Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby ax_cx » ThuOct23, 2014 4:22:38 AM

Goedemorgen heren,

Ik heb pas een KVS slang vervangen (de hele lange die van onder loopt) van mijn AX 1.1 Spot 1996.

Nou is mijn vraag hoe ontlucht ik dit systeem?

Ik weet ik heb radiateur dop en een nippel aan de zijde waar de verwarmingssyteem loopt.

De tweede weet ik niet helemaal waar die zit (thermostaat huis waar is dat iemand een foto)?.

Mijn AX loopt op 80C ong. tijdens het rijden op bedrijfstemp. is dit normaal of zit er nog lucht in?

Tweede vraag is versnellingsbakolie. Aangezien mijn onderhoudsboekje niks over zegt weet iemand hoe vaak en waar de nippels zitten?

Velen dank.
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby Jurjenz » ThuOct23, 2014 7:53:10 AM

Image
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby ax_cx » FriOct24, 2014 4:10:39 AM

Thanks Jurjenz. Ik heb al ontlucht maar temp. blijft 80C? Is dit normaal?
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby CitroCin » FriOct24, 2014 7:42:50 AM

Eh das laag. Meestal rond de 90
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby Jurjenz » FriOct24, 2014 4:24:06 PM

Ik weet niet waarom de temperatuur zo laag kan zijn. Hoort inderdaad rond de 90 graden te zijn. Sensor misschien niet meer goed?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby MBa@NL » SatOct25, 2014 12:01:43 AM

Die 80℃ bepaal je aan de hand van? Als het antwoord "de tellerbak" is dan kan het wel eens zijn dat er niets aan de hand is, de metertjes in een auto zijn nooit precisie-instrumenten en ook de sensoren horen niet echt in die categorie thuis (de tolleranties zijn best hoog). Als ze al op de een of andere manier zijn geijkt dan is dat bijna 20 jaar geleden voor het laatst geweest en als er een sensor vervangen is dan is je ijking sowieso zoek.

Wat betreft de versnellingsbak... deze is "gesmeerd voor het leven" (aldus Citroën). Wat dat eigenlijk betekend is dat als het eruit moet (bijvoorbeeld aandrijfas(sen) vervangen of koppelingsplaat vervangen) dan doe je er weer verse bakolie in. Of simpelweg als je het zelf nodig vindt, dan dus meer een gevoelskwestie. Als je het vraagt omdat de bak stroef schakelt dan zou ik beginnen met de schakelstangen er eens af te halen, schoonmaken en opnieuw in het vet zetten.

In antwoordt op je vraag waar de vul- en aftapplug van de bak zitten: Klik hier en zie foto 8.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby AlexanderB » SunOct26, 2014 4:35:29 PM

MBa@NL wrote:Wat betreft de versnellingsbak... deze is "gesmeerd voor het leven" (aldus Citroën).

Werkelijk?
Zijn meer autofabrikanten die dat soort dingen zeggen, en dan blijkt het toch na 2-3 ton kapot te lopen, blijkbaar is "voor het leven" dus 2 tot 3 ton bij de meeste auto's.
Ik kwam ergens anders een interval voor de bakolie tegen van 100k tot 120k of elke 10 jaar, en dat lijkt me wel een prima getal. Maar misschien is dat inderdaad niet het officiële woord.
Gewoon verversen als je dr toch een keer bij moet zijn voor een as of keerring is inderdaad een prima idee verder. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby ax_cx » ThuOct30, 2014 1:56:47 AM

AlexanderB wrote:
MBa@NL wrote:Wat betreft de versnellingsbak... deze is "gesmeerd voor het leven" (aldus Citroën).

Werkelijk?
Zijn meer autofabrikanten die dat soort dingen zeggen, en dan blijkt het toch na 2-3 ton kapot te lopen, blijkbaar is "voor het leven" dus 2 tot 3 ton bij de meeste auto's.
Ik kwam ergens anders een interval voor de bakolie tegen van 100k tot 120k of elke 10 jaar, en dat lijkt me wel een prima getal. Maar misschien is dat inderdaad niet het officiële woord.
Gewoon verversen als je dr toch een keer bij moet zijn voor een as of keerring is inderdaad een prima idee verder. :)


Bedankt voor jullie antwoord.

Ja per 100.000km een keer doen is handig.

Ik heb afgetapt en zat maar 0.5L in. Dus nieuwe op gedaan schakelt gelijk. TU bakken lekken toch?

Hij liep 90C-95C eerst toen heb ik kvs slang vervangen alles weer terug erin en ontlucht en loopt nu maar 80C? Wat betreft de meter ja klopt de sensor en tellerbak is geswapt van een gti maar liep eerst gewoon 90C zover ik het weet. Thermostaat misschien?

Wat betreft de tempratuur als ik rustig rij dus 100 km/h gaat die 80C maar, 120 km/h gaat die 90C. Zal nogmaals ontluchten van de week.
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: Koelsysteem ontluchten en versnellingsbakolie

Postby ax_cx » FriNov14, 2014 2:00:29 AM

uiteindelijk gelukt.

1. Alle nippels open

2. laten draaien

3. Steeds bijvullen
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron