Bandenboer

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Waar zitten de nieuwe banden?

Voor
11
61%
Achter
7
39%
 
Total votes : 18

Bandenboer

Postby pcrodent » ThuJan20, 2011 9:40:16 AM

Iedere keer dat ik bij de Profile kom is het raak...

In het verleden deden ze weleens routinematig 2.5 bar in alle banden (alsof verongelukte mensen nog banden bij ze komen kopen...), dit keer was het 2.1 rechts en 2.3 links (???).
Verder hebben ze weleens m'n Citroën-ventieldopjes weggeflikkerd, of m'n auto viesgemaakt met hun zwarte vingers.

Vandaag was het dus weer raak... kom ik voor twee banden, en ik zeg nog: voorbanden vervangen, en daarna zorgen dat de nieuwe banden aan de achterkant van de auto terechtkomen. "Jaaa dat doen we altijd meneer".

Zijn ze klaar, en waar zitten de nieuwe banden? 1x raden :twisted:
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby q01z » ThuJan20, 2011 9:48:24 AM

achter en de voorbanden zijn nog oud?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby pcrodent » ThuJan20, 2011 10:15:45 AM

Haha dat zou helemaal een klassieker zijn geweest, godzijdank was dat het niet...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby jk » ThuJan20, 2011 10:22:09 AM

Ik blijf er altijd naast staan bij bandenboeren (ook naast de balanceermachine).

Verder zet men de banden altijd op iets te hoge druk (maar dat bevordert het 'zetten' van de band op de velg).

Het aanhaalmoment van de wielbouten is bij alle bandenboeren veel te hoog (gewoonlijk 13kgm ipv orde van grootte 9-10kgm) maar de meesten gebruiken tegenwoordig tenminste wel een momentsleutel.

Wat velen dan weer nalaten is het kruislings en in fasen aanhalen van de wielmoeren/-bouten (maar kruislings is niet van toepassing bij 3 wielbouten/-moeren, in fasen vastdraaien wel) hetgeen kan leiden tot onbalans want je vervormt de velg, ook bij stalen velgen.

(Qua ondoorzichtigheid van prijzen en deskundigheid mijd ik na enige ervaringen Kw*kF*t als de pest).
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Revz » ThuJan20, 2011 7:00:40 PM

Ik moet binnenkort ook naar een bandenboer. Nu al zin in...Mijn AX krijgt nieuwe banden en ik moet er op letten dat het netjes gebeurt. Ik blijf er ook maar bij.
Het is toch niet normaal dat er bij die zaken zo slecht wordt gewerkt. Is daar ook geen keurmerk voor of zo dat de kwaliteit waarborgt?

Ik twijfel nog tussen de Euromaster of Profile Tyrecenter bij mij om de hoek.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Terminal » ThuJan20, 2011 7:14:41 PM

Zijn genoeg andere bedrijven die je banden willen wisselen hoor.

Ook veel garages kunnen het :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Revz » ThuJan20, 2011 7:24:04 PM

Terminal wrote:Zijn genoeg andere bedrijven die je banden willen wisselen hoor.

Ook veel garages kunnen het :)

Maar hoe weet ik dat bij die andere bedrijven het wel goed gaat.
Garages doen het ook maar die halen vaak de banden bij de bandenboer en daar betaal je dan nog wat boven op. :lol:
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Browny » ThuJan20, 2011 7:47:41 PM

bij mijn garage zijn de banden goedkoper incl. montage dan de bandenboer hoor. (soms zelfs goedkoper dan via autobandenmarkt.nl)
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby Terminal » ThuJan20, 2011 11:02:03 PM

Inderdaad, veel garages kopen in bij een leverancier, zoals brezan enz.
Hierdoor hebben ze vaak flinke korting op de producten.

Ik me verder niet al te veel zorgen maken over iets als banden laten wisselen. Tenzij je peperdure velgen hebt natuurlijk, maar dat lijkt me niet.

Zelf trouwens heel erg goede ervaringen met de profile tyrecenter hier in Zutphen. Kon er bij blijven staan, deden erg voorzichtig met mijn velgen en hij was super nauwkeurig met het balanceren van de wielen.
Ook weer vast zetten, eerst met de tol aan zetten en toen nog netjes op het juiste moment met de momentsleutel.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby jk » ThuJan20, 2011 11:13:19 PM

Ik maak mij altijd vooral zorgen om onbalans.
En dat kan behalve door kromme velgen of onzorgvuldig balanceren ook komen door het verkeerd aantrekken van de wielbouten/-moeren.

En als je ooit een lekke band hebt 's avonds in de regen op een afgelegen plek ben je niet blij als je op je wielmoersleutel een pijp van 1m lengte nodig hebt maar die nergens kan vinden.
(Zoals mij overkwam met een Volvo 240 op een landweggetje in Engeland - de garage had de wielmoeren nogal erg goed vastgezet).
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby AlexanderB » ThuJan20, 2011 11:27:43 PM

beungarages die wielmoeren vastzetten met luchtsleutel hoef ik niet heen, dan doe ik t liever zelf, met de momentsleutel that is.. ten 1e trek je (mogenlijk) je schijven en velgen krom (trillende remmen met nieuwe schijven kan dan ook komen door scheef aangedraaid wiel) en ten 2e, sta je dan idd in de regen sip te kijken omdat je zelfs staande op de kruissleutel, de bouten niet uit je wiel krijgt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby pcrodent » FriJan21, 2011 3:32:13 PM

Juh dat van die 200 Nm op de wielbouten was ik nog even vergeten ja :twisted:

Ik dacht eens eindelijk een goede gevonden te hebben, moest er ietsje voor om maar dat doe ik dan graag. Helaas: de tweede keer dat ik er was hebben ze weer zo'n 16-jarige aan m'n auto laten zitten :(
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby MNM(tm) » FriJan21, 2011 8:01:30 PM

Bij Kastelein Banden (Profile) in Sommelsdijk heb ik wel goede ervaringen.
Daar worden de wielbouten inderdaad netjes in fasen en met een momentsleutel aangedraaid.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby 2Black » SatJan22, 2011 4:58:49 PM

Omdat ik een aantal jaren bij Renard heb rondgelopen weet ik wel ongeveer hoe dat bandengebeuren qua prijs in elkaar zit.
En ik denk dat (in principe) de 'gewone' garage vrijwel altijd goedkoper kán zijn dan de bandenjongens.
Bijna al die Profile's, Euromasters en KwikFluts bieden een op het oog leuk prijsje maar vragen vervolgens idioot veel voor balanceren, monteren en 'klein materiaal'.
De meeste garages halen hun banden inderdaad gewoon bij de groothandel, telefonische bestelling die dezelfde dag wordt afgeleverd, voor een prijs waar wij enkel van kunnen dromen. Vervolgens moet je als klant een beetje onderhandelen over montage, ze verdienen meestal al snel €20 per band en dus kan montage voor ongeveer een tientje all-in.
Onderhandelen over montageprijs en een beetje flexibiliteit in bandenkeuze kan veel voordeel opleveren.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby J5 » SatJan22, 2011 5:58:33 PM

Ik moet 2 nieuwe banden voor de Volvo en heb deze besteld bij Autobandenmarkt.nl. Hier kun je ook op postcode adressen krijgen met de prijzen erbij waar je je banden kunt laten wisselen. Heel handig is ook dat er ervaringen van mensen staan over de service en werkwijze van het door jouw gekozen bedrijf. Ik ga dus de proef op de som nemen en ga dat gewoon eens een keer proberen. Mijn vrouw heeft een keer een lekke band gereden met de Volvo en deze is vervangen bij een officieel bandenbedrijf en daar mocht ik incl. balanceren even 134 euri aftikken. :roll: Ik heb nu 2 banden voor 144 euri, maar ze moeten er dan nog wel onder.
User avatar
J5
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 730
Joined: TueMay02, 2006 8:51:05 PM
Location: Katwijk

Postby Mastenhose » SatJan22, 2011 6:23:16 PM

J5 wrote:Hier kun je ook op postcode adressen krijgen met de prijzen erbij waar je je banden kunt laten wisselen. Heel handig is ook dat er ervaringen van mensen staan over de service en werkwijze van het door jouw gekozen bedrijf. Ik ga dus de proef op de som nemen en ga dat gewoon eens een keer proberen.


Mijn vader heeft erg goede ervaringen met zo'n via autobandenmarkt aangegeven bedrijf in de regio hier. Is hij helemaal lyrisch over!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby saxo100 » SatJan22, 2011 7:27:07 PM

de banden met het meeste profiel horen op de aangedreven wielen.
dus bij voorwielaandrijving voor en bij achterwielaandrijving achter.
er van uit gaande dat de poll over de AX gaat heb ik voor gestemd.
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Postby Mastenhose » SatJan22, 2011 7:50:58 PM

saxo100 wrote:de banden met het meeste profiel horen op de aangedreven wielen.
dus bij voorwielaandrijving voor en bij achterwielaandrijving achter.
er van uit gaande dat de poll over de AX gaat heb ik voor gestemd.


Daar is onlangs een interessante discussie over geweest op 't forum. Ik ben 't met je eens, maar anderen zeggen 'beste banden altijd achter', ongeacht de aandrijving...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Rio97 » SatJan22, 2011 7:59:47 PM

Mastenhose wrote:Mijn vader heeft erg goede ervaringen met zo'n via autobandenmarkt aangegeven bedrijf in de regio hier. Is hij helemaal lyrisch over!


Nu wordt ik wel nieuwsgierig, welke is dat?

Bij mijn vaste garage is het eerder andersom: de velgen die zij van nieuwe banden hebben voorzien en gebalanceerd monteren ze liever zelf.
Weten ze zeker dat alles volgens het boekje is gedaan.
Al iets te vaak meegemaakt dat de velgen veeeels te strak zijn aangedraaid door iemand anders waarop de garage het verwijt kreeg niet goed te hebben gebalanceerd.

Met de profile ook trouwens nooit problemen gehad. Kosten voor monteren, balanceren en de afvalbijdrage staan netjes op de website.
Overigens kan de prijs per Profile verschillen!
Voor de CX bleek Delft een tientje per band goedkoper dan Gouda.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby bollie » SunJan23, 2011 1:11:57 AM

oke, ik werk dus bij de bandenboer als monteur (ik heb vrij weinig met banden te maken tenzij het druk is)
maar ik weet dat ze standaard altijd de banden op 2,5 bar zetten (van luxe-auto's) tenzij anders gevraagd door de klant.

bij ons geldt ook, nieuwe banden op de aangedreven as.
dus voorwiel aandrijvers krijgen de nieuwe banden voorop en de achterwiel aandrijvers achterop, tenzij anders gevraagd door de klant.

ik geloof dat er door heel nederland in totaal iets van 250 profile vestingen zitten dus zal er best wel wat verschil zitten in de kwaliteit en service per vestiging.

en daarbij snap ik eerlijk gezegd niet echt waarom je naar een bedrijf terug gaat als je er al eerder slechte ervaringen mee gehad hebt. (ongeacht of dat nou een profile is of een ander bedrijf)
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.
User avatar
bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 250
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Next

Return to Frustraties

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron