Schokken AX

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Schokken AX

Postby Costa » ThuNov14, 2013 7:13:00 PM

Enige tijd geleden is de koppeling vervangen. Nu enige ti jd later schokt de AX bij het optrekken. Het lijkt wel of er een wiel loszit. Ik heb dit nagekeken maar deze zitten vast. Als de motor eenmaal warm is neemt het schokken af. De motor loopt prima dus het is geen inspuiting probleem. Ik zit te denken aan een motor steun of de aandrijfas. Toen ik de AX ophaalde na de reparatie was er niks aa n de hand. Voornamelijk tot zijn derde versnelling schud de auto, maar in zijn vier :oops: loopt hij gewoon als een zonnetje. Wat kan ik doen om te ontdekken wat het probleem is?
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: Schokken AX

Postby Jurjenz » TueNov19, 2013 6:01:27 PM

Hallo Costa,

Vervelend dat de auto schokt bij het optrekken. Wordt je niet bepaald gelukkig van.. Schokt de auto als je de koppeling laat opkomen, of ook tijdens het optrekken? Hoe loopt de motor stationair? Schokt de auto ook bij rustig gasgeven of alleen bij volgas? Als je een bocht neemt, tikken de aandrijfassen?

'Ik denk even hardop'
Ik zou eerste de mechanische componenten controleren op slijtage/bevestiging. Kost je niks.

motorsteunen
Enige tijd is de koppeling vervangen en hierbij moeten de motorsteunen los worden gemaakt. Zijn deze nadien weer goed bevestigd? Het klinkt alsof de onderste motorsteun niet goed zit of versleten is. Als je gas geeft draait de motor inwendig (maar heeft ook de neiging om haar eigen as te draaien). Als deze onderste motorsteun niet goed is beukt de motor dus tegen de carrosserie. Een goede motorsteun houdt de motor in bedwang. Ik denk dat je dit het beste kunt controleren door de motor in zijn vrij te zetten en handmatig gas geven, hoe gedraagt de motor zich dan?

gaskabel stroef
Wat wellicht ook kan helpen is om de gaskabel te controleren. Bij mij zat de gaskabel stroef waardoor ik niet rustig gedoseerd gas kon komen maar ik de gaskabel moest 'lostrekken', met schokken als gevolg. Beste kun je dit controleren door even te voelen met je rechtervoet met de motor uit. Soms blijft de gaskabel een beetje hangen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

koppeling
Misschien dat de oorzaak ook in de koppeling zelf zit, maar dat kan ik niet inschatten en heb ik zelf geen ervaring in. Misschien heeft het (ook) te maken met de afstelling van de koppelingskabel, iemand?

Schokken van de motor kan aan heel veel dingen liggen: verstopt brandstoffilter, versleten gaskleppotentiometer, vervuild injectiehuis (en injector), luchtfilter verzadigd, kabelbreuk, verkeerd afgestelde onsteking, versleten bougies/kabels, bobine, versleten sensoren etc. Het verstandigst is om bij het meest simpele te beginnen (lees goedkoopst).

Wat voor type AX heb je?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron