 dagen de tijd voor herstel, waarbij de auto gewoon mag worden gebruikt.
Slechts in zeldzame gevallen mag de auto niet in het verkeer.

Maar ik moet erbij zeggen dat de Belgische keuring m.i. objectiever is dan de Nederlandse omdat het meeste werk door apparatuur wordt gedaan waarbij geen twijfel aan de resultaten mogelijk is (tenzij het apparaat defect is of verkeerd ingesteld).

De keuring gebeurt in speciale keuringsstations en niet door de garagisten zelf zoals in Nederland.

Als ik moet kiezen tussen de Nederlandse of de Belgische manier van keuren, kies ik voor de Belgische.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby denny » FriAug20, 2010 4:05:45 PM

ja buiten het feit dat je auto in belgie aan de vignet eisen moet voldoen. Ze kunnen daar werkelijkwaar al beginnen te zeiken over een niet standaard breedte van de band. Laat staan dat er rode gordels ipv zwarte inzitten, verkeerde motor. afkeur afkeur afkeur...
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby jk » FriAug20, 2010 8:50:25 PM

denny wrote:ja buiten het feit dat je auto in belgie aan de vignet eisen moet voldoen. Ze kunnen daar werkelijkwaar al beginnen te zeiken over een niet standaard breedte van de band. Laat staan dat er rode gordels ipv zwarte inzitten, verkeerde motor. afkeur afkeur afkeur...


Is in Duitsland ook het geval.
Daar kan je zelfs strafpunten op je rijbewijs oplopen voor een niet goedgekeurde stoel of sportstuur.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby citrofenwick » SatAug21, 2010 12:04:57 AM

zeg jk, ben jij soms afkomstig van België ofzo? :P offtopic
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby 2Black » FriSep03, 2010 12:18:11 AM

Het nederlandse APK systeem is een typisch voorbeeld van het poldermodel...
We keuren wel maar doen het nauwelijks objectief..., we laten het over aan mensen die er geld mee verdienen en gaan 'af en toe' en 'toevallig' controleren. Zelfregulering noemen we dat, en bovendien veranderen we continue de regels.
Sinds dit jaar hoef je zelfs geen autopapieren meer mee te nemen :D .
Resultaat in Nederland is dat er aardig wordt gesjoemeld en dat je bij garage A goedgekeurd kunt worden terwijl garage B afkeurt..., met het online-RDW systeem heb je nu garages die om 4 uur 's middags alle APK's in 1 keer afmelden omdat ze hopen (weten....) dat ze dan een mindere kans op steekproeven hebben vanwege tijdgebrek....


Een gesloten systeem met keuring door onpartijdige specialisten (die wel erg lastig kunnen zijn natuurlijk, net als bij ons de RDW-steekproefcontroleurs dat kunnen zijn) is in veel landen de norm. België en Duitsland zijn voorbeelden van zo'n gesloten systeem.

Ik kende iemand met een Xantia V6 Activa die een half jaar op zoek is geweest naar Venise-velgen in Activa maat omdat hij naar Duitsland ging verhuizen. Zonder die velgen was de auto niet origineel en zou hij grote problemen krijgen bij de import...

We hadden toch ook Belgische vrienden die voor de keuring alle aanpassingen weer van de auto afhaalden om door de keuring te gaan? Want dat was makkelijker dan de keuring voor 'speciale voertuigen' te doorstaan waarbij alle E-nummers en TüV keuringen etc. moesten worden verantwoord.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby degene » FriSep03, 2010 12:57:38 AM

Die Nederlandse APK keuringsmethode zou dus eigenlijk impliceren dat er mogelijk een stuk meer barrels rondtuffen in Nederland.
Toch had je vorig jaar op onze wegen de kleinste kans op een dodelijk ongeval
bron.
Dus het gevoel bekruipt mij al gauw dat zo'n belgische keuring puur bureaucratisch geneuzel in de marge is. (niks voor belgen trouwens)
In Duitsland is er nog wat voor een gesloten systeem te zeggen, in combinatie met snelheidlimietloze stukken weg en losslingerende uitlaten enzo.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby jk » FriSep03, 2010 10:16:06 AM

citrofenwick wrote:zeg jk, ben jij soms afkomstig van België ofzo? :P offtopic


Ik woon er al meer dan 10 jaar, in de provincie Antwerpen, en met genoegen.
Ga je over de grens, het leven is er onmiddellijk anders dan in Nederland.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby jk » FriSep03, 2010 10:35:50 AM

2Black wrote:Het nederlandse APK systeem is een typisch voorbeeld van het poldermodel...
We keuren wel maar doen het nauwelijks objectief..., we laten het over aan mensen die er geld mee verdienen en gaan 'af en toe' en 'toevallig' controleren. Zelfregulering noemen we dat, en bovendien veranderen we continue de regels.
Sinds dit jaar hoef je zelfs geen autopapieren meer mee te nemen :D .
Resultaat in Nederland is dat er aardig wordt gesjoemeld en dat je bij garage A goedgekeurd kunt worden terwijl garage B afkeurt..., met het online-RDW systeem heb je nu garages die om 4 uur 's middags alle APK's in 1 keer afmelden omdat ze hopen (weten....) dat ze dan een mindere kans op steekproeven hebben vanwege tijdgebrek....


Een gesloten systeem met keuring door onpartijdige specialisten (die wel erg lastig kunnen zijn natuurlijk, net als bij ons de RDW-steekproefcontroleurs dat kunnen zijn) is in veel landen de norm. België en Duitsland zijn voorbeelden van zo'n gesloten systeem.

Ik kende iemand met een Xantia V6 Activa die een half jaar op zoek is geweest naar Venise-velgen in Activa maat omdat hij naar Duitsland ging verhuizen. Zonder die velgen was de auto niet origineel en zou hij grote problemen krijgen bij de import...

We hadden toch ook Belgische vrienden die voor de keuring alle aanpassingen weer van de auto afhaalden om door de keuring te gaan? Want dat was makkelijker dan de keuring voor 'speciale voertuigen' te doorstaan waarbij alle E-nummers en TüV keuringen etc. moesten worden verantwoord.



Ik heb ervaring met zowel het Nederlandse als het Belgische systeem.

Ca. 15 jaar geleden ben ik bij een import van een jaren '80 auto vanuit Engeland werkelijk dwarsgezeten door een APK-keurmeester van de RDW die willens en wetens twee opeenvolgende reglementen door elkaar gooide, hetgeen mij veel extra werk bezorgde. Maar gelukkig ontdekte ik wat hij uithaalde. Uiteindelijk ging de man na mijn klacht (toevallig?) met ziekteverlof en is mijn auto vervolgens goedgekeurd door een RDW regiochef.
Toch is er sindsdien veel ten goede veranderd bij de RDW, merk ik.

Onlangs (2009) heb ik in Den Bosch een AX bekeken bij een handelaar. Deze auto had een gloednieuwe APK. Desondanks waren de koplampen volledig nat en gecorrodeerd en was de auto ook overigens in zeer slechte staat.

Een aantal jaren geleden was ik in Nederland bij de RDW getuige van een keurmeester die een Opel Astra diesel van een Turk net zo lang liet razen tot er een defect optrad.
Dat zal je in België niet meemaken, want daar meet men voor aanvang van de roetmeting in geval van twijfel zelfs de motortemperatuur met een optische meter (het is verstandig de dieselmotor tijdens wachten op bedrijfstemperatuur te houden).

Sinds kort schijnen bij alle keuringen EU regels te moeten worden toegepast (o.a. van het kaliber dat een snelheidsmeter wel aanwezig moet zijn moet zijn maar niet behoeft te functioneren).

Belgische keuringsstations zijn sinds een paar jaar bevoegd om te keuren voor de Nederlandse APK. Misschien een goed idee als je het niet vertrouwt bij aankoop van een auto, want de Belgische keuringen worden alle uitgevoerd door een streng per steekproef gecontroleerde onafhankelijke instantie, en men keurt vrijwel geheel machinaal. Alleen aan het eind is er een optische controle van onderzijde en ophanging.
Bij Belgische stations kan men ofwel op afspraak, ofwel zonder afspraak terecht, op werkdagen.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda


Return to Frustraties

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron