Vrieskou tips !

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Vrieskou tips !

Postby Rock's » MonJan05, 2009 8:33:04 PM

1 - Als het goed vriest,.. zet de auto dan in de versnelling ipv op de handrem (dit vanwege vastvriezen van de remmen/kabels)
2 - wie dit niet gewent is ... leg een reminder op je stoel ... zodat je weet dat hij nog in zijn versnelling staat voordat je de sleutel omdraait :wink:
3 - smeer je rubber voor de winter in met vaseline of zo ... hierdoor komen je deuren niet vast te zitten en heb je kans dat je je rubbers sloopt
4 - voor de winter even je sloten smeren ....

Verder iemand nog tips ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby grietje » MonJan05, 2009 8:33:39 PM

Doek over t voorruit!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Bossie » MonJan05, 2009 8:40:17 PM

Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby rockfordbreda » MonJan05, 2009 8:43:58 PM

Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.




Lekker al dat zout in je mond :blabla
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....

:P
komt ie dan he :P
[Image
User avatar
rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 72
Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
Location: zuid-holland

Postby Bossie » MonJan05, 2009 8:46:25 PM

rockfordbreda wrote:
Bossie wrote:Als je sloten toch bevroren zijn, niet lopen klooien en je sleutel verwarmen met een aansteker, maar mond op het slot (de cylinder) en even goed blazen. Nu kun je je slot wel gewoon met de sleutel openen. Het blazen eventueel enkele keren herhalen.




Lekker al dat zout in je mond :blabla
De deuren zouden nu wel redelijk vol met zout zitten en vuiligheid van de weg.....

:P


Dan haal je effe de mouw van je jas over het slot ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

garage

Postby MrBBQ » MonJan05, 2009 9:07:32 PM

Je auto in de verwarmde garage zetten !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....
User avatar
MrBBQ
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2418
Joined: WedAug16, 2006 7:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort

Postby TTF » MonJan05, 2009 9:31:56 PM

voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby MNM(tm) » MonJan05, 2009 10:38:06 PM

TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen

Persoonlijk raad ik dat dus af!
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.
Nog eens extra opnieuw laten voorgloeien geeft een overmatige belasting van de gloeipluggen, welke daardoor heel veel sneller slijten/stuk gaan.

Mocht je dieseltje met 1x voorgloeien toch niet lekker starten, dan denk ik dat je eerder eens moet gaan denken aan nieuwe gloeiplugjes. ;)

(Dat stuk gaan van 2x voorgloeien is trouwens een ervaringskwestie: een vriendin van me heeft een Transporter T4 1.9D en die deed ook elke winter 2x voorgloeien. En zij zich maar afvragen w'rom ze elk voorjaar weer nieuwe gloeiplugjes moest kopen. :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby TTF » MonJan05, 2009 11:08:42 PM

MNM(tm) wrote:
TTF wrote:voor de diesel rijders, even 2x voorgloeien wil nog wel eens helpen

Persoonlijk raad ik dat dus af!
Je voorgloei-relais bepaalt op zich al goed genoeg hoe lang er voor gegloeid wordt.



Geloof dat dit bij tdi motoren ook word geregeld door de temperatuursensor

Zelf heb ik ik er geen last van, maar bij de pajero td ic van me ouders helpt het wel een beetje :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Rooney » TueJan06, 2009 10:25:19 AM

Slot ontdooi spul dus niet in je auto bewaren :wink:

En goed warm rijden duurt heel lang eerdat je olie op temperatuur is!

Wees voorbereid op een file of wat dan ook, veiligheidsvest, warme jas en of deken in de auto.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby grietje » TueJan06, 2009 10:56:11 AM

Stomme vriesweer :P
- Deuren dichtgevroren, heb je ze open, gaan ze niet meer dicht. Inspuiten met rubber bescherming helpt wel iets, die deuren gingen uiteindelijk wel open, de rest niet.
- Na 2 min rijden begint de V snaar ineens enorm te slippen, was gelukkig ook zo weer weg
- Alles kraakt en piept (dat achteruit klinkt echt eng, kan dat niet breken?)
- eerste 10 min geen zicht, ga je krabben is t schoon maar op t moment dat je op de stoel zit is het alweer aangevroren of beslagen :D Ga dus ook zitten met een wisser in de aanslag :P
- Sproeikopje dichtgevroren, de-icen of niet zeuren doorrijden, na 40 km doet ie t wel
- ruitenwisser raakte het raam niet (???), is leuk, wil je je raam schoonmaken, spuit vloeistof erop, en vervolgens raakt de wisser niet, vriest het vloeistof vast op mn ruit :P :P Ik zag de buren met oude mercedes hun ruitenwissers op zn kop (van t ruit af), zou dat helpen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby denny » TueJan06, 2009 12:02:42 PM

hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.

Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby grietje » TueJan06, 2009 12:05:34 PM

denny wrote:hoe k*t het ook is, een koude auto met dit weer beslaat ook niet. Dus aanjager vol aan op de ruiten en verwarming uit. zogauw de auto ontdooit is kan je binnen gaan stoken.

Verder helpt het ook enorm als hij in een garage staat en met dit pekelweer gewoon niet buiten komt hahahaha.


:D:D
Verwarmde garage helpt ook

Maaruhm dat eerste merkte ik inderdaad vanochtend, ik had hem (per ongeluk) op koud staan en vol op de voorruit, en idd, dan is t beslagen veel eerder weg dan dat je hem op warm zet....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby denny » TueJan06, 2009 12:09:32 PM

heeft te maken met het vocht. Warm vocht slaat neer op koude oppervlakten. Dus als je het niet warmstookt en eerst goed ventileerd. is en het vocht eruit en het is te koud om zich af te zetten op iets
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby Rickk » ThuJan08, 2009 11:28:15 PM

oke handige tip,, ik zit smorgens ook met beslagen ruiten maar dan zetten we hem dus gewoon op koud in het vervolg :lol:

en ja je kunt mooi schaatsen :D maar voor auto's is dit kutweer :evil:
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..
User avatar
Rickk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 127
Joined: ThuJul03, 2008 7:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Postby DuFF » ThuJan08, 2009 11:48:04 PM

de cup-a-soup-dozen waar de bekertjes in geleverd worden bij bedrijven, als je die doos dus uitvouwt en openmaakt tot 1 lang stuk karton, past dit precies over de voorruit, en zo'n inkeping bij de ruitenwisser.

ook een voordeel van de ruitenwisser in het midden, die zit mooi op de kartonnen plaat in het midden.

dan 2 flappen die je ombuigt naarbinnen, en dan gooi je de deur dicht.

ideaal :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby AlexanderB » SunDec12, 2010 1:26:26 AM

nog n tip: ik heb mn sloten gesmeerd met ptfe (teflon) spray, ze hebben nog nooit zo soepel gedraaid. (en vriezen niet meer vast) verder deurrubber bij gebrek aan vaseline ook ff met een keukenpapiertje en wat ptfe spray langsgehaald, deur plakte daarna niet meer dicht, heb nog geen nadelige effecten voor het rubber kunnen ontdekken. :)
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Rock's » SunDec12, 2010 8:08:35 AM

Niet met je tong het staal aanraken (bij het losblazen van je slot ofzo) :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Rio97 » SunDec12, 2010 11:14:40 AM

Alle anti-vries middelen van het merk sonax weggooien. Mijn deurslot bevroor met dat spul net zo hard als zonder...

Als het echt vriest kan de wintergril erop zodat de motor (en de kachel) op temperatuur kan komen:
Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby MNM(tm) » SunDec12, 2010 12:21:15 PM

Dat is wel een tactiek uit het 2CV-arsenaal hoor, Rogier! ;)

Trouwens, bij een AX zou je dat niet eens nodig moeten hebben: de grote koellus via de radiator wordt toch pas door de thermostaat vrij gegeven als de kleine lus (alleen motor en kachel) op temperatuur zijn.
Als je naar deze door jouw voorgestelde tactiek moet grijpen, dan denk ik eerder dat de thermostaat een probleem heeft als 't warm worden van de motor veel te lang duurt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Next

Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests