Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent.
Dit heet in jargon ook wel "op tuimelen zetten".
Er wordt hier het moment waarop een cilinder overgaat van uitlaatslag (uitlaatklep gaat dicht) naar inlaatslag (inlaatklep gaat open) mee bedoeld.
De motor draai je rond door aan de poeliebout van de krukas te draaien (rechtsom!), of zoals Alexander zei, door de auto in de hoogste versnelling te zetten en de auto heen en weer te rollen.
De inlaatkleppen zijn de kleppen die, als je voor de auto staat, het verst van je af zijn. Dichter bij de achterkant van de motorruimte.
De uitlaatkleppen zijn de kleppen die het dichtst bij je zijn. Dichter bij de voorkant van de motorruimte.
Je kunt dit makkelijk onthouden door te kijken waar de uitlaat aan de motor vast zit. In het geval van een AX aan de voorkant.
Aan die kant zitten ook de uitlaatkleppen.
Dan stel je de kleppen van een andere cilinder.
Een motor met meerdere cilinders werkt meestal met iets wat "cilinderparen" genoemd wordt.
De zuigers in die cilinders maken tegelijkertijd dezelfde op- of neergaande beweging.
In het geval van de AX zijn de paren cilinders 1 en 4, en 2 en 3. De binnenste twee, en de buitenste twee dus.
Het is zo dat als de ene cilinder van een paar "op tuimelen staat", je de kleppen van de andere cilinder van dat paar kunt stellen.
AlexanderB wrote: ...tot het voelermaatje begint te klemmen,...
Begint. Dus niet compleet onwrikbaar vastgeklemd.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.