Slopen geliefde auto...

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Slopen geliefde auto...

Postby grietje » ThuMay19, 2011 1:18:09 PM

Het is al meerdere keren het idee geweest, maar elke keer kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen om shoeks (1.0E '87) te slopen.
Het is het eerste autotje van mijn moeder, welke zij dan weer nieuw gekregen heeft van haar (inmiddels overleden) vader om mij als baby niet op de fiets te hoeven vervoeren. Mam heeft shoeks nooit veel gebruikt. De teller zal nu dan ook ongeveer op een ton staan (Na 25 jaar...) Helaas is de teller al in 2004 overleden en draait ie willekeurig (laatste APK was 700.000 km ;) ) Hij heeft ons altijd naar school gebracht en gehaald, naar tandarts in amsterdam, schaatsen op de jaap eden baan, boodschapjes etc. Ik heb ontelbare keren op die achterbank gezeten. Ik herken zijn geluid uit duizenden en hij heeft mam en ons nooit laten staan.

Eind 2005 heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben ik shoeks gaan gebruiken naar paard & school. Hij had toen al roest bij tankdop en in het begin van de dorpels.
In 2008 is hij gelast aan de achterbak, omdat de onderrand van het rubber compleet weg was en de sluiting los hing. Dit is gelast en gespoten. Maar toen spraken we wel al over eventuele sloop
In 2009 zouden we hem met de slooppremie inleveren voor een Mitsubishi Pajero voor mijn moeder wegens een groot gat in de bodemplaat van de AX. Autos van voor 2001 bleken alleen goedkoper te zijn dan na 2001 met inruilpremie. De AX bleef en de bodemplaat werd gelast.

Begin 2010 verliep de apk weer en was de planning hem te slopen. Maar toen hij zonder aanmerking door de APK kwam.. Tja, beetje zonde om dat te slopen?
Toen heb ik hem gebruikt voor stage, maar dit was beetje teveel voor t autotje. De remmen gingen kapot en het heeft lang geduurd voor ik dat gefixt had.
Daarna istie gebruikt om in eindhoven te crossen omdat de smart stilstond met zn kapotte motorblok. In Eindhoven istie eigenlijk zwaar mishandeld. Zandwegen; hard over rotondes, zwaar beladen en veel grote afstanden.
Toen istie naar Jelle gegaan die er bijna 10.000 km mee heeft gereden (en nodige reparaties heeft moeten uitvoeren, het autotje heeft in 2010 echt teveel gelopen)

Nu istie in Januari afgekeurd voor APK op een hoop puntjes. De helft is uitgevoerd maar nu is er een wiel of baklager aan gort (ik denk wiel) Ondertussen kijken we liever niet naar de dorpel onder de skirts; volgens mij is dit ERG krokant..... Ook begint ie nu op de raamranden, achter de koplampen etc.

Punt is; ik heb het krap en heb een bonito gekregen. Daarnaast heb ik mijn smart, betrouwbare, fijne en goedkope auto...
De AX rijd nog heeeeeerlijk ( :( ) maar koppeling is op, wiellager helemaal aan gort (je kan er niet mee rijden zo erg) motor verbruikt veel olie, HRC lekt remolie en de carosserie is best rot. Hij is totaal niet origineel meer, dus die waarde heeft ie ook niet....
Hij staat geschorst....

Ik wil hem nu dus echt gaan slopen. Maar waarom is dat zo verdomde lastig/pijnlijk?

ImageImage
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby gigawebs » ThuMay19, 2011 1:37:46 PM

Het was echt een leuk wagentje om mee te rijden! Ondanks de te vele reparaties die ik van de winter heb moeten doen heeft hij zich echt goed gehouden. Maar ondertussen is hij toch inderdaad wel erg flink aan het rotten aan de dorpels nu. Je moet ergens de streep trekken. Nieuwe koppeling, wielagers, laswerk... En wie wat nog meer allemaal niet meer in orde is.
Ik zal hem niet vergeten, eerste autotje waar ik mee mocht rijden waneer ik wilde. :P

Image
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Slopen geliefde auto...

Postby degene » ThuMay19, 2011 2:28:51 PM

En je kunt er ook geen koets van maken? Voor een laatste jaartje? Gefaseerd slopen zegmaar

Stijlen en dak eraf. Blok en bak eruit. Lantaarntjes erop, 2-span ervoor :)
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Slopen geliefde auto...

Postby gigawebs » ThuMay19, 2011 2:31:04 PM

Van 41 pk naar 1!
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Slopen geliefde auto...

Postby q01z » ThuMay19, 2011 2:43:25 PM

eigenlijk is dat best een aardig idee..

een lege AX-koets weegt echt niet zoveel.. laat de achteras zitten.. zet er de 145 bandjes onder.. en maak een setje bomen voor flower.. .kan ze best hebben :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Rock's » ThuMay19, 2011 4:07:11 PM

Ik kan me voorstellen dat hij sentimentele waarde heeft.
Maar hij heeft gedaan wat hij moest doen ... meer zelfs ... geweldig dat (de toen kleine) Romy zelf ook nog in de wagen heeft kunnen rijden.

De auto heeft het goed gedaan maar aan alles komt een eind ... haal er iets af wat je goed kan bewaren zodat Shoeks blijft bestaan ... ook al is het maar een klein stukje.

(logo - Stukje stof wat je eventueel kan inlijsten)

Of maak een moodboard of kunstwerk van een paar onderdelen.

Suc6 iig !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Slopen geliefde auto...

Postby grietje » ThuMay19, 2011 8:24:32 PM

Goede ideen Aad!

Ik ga er eens over nadenken. Een kunstwerk vind ik wel vet. Gebruiken we een paar van die mooie fotos van Jelle, zn logo's en stukjes uit shoeks enzo en dan maken we een kunstwerk

:D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Rob GT » ThuMay19, 2011 10:25:57 PM

Als de auto zoveel emotionele waarde heeft:

Zou ik hem gewoon onder een doekje in een droge schuur zetten en hem er over 20 jaar weer onderuit halen.
Slopen kan altijd nog. :roll:

Moet je daartoe natuurlijk wel de mogelijkheid hebben...
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Losroyos » ThuMay19, 2011 10:28:28 PM

Aan alles komt een keer een eind, En als het autotje altijd zijn werk gedaan heeft moet je zeker wat van hem overhouden, Laat een kenteken plaat maken, doe een kunst werk voor aan de muur. Meer kan je niet doen dan dat, of je moet er een tattoo van laten zetten ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Rio97 » ThuMay19, 2011 11:16:44 PM

Aah, moet deze AX nu dan toch het veld ruimen.
Met zo'n achtergrond is een emotionele band erg goed te begrijpen. Mijn eerste AX kan ik ook nog erg goed herinneren...

Nog een paar ideeën voor de mogelijkheden om iets moois van de onderdelen te maken:
http://www.citrobag.nl

Met de koppelingsplaat kun je een mooie klok voor aan de muur maken!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Slopen geliefde auto...

Postby mini_mouse » ThuMay19, 2011 11:41:14 PM

Ik zou zowiezo een kenteken plaat bewaren!

De technische mankementen zijn nog wel te overzien. Maarja, de roest. Dat maakt het toch lastig om zo'n autotje nog op de weg te houden.

Belangrijkste zijn toch de herinneringen die je aan shoeks hebt :)
mini_mouse
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 134
Joined: ThuMay21, 2009 9:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: Slopen geliefde auto...

Postby pcrodent » FriMay20, 2011 7:16:07 AM

I feel your pain...

Ik heb afgelopen maand mijn witje naar de sloop gebracht. Mijn eerste autootje, dat me bijna 7 jaar trouw heeft gediend. Maar roesten deed ie wel, en toen op een gegeven moment ook allerlei andere dingen stuk begonnen te gaan heb ik "de grijze" gekocht. Maar het witje mocht nog niet weg.... heeft nog maanden hier in de straat gestaan, verzekerd en met APK en alles. In afwachting van het reddingsplan. Maar opknappen, écht goed opknappen, kostte meer dan menig andere hele goede auto kant-en-klaar kopen, en in een schuur zetten in afwachting van een restauratie... daar wordt het werk ook niet minder van, en wanneer ga ik het dán doen?
Uiteindelijk heb ik alles van waarde eraf gehaald en heb ik met hem z'n laatste ritje gemaakt, naar de sloop. Starten en lopen, na maanden stilstaan, het trouwe bakkie. Zelf slopen zou mooier zijn geweest, maar ook een hoop werk tegen minimaal resultaat, en verkopen aan iemand die hem voor de laatste twee maanden APK zou afraggen alvorens 'm bij de sloop te dumpen was mijn eer te na...

En aldus eindigde de FF-SR-17. Ik heb nog wel een witte kentekenplaat en de reservesleutel :) En alle onderdelen van de witte die voortleven in de grijze...

Sterkte met het afscheid van shoeks! Helaas, wat gedaan moet worden moet uiteindelijk worden gedaan :(
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Ceristimo » FriMay20, 2011 3:27:19 PM

Na een jaar te hebben gewacht op een nieuwe koppakking gaat ook Mirka eraan...En zo nemen we allemaal afscheid van onze AX'en...

Al is Shoeks natuurlijk een stuk emotioneler afscheid dan Mirka... Kan me voorstellen dat het ding veel emotionele waarde heeft, en het meer een 'kameraad' is geworden dan slechts een doodgewone auto. Helemaal als je ermee opgegroeid bent.
Moeilijk....

Ik vond het al best lastig om Bruinwitje bij jou op de parkeerplaats achter te laten, anderhalf jaar geleden. Ik had in die korte tijd zo ontiegelijk veel lol met dat karretje gehad dat ik echt gehecht was geraakt aan dat guitige roestbakkie. Ik kan me voorstellen wat voor een dilemma het is om Shoeks uiteindelijk te moeten slopen... Aan alles kom helaas een eind.
En Shoeks heeft zijn/haar dienst goed bewezen. Rusten heeft ze nu ook wel verdiend.

Je moet maar zo denken, daar op dat grote racecircuit tussen de wolken bestaat geen roest, gaat de benzine nooit op en kan de koppakking niet lek... En doen Bruinwitje en Shoeks fijne wedstrijdjes met elkaar.
(Die Bruinwitje natuurlijk wel wint, want dat was een 1.1 carb...) :roll:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby citrofenwick » FriMay20, 2011 6:48:17 PM

Hmm Romy, lastige beslissingen...
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem eigenlijk. Je kent wel nog mn eerste bordeaux GTI. Die is ook gesneuveld wegens roest aan het subframe. (erg) Als ik dat op een goeie manier wil fixen kost met dat minstens 1000€. En dan heb ik nog steeds geen écht goeie basis. Ik vraag me af of de auto het nog waard is eigenlijk. Totnutoe heb ik altijd van ja gezegd, en ik heb de plaats om hem wel nog ff te laten staan, maar nu ik mn nieuwe bordeaux GTI heb ter vervanging van die begin ik toch te twijfelen. Ik heb nu eindelijk terug zo'n kar voor m''n deur staan waarvan ik zoveel verdriet heb gehad dat ie kapot was.
Pff dilemma's ... Ik was/ben echt gehecht aan die kar :( In het interieur liggen nog steeds wat persoonlijke spullen, en dan komen die goeie herinneringen boven hé... En ook als ik foto's zie van hoe hij was destijds.

(sorry dat ik ff kom zeuren in je topic, maar ik wilde het ook ff kwijt)

succes met het maken van een keuze :) Wij hebben in onze schuur een wall of fame gemaakt, en als we een ax slopen, of er gaat iets 'ongewoons' kapot ofzo, dan hangen we het aan die muur. Ik zou in jouw geval (in geval van sloop) ook wat onderdelen ophangen ofzo, of idd een kunstwerkje maken :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Slopen geliefde auto...

Postby degene » FriMay20, 2011 7:22:10 PM

Haha, wat een Viva topic is dit geworden :P
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Slopen geliefde auto...

Postby leonax » SatMay21, 2011 6:46:17 AM

hallo Romy dat is idd een moeilijke beslissing. ik weet hoe dat voelt, heb vorig jaar zelf een andere Citroen uit 1987 moeten laten slopen (demonteren) omdat die in een heel ver verleden een schade gehad had die echt op zn zachtst gezegd door een stel klojoos slecht hersteld was . welke idioot last er op een krom binnenscherm een nieuwe buitenscherm en dan de boel bewust niet kitten? het gaat vanzelf wel roesten! wat niet ziet wat niet deert en de rest van de auto was perfect!

iig veel sterkte
leonax
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 114
Joined: WedJan13, 2010 10:49:15 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Pascal » SatMay21, 2011 8:53:37 AM

Ouch...wat een dilemma...I feel your pain meis..

Dit zijn zulke kl*te beslissingen met dubbele gevoelens: aan alles komt een eind (gelukkig wel) en ook een auto heeft niet het eeuwig leven.
Er komt een punt dat opknappen financieel gezien totaal geen zin meer heeft omdat een ander gebakje nu eenmaal veel goedkoper is.
De AX zal, ondanks dat het de nummer twee in de Citroënstal is geweest met de beste verkoopcijfers, nooit ècht speciaal genoeg worden om hem te bewaren voor de toekomstige generaties.
Een DS of 2CV zal het nooit worden, daar issie te gewoontjes voor, kijk maar naar de Visa, Axel en LN(A)..
Aan de andere kant geef je aan dat Shoeks eigenlijk een gezinslid is, en dat maakt het emotioneel gezien juist een zware beslissing.
Maar een familielid met pijn gun je toch ook een waardig afscheid en eind...?

Ikzelf maak ook telkens weer de zelfde afweging, want ook 'Pino' wordt er niet jonger en beter op.
En elk jaar weer wat laswerk uitvoeren maakt haar ook meer een lapjeskat.
Gelukkig laat ze me eigenlijk nooit staan en zijn haar mankementen te overzien en niet duur om te fixen, maar er zal een dag komen....
Brrr, hate to be in your shoe(k)s....
Succes met je beslissing :fluffle
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby Punaxio » SatMay21, 2011 11:07:19 AM

Romy, sterkte met de beslissing en het slopen en afvoeren van Shoeks. 't Is erg zonde, ze hoort helemaal bij de club. Één van de meest besproken/beroemde AX.
Weer een 1.0E naar de eeuwige jachtvelden, maar het is zo te lezen niet meer haalbaar dus niemand neemt je het kwalijk en Shoeks zelf vast ook niet meer. Ze is oud, moe en de dagen zat. Ze wil niet meer!

Sterkte!
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Re: Slopen geliefde auto...

Postby grietje » SatMay21, 2011 11:32:28 AM

Ceristimo wrote:Je moet maar zo denken, daar op dat grote racecircuit tussen de wolken bestaat geen roest, gaat de benzine nooit op en kan de koppakking niet lek... En doen Bruinwitje en Shoeks fijne wedstrijdjes met elkaar.
(Die Bruinwitje natuurlijk wel wint, want dat was een 1.1 carb...) :roll:

hahahaha :P

Dan moet ik shoeks nog maar ff opvoeren voordat ik um sloop, dan wint ie teminste? ;)


Maar grappig om te horen dat ik niet de enige ben dit het moeilijk vind. leuk ook om te lezen er wall of fames worden gemaakt enzo :D grappig :D


Mijn moeder heeft wel eens vertelt dat toen Shoeks ongeveer 5 jaar oud was geweest dat ze hem te koop had gezet omdat ze hem eigenlijk niet veel meer gebruikte en hij de garage vulde terwijl papa een boot wou en die moest dan in de garage. Shoeks stond toen nog altijd binnen.

Afijn, komt er een koper, schijn ik als 5 jaar oude donder gezegt te hebben dat die meneer t autotje vooral niet moest kopen want hij ging altijd stuk als je er mee moest rijden. :P Meneer deed wel een bod maar dit vond mama te laag waardoor shoeks is gebleven. Toen mama later aan mij vroeg waarom ik dat zei schijn ik gezegd te hebben dat shoeks moest blijven omdat hji bij ons gezin hoorde, haha. Dat was de eerste keer dat ik shoeks redde :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Slopen geliefde auto...

Postby leonax » TueMay24, 2011 9:50:49 PM

en omdat jij toen als kleuter die opmerking plaatste heeft SHoeKS het nog zo lang volgehouden....

ps kom jij naar de volgende AX meeting?

die is toch eind juni?

kom ik met de Furore langs
leonax
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 114
Joined: WedJan13, 2010 10:49:15 PM

Next

Return to Frustraties

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests