van 3 naar 4 gaats

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

van 3 naar 4 gaats

Postby marketgarden » SatAug22, 2015 3:55:06 PM

heb een vraag:-in de maat 3x 98 heb je weinig keus in mooie velgen; maar 4 x 98 wel wat meer.
nu heb ik gehoord dat er manieren zijn om van 3 naar 4 gaats te gaan; hoe werkt dat en mag dat en wat kost dat?

rij een Tjaffer....
marketgarden
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 69
Joined: WedJun12, 2013 9:23:41 AM

Re: van 3 naar 4 gaats

Postby AlexanderB » SatAug22, 2015 4:15:37 PM

De viergaats-optie is 4x108, maar inderdaad, stuk meer keuze uit velgen..

Dat mag gewoon.

kost op z'n minst:
-2 voorpoten.
-2 remklauwen.
-2 remschijven.
-2 aandrijfassen (1992 of nieuwer diesel of 1.4i, tenzij je die motorisering/onderstel al hebt op je tjaffer).
-Een complete achteras.
-Indien de achteras niet van een AX komt: 2 handremkabels
-Als de remleidingen achter niet overeen komen, maximaal 1 vervangende remleiding..
-Optioneel: een diesel/1.4i stabilisatorstang vóór.. (wederom, als je die niet al had..)
Wat je dr voor betaalt wisselt een beetje, als je beetje handig 2ehands onderdelen bij elkaar sprokkelt kan je voor een paar 100 euro alles bij elkaar hebben. :)

De achteras is het simpelst als geheel te wisselen, zit met 4 bouten, 2 remleidingen en de handremkabels aan de auto vast, en dat is dus zo klaar.
De voor-poten moeten ook worden vervangen door viergaats, en die vereisen aandrijfassen met rechte passing, waar je driegaats aandrijfassen met conische passing hebben. Voor de rest hebben ze andere remklauwen, dus die regel je 't best gelijk met de veerpoten mee. :)

En ja, het spul van saxo/106 is voor deze upgrade bruikbaar, maar dan moet je specifiek wel je veren/veerschotels overzetten van je oude voorpoten, en dat heeft wel wat voeten in de aarde (veerspanners, lastige moer bovenop de schokdemper, schokdemper zelf moet ook los), dus als je een setje kan vinden waar al AX spul op zit, ben je 't snelst klaar..

Draagarmen hoef je niet te upgraden, want de tjaffer heeft toch geen montagegaten voor de AX GTI / 106 GTI / Saxo VTS stabilisatorstang, dus die van de 75 pk 1.4 / diesel is je enige optie.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technische/Technical F.A.Q. (eerder gestelde vragen met antwoorden!)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests