Autobanden, velgen en aanduidingen

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Autobanden, velgen en aanduidingen

Postby DuFF » SatMar20, 2010 6:46:47 PM

Hieronder staat een personenautoband afgebeeld. De betekenis van de aanduidingen is:
1. Bandmaat:
185 = bandbreedte in mm
/65 = hoogte/breedteverhouding 65%
R = radiaal-constructie
15 = hiel- of velgdiametercode in inches
87 = draagvermogenindex (load index)
T = snelheidssymbool (speed index).
2. Fabrieks- of merknaam.
3. Profiel of bandtype.
4. Radiaalband.
5. Tubeless uitvoering.
6. M + S (winterband).
7. Fabricagedatum (46e week 1998).
De driehoek () geeft de periode 1990-1999 aan. Vanaf 2000 wordt de fabricagedatum in 4 cijfers aangegeven. Bijvoorbeeld: 1201 (12e week van 2001).
8. E-certificaatnummer.
De band voldoet aan de Europese norm ECE R 30. Achter de E staat de code voor het land waar de band gekeurd is (bijvoorbeeld: E4 = Nederland).
9. Land van herkomst.
10. Internationale Profielcode.
11. DOT (Department of Transport).
De band voldoet aan Amerikaanse voorschriften.
12. DOT-code.
De band is aan deze code te identificeren (producent, plaats, bandafmeting en bandconstructie).
13. Voorschrift voor de maximale bandenspanning en de daarvoor geldende bandbelasting.
14. Opgave van het aantal lagen en het daarvoor gebruikte materiaal:

Tread = loopvlak: 1 laag rayon (karkas) + 2 lagen staal (gordel) + 1 laag nylon (stabilisatiegordel)
Sidewall = zijwand/wang: 1 laag rayon

15. Aanwijzing voor de positie van de slijtage-indicatoren (Tread Wear Indicators).
16. UTQG-voorschrift voor relatieve levensduur.
17. UTQG-voorschrift voor relatieve remeigenschappen op nat wegdek.
18. UTQG-voorschrift voor hittebestendigheid onderverdeeld in een klasse A, B en C.
19. Veiligheidswaarschuwing

Image
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een moderne autoband bestaat niet alleen uit rubber.

Een band is uit de volgende onderdelen opgebouwd:
Image

Image
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fedima adviseert elke maand de bandenspanning te controleren. Controleer de banden wanneer ze koud zijn. De correcte spanning is te vinden in het boekje met de technische gegevens over de auto en staat ook aan de binnenzijde van het tankklepje of het portier. N.B.: Voor lage-sectiebanden kiest u de waarde die wordt aangegeven voor volle belasting en hoge snelheden. Door de verlenging van de onderhoudsintervallen van de personenauto wordt de bandenspanning veel minder vaak gecontroleerd en dat geeft meer bandenslijtage. 30% onderspanning geeft 50% meer slijtage.

ImageImage
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De profieldiepte wordt gemeten in de hoofdgroeven van de band.
De slijtage-indicator op de band (TWI indicator) geeft aan hoe ver de band versleten is.
De huidige wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm.
Fedima adviseert echter in verband met de veiligheid een minimale profieldiepte van 2 mm. Voor winterbanden adviseert Fedima een minimale profieldiepte van 4 mm.

Voor het keuren van banden wordt uitgegaan van de breedte van de band, zoals die is aangegeven in de maataanduiding.
Als de breedte van de band verminderd wordt met 50 mm blijft de breedte van het loopvlak over.
75% van de breedte van het loopvlak is het gedeelte waar in gemeten moet worden. Bij een band met de maat 185/65 R 15 is de breedte van het loopvlak 185 - 50 = 135 mm.
Het gedeelte waarin gemeten moet worden is dan 135 X 0,75 (75%) = 101 mm.

Daarbij dient te worden uitgegaan van het werkelijke midden van de band. Bij het meten van de groeven dienen zowel de brede groeven, waarin de maximale diepte is bepaald, als de groeven waarin slijtage-indicatoren zijn geplaatst, gemeten te worden.
Voor alle te meten groeven blijft gelden dat ze in het 75 procent gebied van het loopvlak liggen.

De TWI indicator: versleten
Image

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maataanduidingen op wielen

8½Jx17H2


=
velgbreedte in inches

J
=
hoorncode

x
=
eendelig wiel

17
=
velgdiametercode in inches

H2
=
dubbele hump

Image

LK 100: steekcirkeldiameter in mm.
Dit wordt ook wel als PCD aangeduid:
LK = Stc = PCD.

ET 35: ET-waarde is 35 mm.
Image

Bronvermelding: het internet.
Last edited by DuFF on SatMar20, 2010 9:18:34 PM, edited 1 time in total.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Mastenhose » SatMar20, 2010 6:50:44 PM

Misschien ook nog handig om toe te voegen?:
Image

Voor de mensen die geen idee hebben wat ze zich bij ET-waarde voor moeten stellen....
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby DuFF » SatMar20, 2010 6:57:37 PM

en aan de hand van die foto, als de Et-waarde te laag is voor je auto, loopt het aan aan de binnenkant van de wielkasten, dit valt soms op te lossen dmv spoorverbreders.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby MBa@NL » SatMar20, 2010 8:44:30 PM

@DuFF, mooi verhaal op zich maar aangezien het niet je eigen werk is denk ik dat het niet onverstandig is om er even een bronvermelding bij te plaatsen om eventueel gezeur te voorkomen betreft wie het heeft getypt...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby DuFF » SatMar20, 2010 9:17:49 PM

het geheel was zo te kopiëeren, dus ik zie het probleem er niet van, en de site waar ik het vandaan heb, die hebben het ook weer overgenomen van een autobandensite.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests