Monopoint injectiesysteem

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Monopoint injectiesysteem

Postby Sander » SunMay23, 2004 11:09:25 AM

Injectiesystemen van de AX

Allereerst een waarschuwing:
In het brandstofsysteem zit logischerwijs benzine. Dit is brandbaar en aggressief. Ook staat het hele systeem praktisch altijd onder druk. Als je een slang van het benzinesysteem loshaalt dan komt er dus benzine uit. Zorg ervoor dat je een heleboel doeken bij de hand hebt en een opvangbak. In het algemeen zal er niet zoveel benzine uit komen lopen een leeg boterkuipje is meestal wel genoeg.

Now lets get started

In de AX wordt er op verschillende manieren gezorgt dat er benzine de motor inkomt. De meest voorkomende is door middel van het monopoint injectiesysteem. Hiervan zijn 3 verschillende systemen in omloop:

het Bosch A2.2 mono-jetronic injectiesysteem
en de wat nieuwere
Magneti Marelli G6 mono-motronic en
Bosch MA3.0 mono-motronic

Bij deze systemen wordt ook de onsteking door de rijcomputer (ecu) geregeld.

Vanaf juli 92 vind de overgang plaats van Bosch A2.2 naar Magneti Marelli G6

Bosch A2.2 mono-jetronic

Algemeen

Dit inspuitsysteem wordt gebruikt bij de motoren met de volgende motorcode:
TU1 HDZ
TU1 HDY
TU3 KDY

Werking

Benzine wordt door de electrische benzinepomp via een slang naar het injectiehuis gepompt. Daar gaat het door een drukregelaar. De overtollige benzine wordt via een retourslang weer teruggevoerd naar de benzinepomp.

In het injectiehuis zit (hoe kan het ook anders) de injector. Deze bevindt zich recht boven de gasklep. hiermee word de benzine de luchtstroom in gespoten. Waarna het mengsel zn weg vervolgt richting motor.

Nou gaat het er natuurlijk om hoeveel benzine er de motor in gaat. Dit wordt geregeld door de ecu. Deze krijgt een aantal signalen binnen van de motor en berekent aan de hand daarvan hoe lang de injector opengestuurd moet worden.

De ecu regelt behalve de openingsduur van de injector ook nog andere dingen. Zoals het stationair toerental en de ecu heeft ook de mogelijkheid om bij bepaalde motortemperaturen de vacuumvervroeging van de ontsteking uit te schakellen.

De ecu krijgt de de volgende gegevens binnen
-Toerental
-Koelwatertemperatuur
-Gasklepstand
-Zuurstofniveau in de uitlaatgassen (Lambdasensor)
-Inlaatluchttemperatuur


Onderdelen

Benzinepomp
bevind zich bovenop de benzinetank. Je komt erbij door de achterbank te verwijderen en dan de middelste ronde zwarte dop los te peuteren. Denk eraan als je de slangen loshaalt dat je ze markeert of op een andere manier aangeeft welke de aanvoer en welke de retour is.[/img]

Gaskleppotentiometer
De gaskleppotentiometer wil nog wel een problemen geven effecten zijn voornamelijk een niet instabiel stationair toerental. Bij twijfel is het het handigs om je ecu uit te laten lezen bij de garage of op de manier beschreven bij reparaties

Image

De aansluiting van de gaskleppotentiometer zit aan de rechterkant achter de benzineleidingen. Als deze kaduuk is dan moet je een heel nieuw injectiehuis hebben (zie injectiehuis). Koop dit beslist niet nieuw dat is niet te betalen maar haal er eentje op de sloop.

Injectiehuis

Als je een injectihuis haalt op de sloop kijk dan goed uit of het dezelfde is. De gasklap van een 1.4 is namelijk iets groter, zoals onderstaande foto laat zien. Op zich is dit geen probleem ware het niet dat het stationair toerental vreselijk irritant gaat doen. Want op zich wel automatisch een boel stoplichtsprintjes met zich meebrengt. Kijk ook goed uit dat je een beetje jonge auto pakt om spullen uit te halen. De stationairstappenmotor wil namelijk ook nog wel eens kapot zijn. (nieuwwaarde ?350,-)
De prijs van een injectiehuis op de sloop ligt rond de ?50,- incl. stappenmotor

Image
links het 1.4 injectiehuis rechts het 1.1 injectiehuis

Logischerwijs moeten ook alle aansluitingen op het injectiehuis overeenkomen. Dus de stekkeraansluitingen en de vacuumaansluitingen.


Injector
De injector zit in het injectorhuis. De openingstijd wordt bepaald door de ecu. De grote van de opening word bepaald door een serieweerstand. Dit is een wit geval met 2 draadjes eruit. Meestal zit deze vast onder de plaat waar de rijcomputer op zit. Als je de weerstand van een 1.4 erop zit dan heb je merkbaar meer vermogen. Maar ook een merkbaar hoger verbruik. Ik reed er 50 km op een tank minder mee.
Last edited by Sander on TueMay25, 2004 10:48:27 AM, edited 5 times in total.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby ruud » WedJun02, 2004 10:39:59 AM

En veel werk is het niet! je kunt het injectiehuis binnen anderhalf uur vervangen, Alleen het vinden van het juiste injectiehuis vergt wel menig vrije uurtjes... Laat het dus niet bij een garage doen, dan ben je dief van je eigen portemonee, en dat willen we natuurlijk niet... :wink:
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!

U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???
ruud
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 171
Joined: TueApr20, 2004 7:11:18 PM
Location: Surhuisterveen/Leeuwarden

Verschil

Postby Peanut1972 » FriJun25, 2004 10:37:36 PM

Hoi,

Ik zie het verschil niet echt tussen het linker injectiehuis (1.4) en het rechter (1.1).
Waar moet ik precies op letten?

Grtz,
Peanut1972 :shock:
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Re: Verschil

Postby q01z » FriJun25, 2004 10:45:12 PM

Peanut1972 wrote:Hoi,

Ik zie het verschil niet echt tussen het linker injectiehuis (1.4) en het rechter (1.1).
Waar moet ik precies op letten?

Grtz,
Peanut1972 :shock:


als je goed naar de gasklep kijkt is dat bij de 1.4 een heel stuk groter in diameter!

de 1.4 is geloof ik wel bruikbaar als je ook het inlaatstuk overzet? maar dat weet ik niet zeker.

de meeste die je zal vinden op de sloop zijn 1.1

om het makkelijk te houden hebben de injectiesystemen het zelfde typeplaatje.. en redelijk dezelfde aansluitingen, zodat je goed moet kijken. navragen dus :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Sander » SatJun26, 2004 6:53:05 AM

een stukje wat ik ooit nog ga verwerken. Je kan een 1.4 injectiehuis op een 1.1 spruitstuk zetten. Maar dan ben je hartstikke gek. Ik ben met het overzetten begonnen omdat het 1.1 spruitstuk zo beroerd is. De ecu en het injectiehuis zijn echter wel met elkaar verbonden. Als je de ene er inzet moet de ander ook. Het verschil is enorm. Het is net alsof je je gaspedaal een stuk door het schurbord heen kan trappen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Peanut1972 » SatJun26, 2004 1:09:28 PM

Hey Sander,

Je hebt me reeds goed van info voorzien, maar nu vraag ik me het volgende af.

Zoals ik reeds eerder oner het topic 1.4 of 1.1 heb gezegd is in mijn auto ooit een andere motor ingekomen omdat de 1.1i kaduk was.

Kan het zijn dat er nog steeds de originele injectiehuis van de 1.1i inzit en dat ik daarom het idee heb dat deze als een 1100-je rijdt??? Of past dat niet????

Stel dat het oude injectiehuis nog steeds is bevestigd, wat kost zoiets eigenlijk om te vervangen?

Grtz,
Peanut1972
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Sander » MonJun28, 2004 7:18:26 AM

ALs je een 1.4 motor erin hebt met het injectiesysteem van een 1.1 zal je dat flink merken idd. Ik denk dat je een pktje of 7/8 wel zal missen. Ook flink wat koppel denk ik.

Ik heb zelf 0 ervaring met carbs. Ik kan daar dus alleen maar de vraagbaak en de haynes overtypen. Voor de ervaring daarmee moet je bij andere mensen zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Peanut1972 » MonJun28, 2004 9:55:29 AM

Tnx sander,
Het is me in elk geval wel de moeite waard om dit te laten controleren, daar ik niet direct kan zien of het een 1.4 of 1.i injectiehuis is. :wink:

Grtz,
Peanut1972
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Sander » MonJun28, 2004 10:46:48 AM

tis vrij simpel je kan het zien aan het vershil in spruitstuk als er het spruitstuk van een 1.1 op zit zal het injectiehuis ook wel van een 1.1 zijn. Heb ik ook nog ergens foto's van die post ik vanavond wel eventjes.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Peanut1972 » TueJun29, 2004 10:07:18 PM

Okay tnx. I appreciate that!

Grtz,
Peanut1972
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Joost » WedJun30, 2004 7:02:36 AM

Peanut1972 wrote:Tnx sander,
Het is me in elk geval wel de moeite waard om dit te laten controleren, daar ik niet direct kan zien of het een 1.4 of 1.i injectiehuis is. :wink:

Grtz,
Peanut1972



op de grijze elektroplug van het injectiehuis aan de voorzijde staat 1.4 dus mogelijk dat die al aangeeft welk type je hebt
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby CitRoel » WedJun30, 2004 4:49:14 PM

(Quote) Bij twijfel is het het handigs om je ecu uit te laten lezen bij de garage of op de manier beschreven bij reparaties (Quote)

Misschien domme vraag hoor... "reparaties" waar kan ik dat vinden? Ik wil namelijk graag weten hoe ik storingen uit kan lezen, voor als er onderweg iets gebeurt ofzo. Ik heb me al eens laten vertellen dat ik ??n of andere stekker moest doorverbinden, beetje eng lijkt me om zomaar een stekker door te verbinden. En waar kan ik als ik storings codes heb erachter komen welke code er bij welke storing hoort?
:oops: :lol:
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 518
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Postby Handjes » SatJul03, 2004 4:47:23 PM

In het verhaal wordt gesproken over de rijcomputer/ecu. Ik neem aan dat daarmee de versterkermodule/ontstekingsmodule bedoeld wordt die op het ontstekingshuis zit (met koelpasta). Klein zwarte moduletje?
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Sander » SatJul03, 2004 7:02:34 PM

Nee daarmee wordt die grote kast bedoelt aan de passagierskant van je motorruimte. Waar die hele dikke kabel via een stekker aan vast zit
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Handjes » TueJul06, 2004 6:37:02 PM

Ok, ik merk dat er heel veel verschillende typen ECU's zijn. De literatuur is er een beetje vaag over of ze uitwisselbaar zijn. Weet iemand dat? Ik heb zelf bijvoorbeeld de 0 280 000 705 uit de KDZ 1.4 motor. Terwijl de KDY 1.4 motor de 0 280 000 745 nodig heeft. Er wordt verder echter geen verschil aangegeven in mijn BX handboek tussen die twee. Zouden de modules dan uitwisselbaar zijn?
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Sander » TueJul13, 2004 12:14:48 PM

De ecu hangt samen met je injectiesysteem en eventueel je ontstekingssysteem. Die moet je dus met elkaar vergelijken. Gewoon op zicht is heel goed mogelijk. Dan weet je het.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Joost » ThuJul29, 2004 10:59:27 PM

ik zal in het kort uitleggen hoe je een ecu kan uitlezen

stekker onder de ecu met groene plug 1 van de 2 contacten erin is de goede (de andere is loos)

draad op aansluiten en die op een (bijv) lichtschakelaar aansluiten en de door laten lopen op de massa . (bijv boven op veerpoot)

LET op zog dat draad lang genoeg is om de schakelaar in de auto te bedienden.


zet de sleutels op contact (tegen starten aan)

als het goed is gaan alle controle lampjes zoals altijd aan

zet de schakelaar 3 seconde om en dan weer aan.

als het goed is gaat het motor storingslampje/cat lampje knipperen

dat is het begin van de procedure
zet de schakelaar weer 3 sec om
je krijgt de eerste fout code 4 knipper pauze 1 knipper
Toerentalsensor -->> niet van toepassing is voor fiat , dus krijg iedere ax rijder nutteloos!

zet weer de schakelaar om

als het goed is krijg je nog een 2 knipper 1 knipper einde uitlezen
(dan heb je verders geen uitleesbare storingen)
om de ecu te resetten moet je de schakelaar monimaal 20 seconde op aan zetten.

de lijst met codes moet ik even opzoeken maar heb ik wel

LET op de Bosch en Magneti hebben verschillende soorten fout coderingen wel zelfde manier van uitlezen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby kevin.broke » WedFeb02, 2005 10:50:13 PM

Hey Sander, ik zit net in een oud topic van je te lezen ove injectiehuizen enz. enz...

En ik lees daarin dat als ik een weerstand van de 1.4 overzet in mijn 1.1 dat dat vermogen scheelt? Hoeveel dan wel? 5 pk? of meer?

Ennuhm.. wat als ik de complete injectie (inlaatspruitstuk+injectiehuis) van een 1.4 overzet op mijn 1.1? Ga ik dan al bijna richting 75pk? :D

(ik post dit ook even in het topic zelf)
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby Sander » ThuFeb03, 2005 8:13:26 AM

Als je dat verwisselt en je gooit je cat weg en je neemt een open einddemper dan zit je wel bij de 75 pk ja En dan heb je ook een lekkere toerenbak.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Perconte » TueFeb08, 2005 9:50:55 AM

Was er maar een nog grotere zodat je een 1.4 wat verder kon tunen :)
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.
Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 219
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep

Next

Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron