De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby MBa@NL » WedApr28, 2010 7:31:02 PM

In dit topic is het de bedoeling om de bekende en simpel op te lossen problemen te bundelen om zo onnodige topics te voorkomen met "hij doet het niet".

Eigenlijk moet dit dus een topic worden wat je (zeker als minder auto technisch persoon) uit zou moeten kunnen printen en bij je handleiding kan leggen om zelf je problemen langs de weg op te kunnen lossen in plaats van een uur te moeten wachten op de ANWB.

Allereerst een huishoudelijke mededeling...

Links en recht in de auto is ALTIJD vanuit de bestuurderspositie gezien... dus iets onder de motorkap waarbij staat dat het zich links bevindt dan moet je dus als je voor de auto staat rechts zijn.

Als er iets fout gaat of je verziekt iets terwijl je iets uit dit topic (eigenlijk geld dit voor het gehele forum) uitvoert dan ben je hiervoor ZELF verantwoordelijk. Niemand verplicht je om de aanwijzingen hieronder (of op het forum) op te volgen.
Neem ook goed in je achterhoofd dat een auto vol zit met benzine/diesel/lpg, met vuur spelen is dus geen goed idee.
Bedenk ook dat er vloeistoffen in de auto aanwezig zijn die zéér schakelijk zijn voor het milieu, vang deze dus op en breng ze naar een milieu depot.
Ook ben je begin aan een auto die meer dan 13 jaar oud is (minimaal) dus sommige boutjes/moetjes kunnen erg vastzitten. forseer hierbij niks (soms kan het echter niet anders) maar laat deze bijvoorbeeld eerst een nachtje in de WD40 (of iets dergelijks) staan en probeer het dan nog eens.
Als boutjes/moetjes erg roestig zijn plaats ze dan niet zomaar terug (om problemen met loshalen de volgende keer te voorkomen). Vervang de boutjes voor nieuwe (let op het materiaal en de treksterkte!) of schaf een draadsnij- en tapset aan om de bouten/moeren weer op te knappen.

_________________

De auto valt ineens uit tijdens het rijden/stationair lopen en is niet direct weer te starten, wel na een afkoel periode maar valt ook daarna weer uit.

Betreft: AX 1.0, 1.1 en 1.4 injectie modellen.

Diagnose: Ontstekingsmodule is kapot.

Oplossing: Nieuwe ontstekingsmodule monteren.

Werkwijze:
Vervang de ontstekingsmodule voor een nieuwe. Let op dat je bij het monteren hiervan gebruik maakt van koelpasta, dit zorgt voor een luchtdichte geleiding tussen het geen deze opgeschroefd zit en de module zelf. Bij een nieuwe module wordt dit meestal bij geleverd en anders in het bij een computerspeciaalzaak wel te verkrijgen.
De module kan met torx (T25), kruiskop (Ph2 of Pz2) of een platte schroef (5) vast zitten.

_________________

Watertemperatuurlampje brand maar de ventilator draait niet.

Betreft: AX alle modellen.

Diagnose: Thermostaat schakelt niet meer en is dus kapot.

Oplossing: Thermostaat doorverbinden zodat de fan constant draait en later vervangen.

Werkwijze:
Neem de stekker (of bij de oudere modellen 2 stekkers) van de thermostaat in de radiateur los (bevindt zich in de buurt van de linker koplamp) en verbindt deze met bijvoorbeeld een paperclip door. Het is (zeker in de wintermaanden) verstandig om de thermostaat zo snel mogelijk te vervangen omdat de motor nu minder snel op bedrijfstemperatuur komt (zeker in de wintermaanden, als het in normale gevallen al zeldzaam is dat de fan draait, is dit niet verstandig om er lang mee door te blijven rijden).
n.b. Bij de nieuwere AX'en (degene met 1 stekker op de thermostaat) hebben achter de linker koplamp een rode 2 polige stekker liggen. Deze is bedoelt om door te verbinden zodat je hetzelfde bereikt als hierboven omschreven. Echter kán het voorkomen dat deze stekker zo ernstig gecorrodeerd is en vol zit met vuil dan deze (zonder schoon te maken met contactspray/WD40) niet meer bruikbaar is en kun je dus gewoon de stekker op de thermostaat gebruiken (zoals hierboven omschreven staat).

_________________

De auto rijdt verder goed maar blijft constant 1500-2000 toeren draaien en is er alleen onder te krijgen door de auto in de versnelling stationair te laten rollen of door al rollend in de versnelling te remmen. Trap je het koppelingspedaal in kruipt hij weer op naar de 1500-2000 toeren.

Betreft: AX 1.0, 1.1 en 1.4 injectie met verdelerkap

Diagnose: (kan meerdere oorzaken zijn maar dit is er een van) Vacuüm vervroeging lek waardoor de ECU raar reageert.

Oplossing: Ontstekingshuis vervangen.

Werkwijze:
Voor je begint even een simpele controle of dit het geval is.
Onder op je ontstekingshuis zit een soort van paddestoel (de vacuümvervroeger). Hierop zit een slangetje, volg deze tot aan het magneetklepje bij de rechter veerpoot. Trek nu het slangetje los en zuig eraan, kun je blijven zuigen dan is de vervroeger lek en moet je verder lezen (verzeker jezelf er wel van dat het slangetje niet per ongeluk lek is, kun je op een gegeven moment niet verder zuigen en kun je je tong vijf seconden op het slangetje vastzetten (door de vacuüm) dan is de vervroeger niet lek en moet je het ergens anders in zoeken. Vergeet het slangetje niet terug te plaatsen!
Indien je een lekke vervroeger heb lees dan verder.
Demonteer je luchtfilter behuizing tot aan je injectiehuis.
Het is mogelijk met gemonteerde accu als je een verlengpookje voor je ratel hebt van max 10cm, anders even je accu eruit halen.
Trek voor het gemak de 4 polige stekker van je bobine los.
Trek de stekker van het ontstekingsmoduul los.
Trek het vacuüm slangetje van de vervroeger los.
Trek de bougiekabels los. vergeet niet om ze te nummeren of als je een reserve verdelerkap heb ze daar even op te steken om uitzoekwerk te voorkomen! Op sommige kappen staan nummers, 1 is vliegwielzijde en 4 is distributiezijde.
Draai met dopje 10 de moertjes los van het onstekingshuis.
Onder de moertjes liggen platte vierkant plaatjes (soort ringen, maar dan dus vierkant) haal deze van de draadeindes af.
Trek nu het ontstekingshuis eraf.
Plaats nu het nieuwe/andere onstekingshuis terug. (let op! er zijn Bosch (oranje verdelerkap) en Ducelier (zwarte verdelerkap) dit past respectievelijk alleen op een Bosch of Ducelier onstekingshuis... maar!... er zit verschil in krommes... een verkeerde kromme werkt meestal wel maar de motor zal in het beste geval niet véél slechter lopen/doortrekken. let dus op de Cxxx en Dxxx waardes dat deze gelijk zijn. Komt er een Bosch uit en plaats je een Ducelier terug (of andersom) is dit geen enkel probleem als die Cxxx en Dxxx nummers maar gelijk zijn. En controleer (zoals eerder aangegeven) de vervroeger door er aan te zuigen als je er een van de sloop haalt.
Als het ontstekingshuis weer op zijn plek zit kunnen de vierkante "ringen" geplaats worden en kun je de moeren weer plaaten. draai deze handvast zodat je de ontsteking op tijd kunt zetten.
Plaats de bougiekabels weer op de juiste plek.
Duw het vacuüm slangetje er weer op.
Plaats de stekker van de ontstekings module (en als je die hebt losgehaald van de bobine) weer terug.
Plaats (als het nodig was deze eruit de halen) de accu weer terug met aangesloten accupolen, nog niet vast want je moet het ontstekingshuis nog naadraaien.
Trek nu het slangetje los waar je eerder aan gezogen hebt om te test of de vervroeger stuk was los en laat deze los hangen.
Trek het kapje los wat op de bak zit over het vliegwiel.
Sluit je stroboscoop aan om de ontsteking op tijd te kunnen zetten.
Controleer waar het 0 graden inkepingkje zit achter het losgehaalde kapje, normaal is dit de onderste inkeping, hierboven lopen de streepjes steeds per 2 op en in de regel is de volgende open inkeping 8 graden. Zoek dus vooraf uit op hoeveel graden de ontsteking moet staan. Dit is voor iedere motor weer anders.
Start de motor en draai aan het ontstekingshuis rustig heen en weer tot het streepje exact in je inkeping valt.
Als dit gelukt is kun je de motor uitzetten, alle boutjes aandraaien en alles weer opbouwen. vergeet niet het slangetje op de magneet klep bij de rechter veerpoot weer vast te zetten.
Start nu nogmaals de motor, als alles goed is loopt de motor weer netjes 1000 toeren per minuut.
_________________

Motor loopt stationair netjes, trekt goed door maar hoe je het gas ook opbouwt het duurt even voor hij wat doet en dat gebeurt dan met een klap

Betreft: AX alle monopoint/carburateur(?) modellen.

Diagnose: Voetpakking gasklephuis gescheurd/weg. Hierdoor kan er geen vacuuüm opgebouwd worden wat na een korte periode alsnog ukt (met verlies) en geeftdan alsnog gas.

Oplossing: Vervangen voetpakking.

Werkwijze:
Voor het vervangen van de voetpakking verwijder je eerst de luchtfilterbehuizing tot aan het ontstekingshuis/carburateur.
Maak eerste de vacuuüm slang(en), brandstofleiding(en), stekker(s) en gaskabel (en bij een carb de choke kabel) los.
Bij de monopoint injectiehuizen kun je met een torx 30, 2 of 4, bouten losdraaien welke in het inlaatspruitstuk vastzitten.
Verwijder nu het injectiehuis/carburateur en het gasklephuis.
Verwijder de oude voetpakking, schraap eventueel met een hobbymesje overtollige pakking weg.
Plaats nu een nieuwe pakking (deze kan zelf gesneden worden van een melkkarton of tekenpapier en anders te koop bij een dealer/onderdelenboer).
Bouw nu alles terug in omgekeerde volgorde van het demonteren.
_________________

Als je wat weet om toe te voegen gebruik dan het voorbeeld zoals hieronder om overzicht er in te houden.

Code: Select all
[b]{De klacht}[/b]

[b]Betreft:[/b] {geldend voor welke uitvoeringen}

[b]Diagnose:[/b] {Wat is er aan de hand}

[b]Oplossing:[/b] {Wat moet er gebeuren}

[b]Werkwijze:[/b]
{Hoe moet je te werk gaan en wat heb je eventueel nodig}


Als het probleem wat je zelf hebt niet in dit topic staat vermeld of de problemen zijn met de tips uit dit topic niet verholpen maak dan een NIEUW topic aan! Heb je aanvulling op problemen die hier al staan of nieuwe plaats ze dan hieronder erbij en ik zal ze in de openingspost meenemen.
Last edited by MBa@NL on WedNov17, 2010 4:35:57 PM, edited 7 times in total.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Losroyos » WedApr28, 2010 7:41:31 PM

Heel goed forum dit :D dit kan ontzattend helpen. 8)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby MBa@NL » WedNov17, 2010 4:38:58 PM

MBa@NL wrote:Motor loopt stationair netjes, trekt goed door maar hoe je het gas ook opbouwt het duurt even voor hij wat doet en dat gebeurt dan met een klap

[..]


Even een toevoeging gedaan...

Niemand anders die iets heeft toe te voegen aan dit topic?
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JBo » FriNov19, 2010 8:54:19 AM

MBa@NL wrote:
MBa@NL wrote:Motor loopt stationair netjes, trekt goed door maar hoe je het gas ook opbouwt het duurt even voor hij wat doet en dat gebeurt dan met een klap

[..]


Even een toevoeging gedaan...

Niemand anders die iets heeft toe te voegen aan dit topic?


Pakking vervangen!!!!
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JKER » SunSep30, 2012 12:55:19 PM

De auto valt ineens uit tijdens het rijden/stationair lopen en is niet direct weer te starten, wel na een afkoel periode maar valt ook daarna weer uit.

Betreft: AX 1.0, 1.1 en 1.4 injectie modellen.

Diagnose: Ontstekingsmodule is kapot.

Oplossing: Nieuwe ontstekingsmodule monteren.


Bedoelen jullie daar de disbobine mee?
Die is inmiddels vervangen, maar nog steeds hetzelfde verschijnsel.
JKER
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriMay18, 2012 2:01:03 PM

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby AlexanderB » SunSep30, 2012 2:27:13 PM

nee, de "module", dat is eigenlijk niet veel meer dan n setje vermogenstransistoren die met een beetje koelpasta en een paar boutjes vastgeschroefd zit op het aluminium beugeltje achter de disbobine.. (bij modellen met bosch-computer)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby Terminal » SunSep30, 2012 5:26:44 PM

Image

Lijkt heel erg veel hierop! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JKER » SunSep30, 2012 5:58:58 PM

Dank je, zal eens gaan zoeken. Heb een 1.1i First uit 1995 en dat dingetje is me nog niet opgevallen..
Overigens is de ECU een Magneti Marelli, meen ik.
JKER
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriMay18, 2012 2:01:03 PM

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby q01z » SunSep30, 2012 8:06:22 PM

die module zit dus niet op een ax uit '95....
als het ontstekings gerelateerd is zou het dus de disbobine moeten zijn, of de bekabeling hiervan..
ontsteking is makkelijk te testen met zn 2en en 1 iemand een goede geaarde schroevendraaier.. maar dan moet je wel weten wat je doet
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby Wheelnut » MonOct01, 2012 10:40:49 AM

*dit kun je negeren, is alleen maar verwarrend, maar ik wou het maar even zeggen*

MBa@NL wrote:Links en recht in de auto is ALTIJD vanuit de bestuurderspositie gezien... dus iets onder de motorkap waarbij staat dat het zich links bevindt dan moet je dus als je voor de auto staat rechts zijn.


In de praktijk wel, maar officieel is alles onder de motorkap gezien zoals je ervoor staat, naar de motor kijkend.
"links onder de motorkap" is dus bij het rechter voorspatbord...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JKER » MonOct01, 2012 4:23:50 PM

q01z wrote:die module zit dus niet op een AX uit '95....
als het ontstekings gerelateerd is zou het dus de disbobine moeten zijn, of de bekabeling hiervan..
ontsteking is makkelijk te testen met zn 2en en 1 iemand een goede geaarde schroevendraaier.. maar dan moet je wel weten wat je doet


Bougies, disbobine en kabels zijn vervangen.
Er leek gisteren geen vonk te zijn.
Wat zou het dan kunnen zijn?
ECU?
JKER
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriMay18, 2012 2:01:03 PM

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JBo » MonOct01, 2012 10:43:33 PM

ecu zou kunnen, maar de eerst volgende verdachte lijkt me de bdp sensor
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JKER » SatOct13, 2012 10:18:55 AM

BDP-sensor a.k.a. krukas-sensor is inmiddels ook vervangen.
Nog steeds geen vonk.
JKER
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriMay18, 2012 2:01:03 PM

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby JKER » SunOct14, 2012 4:32:56 PM

JKER wrote:BDP-sensor a.k.a. krukas-sensor is inmiddels ook vervangen.
Nog steeds geen vonk.


Met een aanwijzing van de vorige eigenaar gevonden: nokje van een connector op het hoofdrelais afgebroken waardoor een stekker verbinding behoorlijk los was.
Vastdrukken en lopen.
JKER
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: FriMay18, 2012 2:01:03 PM

Re: De AX doet het niet (goed) meer... wat nu?

Postby MNM(tm) » TueOct23, 2012 1:55:52 PM

Daarop een aanvulling van mij: Magneti Marelli ECU's gaan ècht nooit (spontaan / uit zichzelf) stuk!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron