Stoelen en stoelframes

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Stoelen en stoelframes

Postby jk » TueMar02, 2010 7:37:29 AM

MBa@NL geeft in een andere thread een opsomming van de verschillende stoelen/banken en stoelframes die ik hier neerzet als apart onderwerp (aannemend dat dit niet eerder is beschreven).


Het verschil zit hem vooral in het schuim wat er onder zit en dan blijken er eigenlijk maar een paar te zijn...

Phase 1:
Standaard stoelen (o.a. E, RE) zeer plat, leuk om boodschappen mee te doen maar verder moet je ook niet gaan
Luxe stoelen (o.a. TRS) licht zijdelingse steun maar niet hard, zeer confortabel voor het normale cruisen en de lange afstanden
Met zijdelingse steun (o.a. GT, SPORT) Heerlijk voor de lange afstand en het wat sportievere rijden

Phase 2:
Standaard stoelen (o.a. First) Hetzelfde verhaal als bij de standaard stoelen van de phase 1 al zitten ze misschien een heel klein beetje beter...
Luxe stoelen (o.a. TGS) Hetzelfde verhaal als bij de luxe stoelen van de phase 1
Met zijdelingse steun (dezelfde als van de phase 1, o.a. GT) zie de opmerking bij de phase 1
Met harde zijdelingse steun en iets steviger als alle andere (o.a. GTI, VOLCANE, FURIO) Zitten erg prettig alleen moet je soms uitkijken met de instap voor je rug want die zijdelingse steun kan soms erg hard aankomen

Wat betreft de achterbank zijn er maar twee soorten. die in een Phase 1 en phase 2. Beide zeer comfortabel al is het bij een phase 2 bank iets meer een kuipvormpje...

(de opmerkingen betreffende de stoelen zijn de mening van MBa@NL en kunnen voor anderen ook wel eens anders zijn!)

En dan zijn er nog 106/SAXO stoelen die ook passen. MBa@NL vindt ze niet prettig (te hard) maar ook hier weer... dit kan voor anderen wel eens anders zijn...


Stoelframes etc.

frames zijn 4 soorten van...

Oude frames zonder verstevigingsbeugel en vaste sledes (te vinden in de AX'en t/m 1989)
Oude frames zonder verstevigingsbeugel en demonteerbare sledes (te vinden in de AX'en van 1989)
Nieuwe frames met demonteerbare sledes en verstevigingsbeugel waardoor de plastic onderbak niet afbreekt (te vinden is alle AX'en vanaf 1989)
En dan nog de frames zoals deze zijn te vinden in de GTI, VOLCANE, FURIO. Deze hebben een extra versteviging voor de zijdelingse steun.

En dan heb je natuurlijk nog van de 4 bovenstaande een 3- en 5-deurs uitvoering.

Het verschil tussen de 3- en 5-deurs zit hem in het vooroverklappen, een 3 deurs voorstoel past zonder problemen in een 5-deurs... andersom ook maar dan wordt het achterin instappen wat moeilijk. Maar de bekleding en het schuim is gewoon zo over te zetten op een ander (alleen de set van een GTI, VOLCANE, FURIO is dusdanig anders dat het niet helemaal goed gaat als je dat op een standaard frame plaatst en andersom (het kán wel))

Wat betreft de achterbankzitting zit je met het verschil dat die bij een drie deurs recht is aan de voorzijde en bij een 5 deurs afgerond is om gemakkelijker in te kunnen stappen. De zitting van een 3-deurs past zonder problemen in een 5-deurs (al is het instappen dan wat lastig en ziet het er niet mooi uit door een aantal zichtbare krammen) maar een 5-deurs bank past weer niet in een 3-deurs.

De rugleuning is wel altijd onderling uitwisselbaar maar ook hier heb je 3 verschillende soorten in.

1 deel neerklapbaar. (alle uitvoeringen behalve de luxe)
2 delen neerklapbaar mét hoofsteunmogelijkheid en vaste middensteun. (phase 1 luxe uitvoeringen en de eerste phase 2 GT's)
2 delen neerklapbaar zónder hoofdsteunmogelijkheid en met wegklapbare middensteun waardoor een vlakke laadbodem te creëren is de steun klap dan weg in de zitting. (phase 2 luxe uitvoeringen behalve de eerste GT's)

En om het dan maar helemaal compleet te maken...

die wegklapbare steun past niet goed in een AX van voor 1991. Je mist dan 2 boutgaten om de steun vast te zetten.

De steuntjes kun je tussen de verschillende rugleuningen ook weer uitwisselen alleen is het dan wel weer zo dat een wegklapbare alleen maar past bij een zitting die een sleuf heeft waar hij in weg kan vallen aangezien deze in normale toestand oom deels hier in zit en je bij een zitting die deze sleuf niet heeft een slordige bult in het midden krijgt.

(08/03/10 edited ivm aanvulling door MBa@NL)
Last edited by jk on MonMar08, 2010 2:56:00 PM, edited 2 times in total.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby W) » MonMar08, 2010 2:45:41 PM

Thnx voor dit overzicht!!

:!:
W)
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: MonDec07, 2009 11:10:15 PM
Location: Groningen

Re: Stoelen en stoelframes

Postby MBa@NL » MonMar08, 2010 2:50:23 PM

Onderstaand een kleine weiziging...

Gisteren in onze GT een (voor mij) nieuw frame ontdekt.

_________________

Stoelframes etc.

frames zijn 4 soorten van...

Oude frames zonder verstevigingsbeugel en vaste sledes (te vinden in de AX'en t/m 1989)
Oude frames zonder verstevigingsbeugel en demonteerbare sledes (te vinden in de AX'en van 1989)
Nieuwe frames met demonteerbare sledes en verstevigingsbeugel waardoor de plastic onderbak niet afbreekt (te vinden is alle AX'en vanaf 1989)
En dan nog de frames zoals deze zijn te vinden in de GTI, VOLCANE, FURIO. Deze hebben een extra versteviging voor de zijdelingse steun.

En dan heb je natuurlijk nog van de 4 bovenstaande een 3- en 5-deurs uitvoering.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby jk » MonMar08, 2010 2:56:53 PM

Dank Michel, is inmiddels aangepast.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby W) » MonMar08, 2010 3:39:19 PM

Wellicht ten overvloede een toevoeging uit DIT topic:

Interieur is UITWISSELBAAR Type 1 / type 2 = stoelen+bank. Let op dat je voor een deelbare achterbank een ijzertje in het midden nodig hebt dat de delen vasthoudt! Stoelen uit een Saxo of een 106 passen naar verluidt ook.)
W)
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: MonDec07, 2009 11:10:15 PM
Location: Groningen

Postby Pascal » MonMar15, 2010 3:21:09 PM

Ik zit een beetje te pielen nu, want de bestuurdersstoel van 'Pino' heeft een ralle slede -> APK-afkeurpuntje.
Ik heb op de sloop een demonteerbare slede uit een serie II geplukt, maar kwam er achter dat de sledes van een serie I vast aan het stoelframe zitten.
Mmm....eens kijken of een slijptol en een boormachine uitkomst bieden...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby Henk Bats » MonMar15, 2010 3:27:03 PM

Pascal wrote:Ik zit een beetje te pielen nu, want de bestuurdersstoel van 'Pino' heeft een ralle slede -> APK-afkeurpuntje.
Ik heb op de sloop een demonteerbare slede uit een serie II geplukt, maar kwam er achter dat de sledes van een serie I vast aan het stoelframe zitten.
Mmm....eens kijken of een slijptol en een boormachine uitkomst bieden...


Had het hele stoelframe maar meegenomen bekleding overzetten gaat veel sneller dan de rails omzettten (lassen of boren of wat dan ook) en is ook veel veiliger.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Pascal » TueMar16, 2010 5:24:19 PM

Och, slijpen, meten en boren was met een kwartiertje gebeurd.
We kunnen weer, stoel staat weer vast...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby Browny » TueMar16, 2010 6:00:19 PM

Wat aanvullingen:
GT Type 2 is qua schuim/zitting gelijk aan GTI/Furio/Volcane
Gordels type 2 passen wel in klikkers type 1, maar niet andersom
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby MBa@NL » TueMar16, 2010 7:05:21 PM

Browny wrote:GT Type 2 is qua schuim/zitting gelijk aan GTI/Furio/Volcane


Niet de eerste GT's de latere wel... staat ook in het verhaal omschreven.

Browny wrote:Gordels type 2 passen wel in klikkers type 1, maar niet andersom


Het "past" wel maar of het aan te raden is is een tweede...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Browny » TueMar16, 2010 7:17:46 PM

Zit ik zo scheel te lezen? (vwb die GT type 2 stoelen)
Waarom zou jij het afraden Michel?
Ik heb jaren zo gereden met de rode ax. :oops:
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby MBa@NL » TueMar16, 2010 8:57:47 PM

Browny wrote:Zit ik zo scheel te lezen? (vwb die GT type 2 stoelen)


Heb het even terug zitten lezen en witst toch zeker dat ik er iets over getyped had... maar ik zie dat ik het daar alleen over heb gehad bij de achterbank :oops::oops::oops:

Er moet dus inderdaad nog even bij dat de GT's van eind 1992 het zelfde interieur als de GTI/VOLCANE/FURIO hebben (uiteraard wel met GT stof).

Browny wrote:Waarom zou jij het afraden Michel?
Ik heb jaren zo gereden met de rode AX. :oops:


Het zijn twee totaal verschillende gordelsets (ik dacht zelfs ook van verschillende merken). Aangezien het hier toch om iets als veiligheid gaat en je wel moet bedenken dat bij een aanrijding niet alleen je eigen gewicht de gordel ingedrukt wordt maar ook de extra kracht die daarbij vrijkomt. Zou dus zomaar kunnen dat met bruut geweld (van dus bijvoorbeeld een aanrijding) de gordel zomaar uit de klikker kan schieten. Wat dus uiteindelijk hetzelfde effect heeft als zonder gordels rijden.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron